חברת רום כנרת נקלעה לקשיים - הבעלים מחפש משקיע בדובאי

חברי קבוצת רכישה של החברה בפרויקט בבת ים, וכן עובדים שלה, הגישו בימים האחרונים פניות דחופות לבית המשפט, בטענה כי החברה חדלת פירעון • עובדי רום כנרת טוענים כי בחודש יולי לא שולמו להם משכורות, וכי החברה לא שילמה דמי הבראה במשך שנתיים • החברה מנסה למכור נכס אחר בעיר, ובסביבתה מנסים להרגיע: "חברי קבוצת הרכישה לא ייפגעו"

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת נכסים והשקעות / צילום: אלון רון
אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת נכסים והשקעות / צילום: אלון רון

השפעות המצב הכלכלי המאתגר וההאטה החריפה בענף הנדל"ן צפות אל פני השטח: חברת הנדל"ן רום כנרת נקלעה למצוקה כלכלית לאחרונה, ובעוד הבעלים, עו"ד אילן ששון, טס לדובאי כדי למצוא רוכש לאחד הנכסים של החברה, הגישו חברי קבוצת רכישה שארגנה החברה בפרויקט בבת ים, וכן עובדים בחברה בעבר ובהווה, בקשות דחופות לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה כי החברה חדלת פירעון.

המוסדיים פושטים על חברות הבנייה: "הם מגיעים מעמדת כוח" | ניתוח
בני זוג התגרשו אחרי 17 שנה. כך קיבלה האישה חלק גדול יותר מהדירה | שלושה פסקי דין בשבוע

עובדי החברה הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עו"ד אוריאל זעירא ממשרד עורכי הדין זעירא דוד ועו"ד גיא סרוסי ממשרד עורכי הדין סרוסי ושות', בקשה למתן צו לפתיחת הליכים נגד החברה, משום שלטענתם היא נמצאת "בסחרור כלכלי" ובמצב של חדלות פירעון. בין היתר, הם טוענים כי משכורות יולי לא שולמו להם, ומשכורות אוגוסט גם הן לא ישולמו, וכי החברה לא שילמה דמי הבראה במשך שנתיים, ולא מבצעת הפרשות לקרן הפנסיה כבר שנה. חברי קבוצת הרכישה בפרויקט Sea Tower, המיוצגים בהליך נפרד על ידי עורכי הדין זעירא וסרוסי, טוענים גם הם לחדלות פירעון של החברה, וחוששים לאובדן כספיהם שנמצאים בחשבון נאמנות ייעודי לפרויקט. הם אף טוענים כי החברה יצאה ב"מבצע" לרישום הערות אזהרה על שם חברי קבוצת הרכישה - זאת כדי "לחלץ" כספים מחשבון הנאמנות.

קבוצת רום כנרת פועלת בענף הנדל"ן משנת 1995, בין היתר בארגון קבוצות רכישה ובעולם ההתחדשות העירונית. לחברה גם פרויקט "בתים בצבעים" שבמסגרתו היא מציעה משרדים וחללי עבודה להשכרה לטווח ארוך בערים שונות בארץ, ומשקיעה בצביעת חזיתותיהם בצבעים שונים.

פרויקט Sea Tower מתוכנן בשכונת פארק הים בבת ים, ויכלול חמישה מגדלים בני 25 קומות כל אחד, ובסך-הכול 450 יחידות דיור. לחברה פרויקט נוסף שהיא מקדמת במסגרת קבוצת רכישה, גם הוא בבת ים, פרויקט Btowers, הסמוך לתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה. יש לציין כי בשנת 2022, נקנסה החברה על ידי ממונה חוק המכר בהקשר של פרויקט זה, בסכום של 224 אלף שקל.

גורמים בענף מעריכים כי במצב העניינים הנוכחי "לא יהיה מנוס מלבקש הקפאת הליכים לחברה באופן מיידי". בסביבת החברה מדגישים כי מהלך כזה לא יפגע בחברי קבוצת הרכישה ב־Sea Tower , ולטענתם מדובר בעצירה בלבד לצורך התארגנות מחדש.

מו"מ למכירת מרכז מסחרי של החברה בבת ים

מצבה של חברת רום כנרת נובע בעיקרו משינוי כללי המשחק במשק בשנה האחרונה, בעקבות העלאות הריבית התכופות, ויש הקושרים זאת גם ל"מצב הרוח" הציבורי סביב הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה.

"זוהי לא חברת הנדל"ן הראשונה שנקלעה לקשיים בעת האחרונה", אומרים בסביבת רום כנרת. לגלובס נודע שהחברה נקלעה למצוקה תזרימית, ולכן בעליה, עו"ד ששון, יצא לדובאי בתקווה למצוא משקיע שירכוש את אחד מנכסי החברה, ויזרים תמורתו חמצן לקופת המזומנים המדולדלת שלה.

עו"ד ששון יצא לדובאי כבר בשבוע שעבר, במטרה למכור את המרכז המסחרי שבפרויקט Btowers (ללא שטחי התעסוקה והמגורים, נכון לעכשיו). גורמים המקורבים לחברה העריכו כי עד היום הושקעו במרכז המסחרי לבדו יותר מ־100 מיליון שקל, ולטענתם כמה גורמים מתעניינים ברכישתו. עם זאת, לדבריהם, הפרסומים האחרונים על החברה יצרו בהלה סביב החברה והם שגרמו בפועל להידרדרות המצב. "הבעלים נמצא בהליכי משא ומתן עם כמה גורמים, אך הפרסומים עשויים להזיק ולפגוע בסיכוי להגיע לעסקה בסופו של דבר", נמסר לגלובס על ידי אותם גורמים.

באשר לטענות לרישום מאסיבי של הערות אזהרה בעת האחרונה, במטרה להוציא את כספי חשבון הנאמנות של קבוצת הרכישה ב־Sea Tower, אומרים מקורבים לחברה כי אין זה נכון, וכי המאמצים לרישום כל הערות האזהרה מתקיימים כבר כמה חודשים, ובעת האחרונה רבים מהרישומים הגיעו לכדי השלמת תהליך.

עורכי הדין גיא סרוסי ואוריאל זעירא: "שוב אנו נתקלים במארגן קבוצות רכישה שקורס כלכלית. המארגן כבר נקנס בידי הממונה על חוק המכר בשל פעולותיו. כעת עלולים למצוא את עצמם נפגעים מאות חברי קבוצות הרכישה, שמאות אלפי שקלים מכספם נמצאים על קרן הצבי. שוב הוכח שהמדינה לא יודעת להתמודד עם תחום קבוצות הרכישה".