שאלת מוסריות הקריפטו מכניסה את עולם הפילנתרופיה למשבר

קריסת FTX חשפה את חוסר השקיפות של מטבעות הקריפטו, העמידה בסימן שאלה את מוסריותן והמחישה עד כמה רגולציה בתחום היא חיונית

סם בנקמן-פריד / צילום: Reuters, CNBC
סם בנקמן-פריד / צילום: Reuters, CNBC

הכותבת היא מומחית לתקשורת ופילנתרופיה, יועצת תקשורת אסטרטגית לעמותות ולעסקים

קריסת FTX, הבורסה שהקים סם בנקמן־פריד, שהיקף ההתנהלות הכלכלית הבעייתית שלה מתגלה אט אט, מכה גלים לא רק בעולם הפיננסי והמשפטי, אלא גם בעולם הפילנתרופי האמריקאי. למרות המרחק הרב בין עולם מסחר הבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו למגזר השלישי, המשבר בעולם הקריפטו משפיע על שתי תפיסות מהותיות בעולם הפילנתרופיה האמריקאי: הערך המוסרי של הכסף ואלטרואיזם אפקטיבי.

החיבור בין מטבעות הקריפטו לבין המגזר הפילנתרופי העמיק לאורך התפתחות המסחר במטבעות אלו. ככל שבעלי הון התעשרו במסחר במטבעות קריפטו, כך עלה היקף התרומות שלהם. קרן התרומות Fidelity Charity, דיווחה למשל שהתרומות בקריפטו לקרן עלו מ־13 מיליון דולר בשנת 2019 ל־28 מליון דולר ב־2020 ול־313 מליון דולר ב־2021. גם FTX תרמה אחוז מהכנסותיה לצדקה ועודדה את הסוחרים שלה לתעל את הרווחים שלהם למגזר השלישי.

סימן לחדשנות

היכולת להעביר במהירות סכומי כסף גדולים לארגונים חברתיים, ללא מתווכים מוסדיים, היוותה הבטחה שהעידה על היתרונות של מטבעות הקריפטו, ועל קיום ערוצי תרומות מבטיחים עבור קרנות פילנתרופיות. עמותות רבות בארה"ב פיתחו אפשרויות לקבל תרומות במטבעות קריפטו וראו בכך סימן לחדשנות דיגיטלית וניסיון להתחבר לעולם הפיננסי הדיגיטלי ולבעלי ההון שהניעו אותו.

אלא שעומק ופומביות המשבר הנוכחי חשפו את הפער העמוק בין ארגוני המגזר השלישי לבין תעשיית מטבעות הקריפטו בכל הנוגע לחשיבות הרגולציה והשקיפות שיעידו על מוסריות הכסף. עמותות רבות רואות בשקיפות ובהסבר על מקור התרומות שקיבלו היבט חיוני כדי לשמור על אמות המוסר והאתיקה שלהן כגופים חברתיים הפועלים לטובת הכלל.

גם תנועת האלטרואיזם האפקטיבי ספגה מכה אנושה. האלטרואיזם האפקטיבי הוא תנועה הדוגלת בחשיבה רציונלית וראיות ניראות לעין כדי למצוא את השיטות היעילות לעזור לאחרים. בנקמן־פריד היה, עד הקריסה, אחת הדמויות המרכזיות בתנועה ואף מינה את ההוגה המוביל, וויל מקאסקיל, לעמוד בראש הקרן הפילנתרופית שלו. כעת, התנועה, שיצאה נגד תפיסות פילנתרופיות קלאסיות, ניצבת בפני השאלה כיצד להסביר את אחריותה החברתית להניע שינוי אפקטיבי, בזמן שבעלי ההון המממנים אותה נחשדים בהונאה והמוסר שלהם נתון בסימן שאלה. בנקמן־פריד עצמו היה תורם בולט למפלגה הדמוקרטית. בבחירות האמצע האחרונות, התרומה שלו למפלגה היתה השניה בגודלה רק לסורוס. בנוסף, הוא קנה חברות הייטק העובדות עם המפלגה הדמוקרטית לפילוח קהלי היעד שלה, ותכנן, ככל הנראה, לשמש תורם משמעותי למפלגה הדמוקרטית בבחירות 2024.

בשנים האחרונות העבירו בעלי הון תרומות באמצעות מטבעות הקריפטו ובכך נירמלו את המטבע כחלק מהמארג הכלכלי שהמרחב הציבורי, הפוליטי והחברתי מאפשר. בנקמן־פריד התייחס לכך לאחר הקריסה, כשהודה בראיון עיתונאי מפתיע לעיתונאית קלסי פייפר מהמגזין Vox, בפער בין התבטאויותיו על חשיבות השמירה על אתיקה והבעת תפיסות עולם מערביות פופולאריות לבין המעשים שלו בפועל.

חיבור מורכב

קריסת בנקמן־פריד מדגישה את החיבור המורכב בין רגולציה, פילנתרופיה וקריפטו. היכולת לתרום קירבה את מטבעות הקריפטו לרמת מטבע לגיטימי. אולם, קריסת FTX חשפה את חוסר השקיפות של מטבעות הקריפטו, העמידה בסימן שאלה את מוסריותן והמחישה עד כמה רגולציה של קריפטו חיונית.

הפער בין הפילנתרופיה למטבעות הקריפטו בכל הקשור לרגולציה הוא עמוק: צד אחד שואף לרגולציה מקסימלית כדי לעגן את תדמיתו החברתית והצד השני שואף לרגולציה מינימלית של פעילותו המסחרית. בתווך ניצבים שני שחקנים שיצטרכו לגשר על הפער: הפוליטיקאים שנהנו מתרומות קריפטו, ויצטרכו להחליט לגבי רגולציית המטבע, ומפתחי המטבעות הקריפטוגרפיים שיצטרכו למצוא את הדרך לקבל את הלגיטימציה החברתית שאבדה להם במשבר הנוכחי.