בן גביר ליועמ"שית: "אין לי אמון בך, בשיקולייך ובהחלטותייך"

אתמול שלחה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מכתב לבן גביר בו היא מבקשת לקבל את התייחסותו לטענות העולות בעתירות לבג"ץ • בן גביר בתגובה אמר כי "הגיע הזמן שאפסיק לשמוע באמצעות התקשורת על מכתבים שאת שולחת אליי"

איתמר בן גביר וגלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט, איל יצהר
איתמר בן גביר וגלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט, איל יצהר

נמשך העימות בין השר לביטחון לאומי ליועצת המשפטית לממשלה: אתמול שלחה בהרב מיארה מכתב לבן גביר בו היא מבקשת לקבל את התייחסותו בדחיפות לטענות העולות בעתירות לבג"ץ, הנוגעות לתיקון לפקודת המשטרה ולהתנהלותו ביחס לאירועי המחאה.

בן גביר הגיב לדברי היועמ"שית: "שמח שאת מבקשת להיפגש איתי אחרי שכבר גיבשת את עמדתך והחלטת להקפיא את מינוי ניצב עמיחי אשד למפקד בסיס הדרכה. אין לי אמון בך, בשיקולייך ובהחלטותייך והגיע הזמן שאפסיק לשמוע באמצעות התקשורת על מכתבים שאת שולחת אליי".

היועמ"שית נגד בן גביר: מקפיאה את הדחת מפקד מחוז תל אביב במשטרה 
מפקד מחוז ת"א הודח מתפקידו: "בן גביר הפך את המשטרה שלנו לארגון פוליטי" 
חוק עונש מוות למחבלים הוא מיותר, מזיק והזוי | דעה

במכתב, כותבת היועמ"שית כי ב-7 למרץ פנתה למשרדו של בן גביר לקבל התייחסות לטענות אך לא נענתה. בנוסף התייחסה להודעתו של בן גביר, לפיה הוא מתכוון לייצג את עצמו בעתירות. "היועמ"שית היא הפרשנית המוסמכת של הדין עבור הממשלה, חוות דעתה מחייבת ומשקפת את הדין הקיים, כל עוד לא קבע ביהמ"ש אחרת. ייצוג נפרד מתאפשר במקרים חריגים, והדבר נבחן באופן פרטני על פי נסיבות העניין ונימוקי הבקשה" כתבה בהרב מיארה. לדבריה, בקשתו של בן גביר כללית ואין באפשרותה לבחון אותה. "יש לבחון את הדברים ביחס לעתירה קונקרטית, לסוגיות המתעוררות במסגרתה, לשאלה האם קיימת בעניין זה מחלוקת - ואם כן - האם היא מצדיקה מתן ייצוג נפרד".

"חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך"

בשבוע שעבר החליט בן גביר להדיח את מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד מתפקידו, בכך שמינה אותו למפקד מחלקת הדרכה במשטרה. בהרב מיארה הורתה להקפיא את העברתו של אשד עד לבירור משפטי מסודר. היועמ"שית ערכה בירור ראשוני שעל פי הודעתה "עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה".

בן גביר הגיב בחריפות: "היועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת, והודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם".

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

בפני בג"ץ תלויות ועומדות מספר עתירות נגד התיקון לפקודת המשטרה המכפיף את המשטרה לשר, עתירה נגד מינויו של בן גביר לשר האחראי על המשטרה, התנהלותו ביחס למחאה והדחתו של אשד מתפקידו. נזכיר כי במסגרת המהפכה המשפטית, מבקשת הממשלה לקדם חקיקה לפיה השרים יוכלו לקבל ייעוץ משפטי נפרד ללא אישור מהיועמש"ית, אך כרגע סוגיה זו לא מקודמת.

בן גביר פנה לבג"צ בבקשה לייצג את עצמו ולא לקבל את ייצוג היועמ"שית בעתירה נגד התיקון לחוק פקודת המשטרה. בן גביר כתב לבג"ץ שהיועמ"שית פרסמה את הודעתה להקפאת מינוי ניצב עמיחי אשד לתפקיד ראש ביה"ס להדרכה ללא שביקשה לשוחח איתו ורק אחרי פניית יועצו של השר, היועמ"שית הסכימה לפגישה ולמרות זאת פרסמה את החלטתה עוד לפני ביצוע השיחה.

בן גביר כתב בפנייה כי "התנהלות זו אינה חוקתית, אינה סבירה, אינה מידתית ואינה הגונה. אין זה ראוי כי היועמ"שית תקבל החלטה כל כך חריגה וחריפה בחומרתה מבלי לשוחח עם הח"מ. בנסיבות אלו מבקש הח"מ מבית המשפט הנכבד, לאפשר לח"מ לייצג עצמו או לחילופין לשכור עו"ד".