"לא למדנו המון": המומחים מעריכים - מכאן יגיע המשבר הכלכלי הבא

15 שנים מאפשרות לראות אילו לקחים נלמדו מהמשבר הפיננסי, ובעיקר מה לא השתנה • בכירים בשוק אומרים כי "לא עברנו לעולם שבו אירועים כאלה לא יוכלו לקרות", אך מצד שני, למדנו שאשראי זול הוא צרה, שחייבים לפזר השקעות ושאסור לתת לבנקים ליפול • 15 שנה למשבר 2008, פרויקט מיוחד

מאיפה יגיע המשבר הבא / אילוסטרציה: Shutterstock
מאיפה יגיע המשבר הבא / אילוסטרציה: Shutterstock

בספטמבר 2008 הגיע לשיא משבר האשראי בארה"ב עם זעזוע אדיר במערכת הפיננסית: קריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, כשבמקביל נרכש בנק השקעות גדול אחר, מריל לינץ', על ידי בנק אוף אמריקה. זאת, לאחר שהפד סירב לחלץ את הבנק, שהיה חשוף מאוד למשבר הסאב-פריים בשוק הנדל"ן. בהמשך, השווקים המשיכו לרדת עוד מספר חודשים, עד שהחלו להתאושש ב-2009.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

15 שנים בשווקים זו תקופת זמן קצרה דיה כדי לזכור את האירועים הדרמטיים שהתרחשו, וארוכה מספיק כדי לבדוק האם הופקו ויושמו לקחים מאותם אירועים. מה למדנו מהמשבר ההוא?

"הדבר הכי בולט הוא להיות מאוד זהיר עם הנדסה פיננסית, עם מודלים ועם מוצרים מורכבים", אומר ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל. "דבר שני הוא, שאשראי זול גורם לצרות צרורות בהמשך הדרך. ראינו את זה גם לפני 2007: בארץ עם האשראי לטייקונים ולחברות ההחזקה, ובעולם עם האשראי לנדל"ן, תמיד אשראי זול נהיה מוגזם והופך למשבר".

לדברי אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון, "אני חושב שלא למדנו המון מאז. כלומר לא עברנו לעולם שבו אירועים כאלה לא יכולים לקרות. בסוף, החזירות והפחד של המשקיעים, החברות והפעילים בשווקים לא השתנו באופן דרמטי, ואנחנו עדיין חיים בעולם שבו כשטוב והריבית נמוכה, לוקחים יותר ויותר סיכונים. המקומות שכן השתנו זה שמשבר כזה, אותו דבר, כנראה לא יגיע - לא יהיה משבר של איגוחים, אלא משבר שונה".

אז אתה בעצם אומר שלמדנו במיקרו, לא נחזור על אותן טעויות, אבל במאקרו הדברים לא השתנו - לא הייתה הפקת לקחים נרחבת בשוק?
גלזר: "אני חושב שלא. וגם, 15 שנה זה המון זמן, יש כבר הרבה מאוד שחקנים בשוקי ההון בארץ ובעולם שעל המשבר ההוא קראו בספרי ההיסטוריה, ולא חוו אותו על בשרם. לכן אני חושב שגם אם יש תקווה שמשבר כזה לא יהיה - יהיו אחרים, והם בסוף יהיו באותם מקומות. הרי משבר 2007 בא משילוב של אשראי ונדל"ן שאיגחו אותם ברמות פסיכיות לגמרי. אם הייתי צריך להמר מאיפה יגיע המשבר הבא, גם בארץ וגם בעולם, הייתי אומר מאשראי ונדל"ן.

"בשנים האחרונות, על רקע הריבית האפסית, גופים לוקחים יותר סיכונים, וכשהסיכונים לא מתממשים הם לוקחים עוד, וזה גם מה שקרה אז. נכון שלא לוקחים ומאגחים כל משכנתה ומוכרים, אבל עדיין קשה להימנע מהגדלת סיכונים כשהסיכונים לא מתממשים".

אלון גלזר, סמנכ''ל בלידר שוקי הון / צילום: איל יצהר
 אלון גלזר, סמנכ''ל בלידר שוקי הון / צילום: איל יצהר

"כשהריבית נמוכה אנשים חושבים שזה לנצח"

גם מגדלי מזכיר את הריבית האפסית של השנים האחרונות: "בשווקים פועלים היום באופן שונה (מזה של 2007-2008, ש' ח' ו') אבל יש דברים אחרים. לדוגמה, הקונספציה של ריבית נמוכה לתמיד שהייתה בשנים האחרונות ופתאום מתערערת: כשהריבית נמוכה והאשראי זול, אנשים חושבים שזה יישאר לנצח. היום יש ניצנים של שינוי".

לדברי מגדלי, לקח נוסף שנלמד ממשבר האשראי הוא פיזור: "בסופו של דבר, תיקים מפוזרים ומגוונים עמידים יותר למשברים. בבניית תיק אנחנו כל הזמן זוכרים ומיישמים את זה, בין שמדובר בפיזור בין ישראל לחו"ל, שהשנה תרם לתיקים, ובין שבין השקעות סחירות ללא סחירות, אג"ח למניות וכו'. חלק ניכר מהזמן שלנו מושקע בלבנות תיקים שבנויים טוב יותר, כי אין לנו שליטה על המשברים, אנחנו יודעים שהם יבואו, אבל לא יודעים מתי ובאיזה כיוון".

לדבריו, "עוד משהו שאני לוקח מ-2008 זה שבכל משבר נוצרות הזדמנויות. דברים נהיים פתאום מאוד זולים. לדוגמה, מגדל רכשה מאפריקה ישראל את קניון רמת אביב במשבר, זו הייתה הזדמנות גדולה. הזדמנויות נוצרות במקומות שמחירים נהיים נמוכים, כי המשקיעים מאוד פסימיים".

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים / צילום: ניקולה וסטהפל
 ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים / צילום: ניקולה וסטהפל

מה לא למדנו מהמשבר?
מגדלי: "השוק עדיין נע במחזורים, בין גאות לשפל, בין משקיעים שמאוד מפחדים לבין זה שהם שאננים. זה חלק מהפסיכולוגיה האנושית וזה לא ישתנה. ראינו גם בגל האחרון, בגאות, שוויים יותר מדי גבוהים לחברות חלום, בעיקר טכנולוגיות.

"אנחנו רואים את התפקיד שלנו בלסנן עבור המשקיעים שלנו את הדברים היותר מתאימים ולהימנע מתמחורים בועתיים. לדוגמה, במניות בתחומים עם הייפ, יודעים שלא כל החברות יצליחו, ולכן חשוב לעשות אנליזה ולראות מה יש בבסיס שהוא יותר אמיתי".

גלזר: "אני לא רוצה להגיד שלא למדנו, כי בסופו של דבר העולם הוא כזה שיש השקעות והלוואות וכדי לצמוח לוקחים סיכונים. הרגולטורים, בעיקר של הבנקים, ניסו לחזק את כריות ההון, כי אירועים בכלכלה הם בלתי נמנעים, והתקווה היא שכשיבוא משבר - והוא יבוא - לא יפלו 'ליהמן ברדרסים' אלא נוכל לעצור ברמה יותר נמוכה".

אתה מדבר על רגולטורים מוכנים ועל כריות הון, איך זה מסתדר עם קריסת הבנקים הקטנים בארה"ב בתחילת השנה?
"זה מתחבר, כי המכה הגדולה במשבר האשראי הייתה שנתנו לליהמן ברדרס ליפול. הרגולטור הבין שלתת לבנקים גדולים ליפול זה הגיהינום הגדול. אנחנו רואים השנה, גם בארה"ב, ואולי בעיקר בשווייץ, שיעשו הכל, כולל סיוע, כולל מחיקת אג"ח מסוג קוקו - כדי שבנקים לא ייפלו. זה הפחד הגדול.

"המסקנה הכי גדולה היא שלא ייתנו לבנקים ליפול, ואם הם ייפלו, נדאג שמישהו יקנה אותם - לא תהיה נפילה ברמה של התחייבויות שלא יכובדו".

מאילו חטאים סובלים השווקים כיום

מהם העיוותים, או "החטאים", בשווקים היום?
גלזר: "אולי זה לא עיוות, אבל השווקים בארה"ב הפכו להיות הרבה יותר וולטיליים, ובניגוד לשוק שלנו, שבו יש בעיקר משקיעים מוסדיים, בארה"ב יש הרבה יותר מקום להבלחות דמיוניות שיכולות לטוס לחלל. העולם שלנו היום הוא של רשתות חברתיות ושמועות, וזה הפך להיות יותר משמעותי מבעבר. זה אירוע שמשפיע על השווקים ומייצר 'גיימסטופים' ודומות לה".

מגדלי: "אחד העיוותים הבולטים זה בעיקר השקעה לפי אופנות. זה משהו שמשקיעים כל פעם חוזרים אליו, כל פעם עם אופנה אחרת. כל פעם יש הייפ - היה ביטקוין, מניות 'מם' כמו גיימסטופ, שמשקיעי ריטייל נכנסו אליהן, ועוד. איך יודעים שמשהו מוגזם? כשהעדר קונה בכל מחיר. אי אפשר לקלוע בדיוק, אבל אפשר להימנע מהבורות הגדולים".