בשוק מעריכים: "הגירעון יזנק ויהיה צורך לבצע מחשבה מחודשת לגבי התקציב"

אורי גרינפלד, אסטרטג ראשי בפסגות, אומר בשיחה עם גלובס כי באוצר יצטרכו לתכנן מחדש את תקציב המדינה בשל המצב • "לרכז מאמץ במלחמה ובפיצויים"

משרד האוצר בירושלים. כבר עתה ברור שהגירעון יזנק בשנה הבאה / צילום: Shutterstock
משרד האוצר בירושלים. כבר עתה ברור שהגירעון יזנק בשנה הבאה / צילום: Shutterstock

השלכות המאקרו של המלחמה שאליה נקלעה ישראל עדיין לא התבררו. אולם, כבר עתה ברור שהגירעון יזנק בשנה הבאה ויהיה צורך לבצע מחשבה מחודשת על מבנה התקציב ל־2024, כך מעריך אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות.

משרד האוצר מציג: כאוס ניהולי ומאבקים פוליטיים בזמן מלחמה 
שמיים סגורים: אלו חברות התעופה היחידות שעוד טסות לישראל 

בשיחה עם גלובס הוא מציין כי מעבר לתמיכה הכספית המיידית לבתי החולים, לנפגעים מהמלחמה ולהוצאות הביטחון, יהיה צורך של כינוס צמרת משרד האוצר למחשבה על סעיפי התקציב שיעודדו צמיחה והתאוששות בהמשך.

"הדבר הראשון שהממשלה צריכה לעשות הוא לרכז את המאמץ גם בפן המלחמתי וגם בתחום הפיצויים", אומר גרינפלד. "צריך לזכור שלאוצר יש כלי של 'קופסאות חוץ תקציביות', כך שאפשר להוציא כסף גם בלי להגדיל או לשנות את התקציב. אנחנו מגיעים עם יחס חוב־תוצר שהוא נמוך מאוד (61% בתחילת השנה, ח"ש). מהבחינה הזאת, זה כלי שהולכים להשתמש בו (גיוס חוב, ח"ש). הוא נועד למצבים כאלה.

"נכון לעשות שינויים ברמת התקציב, להסיט כספים לכיוון הצמיחה במשק, תמיכה בתושבים ובמאמץ המלחמתי. אך עיקר המימון בסוף יהיה חוץ תקציבי".

"שינוי מבנה הגירעון"

בפסגות העריכו שהגירעון של ישראל יעמוד על 2.5% בסיכום 2023 ובשנה הבאה יעמוד הגירעון על 3.5%. כעת ברור שהערכות האלה כבר אינן רלוונטיות. "צריך לזכור שאת רוב 2023 העברנו בתקציב המשכי מהשנה שעברה. כך שבחינת הגירעון המבני, כבר הצריכה בדיקה מה עושים עם גירעון גבוה יותר. ההשלכות של האירועים הנוכחיים יהיו גם על המשק, לא רק על הוצאות הממשלה השוטפות. אנחנו חווים האטה כלכלית שתבוא לידי ביטוי בירידה בהכנסות ממסים ויהיו הוצאות גדולות אחרי המלחמה. בסופו של דבר נכון לנסות ולשנות את מבנה הגירעון".

הממשלה, אומר גרינפלד, "יכולה ללכת לשוק ולגייס כסף (שיגדיל את החוב הלאומי ולא ישפיע על הגרעון, ח"ש). יש לבצע שינויים ולהתכונן לשנה שאחרי שהמלחמה. מעבר למלחמה עצמה, הקונספציה צריכה להשתנות במובן של צפי הכנסות והוצאות המדינה ל־2024".

עם זאת, גרינפלד סבור שעוד מוקדם להעריך אילו תקציבים יצטרכו להשתנות. "התקציבים שחייבים להגדיל עכשיו הם לבתי חולים, לתמיכה באזרחים שנפגעו ובוודאי לביטחון. זה ברור ואני מניח שהרוב יקרה ללא קשר לתכנון התקציב. אבל כשיתכננו את התקציב לשנת 2024 צריך לראות אילו ענפים במשק יפגעו לאורך זמן, איך מייצרים כלכלה שעובדת ומניעה את עצמה יותר מהר ותומכת בהשקעות. אלה סוג הדברים שדורשים ישיבות וחשיבה. אני מעריך שזה יקרה".