ביומד | בלעדי

סייטוריזן הישראלית חתמה על הסכם שת"פ עם סאנופי

סייטוריזן מפתחת מודלים ממוחשבים המסייעים בתכנון תרופות עבור תעשיית הפארמה • היקף ההסכם מוערך במיליוני דולרים • סייטוריזן חתומה על הסכם שיתוף-פעולה גם עם פייזר בהיקף של 110 מיליון דולר לחמש שנים

שי שיין-אור, ממייסדי חברת סייטוריזן / צילום: שלומי יוסף
שי שיין-אור, ממייסדי חברת סייטוריזן / צילום: שלומי יוסף

חברת סייטוריזן, אשר מפתחת מודלים ממוחשבים המסייעים בתכנון תרופות עבור תעשיית הפארמה, הודיעה על חתימת שיתוף-פעולה עם חברת סאנופי , בתחום מחלות המעי הדלקתיות. היקף ההסכם מוערך במיליוני דולרים.

סייטוריזן כבר חתומה על הסכם שיתוף-פעולה עם חברת פייזר , בהיקף של 110 מיליון דולר לחמש שנים, במסגרתו גם השקיעה פייזר בחברה 20 מיליון דולר. 

מחאת ההייטקיסטים נגד המהפכה המשפטית: מאות הפגינו ברחבי הארץ

ההסכם הנוכחי הוא קטן יותר בהקיפו מזה עם פייזר, אך עשוי להתרחב בהמשך. "המבנה של העסקה הזו הוא כמו ההסכם שהיה לנו עם פייזר טרם חתימת ההסכם המורחב לפני שנה, והוא מאפיין את האופן שבו הסכמים שלנו נוטים להתפתח", מסביר דוד הראל, מייסד ומנכ"ל משותף בחברה.

זהו הפרויקט השני של סאנופי עם החברה. בשנת 2021 סייטוריזן הודיעה על תחילתו של פרויקט משותף עם סאנופי, שבו נעשה שימוש במודלים של סייטוריזן לטובת מחקר על תת סוגים של חולי אסתמה.

סייטוריזן פיתחה מודל ממוחשב של פעילות מערכת החיסון האנושית במספר מחלות שונות, כאשר המידול הוא מרמת הקולטנים עליהם יכולות לפעול תרופות שונות, ועד רמת פעילות המערכת באופן הוליסטי יותר. סייטוריזון הוקמה על בסיס מחקריו של פרופ' שי שן-אור מהטכניון, והתפתחה מאז משמעותית.

"המערכת של סייטוריזון כבר כולל מודלים של מחלות מעי דלקתיות מסוגים שונים", מסביר הראל. "אנו מקווים לעזור למדעני סאנופי לזהות מטרות חדשות בגוף האדם שמעורבות במחלות מעי דלקתיות, ואותן ניתן לתקוף באמצעות תרופות חדשות, וכן לעזור לחברה לתעדף את פיתוח התרופות עבור המטרות השונות".

ייבדקו גם שילובים עם תרופות חדשות

בנוסף, ייבדקו על המודלים שילובים שונים בין תרופות חדשות, תרופות קיימות ושילובים ביניהן לבין טיפולים לא תרופתיים. התוצאה עשויה להוביל לטיפול יותר מותאם אישית בתחום רפואת המעי הדלקתית, ותחילה חלוקה של קבוצת המחלות הזו למספר רב יותר של תתי-מחלות, כדי לתת לכל אחת מהן את הטיפול המותאם עבורה.

"אסטרטגיית התאמת התרופות של סאנופי מונעת על-ידי רפואה מדויקת. אנו שואפים לאפיין מחלות ברמה המולקולרית והתאית כדי להבין את הגורמים לתגובות השונות של חולים לטיפולים, ובסופו של דבר להתאים את התרופה הנכונה למטופל הנכון", אמר עמנואל דה רינאלדיס, המנהל הגלובלי של תחום הרפואה המדויקת והביולוגיה החישובית בסאנופי. "אנו שמחים להרחיב את שיתוף-הפעולה שלנו עם סייטוריזן ומצפים ליישם את התובנות שהוא יניב, בזמן שאנו פועלים לפיתוח טיפולים חדשים עבור חולים ב-I BD״.

סייטוריזון הוקמה ב-2016 על-ידי קבוצת מייסדים בראשות הראל ושן-אור. מלבד ההשקעה של פייזר, החברה גייסה כ-30 מיליון דולר מפיקו וונצ'רס, Astarc Ventures, אינפיניטי מדיקל (הנסחרת בבורסה), פונטיפקס ו-B Christopher Kim.