כעס בגרמניה: לופטהנזה רוצה לחלק בדיעבד בונוס של מיליונים למנהלים

בזמן הקורונה הלאימה ממשלת גרמניה את חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה כדי להציל אותה מקריסה, בתנאי אחד - עצירת הבונוסים למנהלים • השבוע נחשף כי החברה מצאה פרצה בחוק המאפשרת לחלק בונוסים בדיעבד על שנות הקורונה, ועוררה כעס בציבור

מטוס לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה
מטוס לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה

עם פרוץ מגפת הקורונה, כאשר התנועה האווירית העולמית נפסקה כמעט לחלוטין ומדינות הסתגרו בגבולותיהן, איימו חברות התעופה לקרוס. הממשלה הגרמנית, בתגובה, הלאימה חלקית ולמשך זמן קצוב את חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה. תשעה מיליארד אירו מכספי משלם המסים ניתנו לחברה בזמן שיא, תמורת חלק מהמניות וכמה מושבים סמליים בדירקטוריון. אחד התנאים לקבלת הכסף הציבורי, היה השעיה של הבונוסים הנדיבים לבכירים שהיו מקובלים בחברה.

זו הסיבה כי כאשר נחשף השבוע, שהחברה מתכננת להעניק בונוסים רטרואקטיביים לחבר המנהלים שלה על שנות הקורונה, הדבר עורר סערה ציבורית. המגזין שפיגל דיווח, כי החברה איתרה פרצה בחוק, לפיה לא נאסר עליה לתת בונוסים על ביצועי עבר, והחל מ-2025 היא תעניק חמישה מיליון אירו לכל מי שכיהנו בחבר המנהלים שלה בשנות הקורונה.

בפגישה של ההנהלה בתחילת החודש כבר נקבעו התשלומים הרטרואקטיביים, המסתכמים בעשרות מיליוני אירו. היחידים שהצביעו נגד ההחלטה לחלק בונוסים בדיעבד היו נציגי העובדים בהנהלה, שאמרו כי הדבר מנוגד לרוח הסיוע הממשלתית שקיבלה החברה בשנים הללו. דובר החברה מסר לעיתון הכלכלי הנדסלבלאט כי בשל העובדה כי הבונוסים ישולמו רק החל מ-2025, הרי שאין עבירה על חוקי הסיוע בזמן הקורונה. הממשלה הגרמנית מכרה כבר את חלקה בחברת התעופה עם היציאה מהמשבר, בספטמבר האחרון, כשהיא רושמת רווח נאה על ההשקעה.

אבל עם חשיפת התוכנית, והזעם הציבורי שנוצר, הבהיר משרד הקנצלר ביממה האחרונה כי עצם הסיוע הממשלתי בזמן הקורונה "מנוגד לתשלום הבונוסים". דובר הממשלה הפדרלית, שטפן האבשטרייט, אמר לתקשורת כי "עלינו לדון בשתי הפרשנויות המנוגדות לכאורה לחוק עם לופטהנזה, ולראות מה ייצא מהדיונים". הוא אמר כי "היו הסכמים שנחתמו ומנקודת המבט שלנו התוכניות של לופטהנזה מנוגדות להם".

אחת הסיבות לזעם הציבורי היא משום שכעת הממשלה הגרמנית נקטה צעד דומה ביחס לחברות אנרגיה ותשתיות, והלאימה לחלוטין את חברת יוניפר. איגודי העובדים והטייסים בחברה אמרו כי ההנהלה "עיוורת לחלוטין" למסר שמתקבל בציבור מחלוקת הבונוסים הנדיבה על שנים שבהן הוא היה למעשה חלק מבעלי החברה. הם קראו במקום זאת לחלק את הכסף לעובדי החברה.