בזכות גישה קלה לבירה ודיור זול: דובאי היא אחת המנצחות הגדולות במונדיאל

בזמן שבקטאר השכנה מתמודדים עם התנגשות תרבויות ועם הלוגיסטיקה של ניהול האירוע - דובאי, עיר המדינה הקרובה והמעט יותר ליברלית, מלאה באוהדים הרוצים גישה קלה לבירה, דיור זול יותר ומקום שיותר מורגל בנוכחות של תיירים מהמערב

דובאי / צילום: Shutterstock, Rasto SK
דובאי / צילום: Shutterstock, Rasto SK

בבירת השופוני של המזרח התיכון, דובאי, לא מארחים את המונדיאל, אבל הנסיכות הזו בהחלט קוצרת את הפירות מכניסתם של אלפי תיירים לאזור - הברים שלה תוססים, והמלונות בדובאי מלאים באוהדי כדורגל.

בזמן שבקטאר השכנה מתמודדים עם התנגשות תרבויות אדירה ועם הלוגיסטיקה של ניהול האירוע, עיר המדינה המעט יותר ליברלית הקרובה אליה מלאה באוהדים הרוצים גישה קלה לבירה, דיור זול יותר ומקום שיותר מורגל בנוכחות של תיירים מהמערב. 

ספינות פאר, מכולות אוהדים וגלמפינג: קטאר נערכת לקליטת מיליון תיירים 
משחקי גביע העולם בכדורגל יוצאים לדרך בקטאר, הפייקים כבר כאן 
לקראת בעיטת הפתיחה בדוחא: הצד האפל של חגיגות הכדורגל בקטאר 

אלפי אוהדים נמצאים בדובאי, חלק מאיחוד האמירויות הערביות, בגלל שחברות תעופה עורכות עשרות טיסות ביום בין שתי המדינות ועוזרות להקל על המחסור בחדרי מלון בקטאר. במדינות שכנות אחרות, כולל ערב הסעודית, בחריין ועומאן, גם הפעילו טיסות מהערים שלהם, אבל אלה משרתות בעיקר את תושבי המדינות עצמן.

חברי להקת The Barry Horns - להקת כלי נשיפה שנוסעת בעקבות הנבחרת הוולשית - שוהים בדובאי בזמן המשחקים של הנבחרת וטסים לדוחא כשמזמינים אותם להופעות.

הלהקה, ששמה הוא מחווה לשחקן הוולשי לשעבר בארי הורן, ניגנה ביום ראשון בבר בפני מועדון אוהדי הכדורגל הוולשי בדובאי, שאמר כי היה צריך לשכור מקום גדול יותר כדי להכיל את כל האוהדים לקראת המשחק הראשון של הנבחרת - תיקו - נגד הנבחרת האמריקאית ביום שני בערב.

חברי ה־Barry Horns חשבו שהיצע המלונות בקטאר היה מוגבל ויקר, ו"התרבות שם לא בדיוק מותאמת לערכים של הלהקה", אמר גארת' אוונס, חצוצרן. ג'יימס ווטקינס, המנגן חצוצרה ובס, אמר זאת במלים ברורות: "אנחנו פשוט שתיינים". 

האוהדים בעקבות הבירה

האלכוהול זמין בקטאר, המדינה הראשונה במזרח התיכון והמדינה המוסלמית השמרנית הראשונה המארחת את המונדיאל. אבל בשינוי של הרגע האחרון לא הרשתה הממשלה למכור בירה בתחום האצטדיונים, ואוהדים מערביים כבר הבינו שלא יהיה קל להשיג אלכוהול.

גם בדובאי מערכת החוק מבוססת על ההלכה האיסלאמית, אבל שם כבר השקיעו במשך שנים רבות בבניית מלונות, ברים ומסעדות שימשכו תיירים. בשנים האחרונות הקלה המדינה בכללים לגבי מתי ואיך יכולים תושבים שאינם מוסלמים לרכוש אלכוהול, ובנתה לאורך חופיה בריכות ומועדונים בהם תיירים מערביים עורכים מסיבות שתייה.

המהלכים האלה הם חלק ממאמץ גדול יותר בדובאי ובאיחוד האמירויות הערביות, הכולל את אבו דאבי, לחזק את מעמדן אצל זרים ולהפוך ליעדים יותר אטרקטיביים למגורים, בניסיון לתמרץ את הצמיחה הכלכלית. השינויים עזרו לדובאי להפוך למגרש משחקים לעשירים מאוד, כפי שלאחרונה תואר בסדרת הטלוויזיה של נטפליקס "דובאי בלינג", המתארת את חייהם של עשירי העיר.

"אוהדים יכולים לשלם בשביל אוהל על החוף שם, או שאתה משלם 240 דולר לילה במלון חמישה כוכבים כאן", אמר האמריקאי אדי אילנו, בן 62, לגבי הביקורות המעורבות על הרמה של המלונות בקטאר.

אילנו ישן במלון עם חברים באי דמוי הדקל של דובאי, וביחד הם תכננו 26 טיסות בתוך חופשה של שבועיים, כולל הנסיעה מקליפורניה, כדי לצפות בחמישה משחקים בקטאר ולבקר בפירמידות במצרים.

לא כל טיסות השאטל מדובאי ביום שני, היום הראשון בו נערכו כמה משחקים בגביע העולם, עברו חלק. מדובר בטיסה של מעט יותר משעה, אבל חלק מהטיסות איחרו. באחד הטרמינלים בשדה התעופה בדובאי נגמרה הבירה. אנשים בשאטלים מאוחרים יותר שתו יין וברנדי במקום זה, והאשימו במחסור את האוהדים האנגלים לוגמי הבירה שעברו בטרמינל לפניהם, לקראת המשחק נגד איראן.

מאות אוהדים וולשים עייפים חזרו לדובאי מוקדם ביום שלישי בבוקר לאחר שהיו ערים כל הלילה בעקבות משחק הנבחרת שלהם נגד ארה"ב, וחלקם התלוננו על זמני ההמתנה למטרו מחוץ למגרש ועל עיכובים בטיסות.

"היה יותר נחמד לנצח", אמרה קרי בויקוט, ששוהה בדובאי 11 ימים במלון הכול כלול, במקום בקטאר. עם בעלה, היא שילמה כ־700 דולר בסך־הכול על שתי טיסות ושני כרטיסים מדובאי. 

נסיעה מתישה

לאוהדים רבים מצפה עוד נסיעה מתישה אחת לדוחא. מי שנכנסים בטיסות השאטל, חייבים לצאת מקטאר תוך 24 שעות או לשלם קנס. כשחלק מהמשחקים מתחילים בשעה עשר בלילה לפי השעון המקומי, האוהדים שוב יצטרכו לצאת לדרך באמצע הלילה כדי לתפוס חלק מהמשחקים.

דובאי מארחת אחד משישה פסטיבלי אוהדים בחסות פיפ"א ברחבי העולם, לצד מקסיקו, סאו פאולו, ריו דה ז'ניירו, לונדון וסיאול. אוהדים במקומות אלה מגיעים יום־יום לאזורי אוהדים לא רשמיים בעלי יכולת להכיל מאות או אלפי אנשים.

דיוויד קטנאך, מנהל כללי של The Irish Village, פאב פופולרי, מקרין משחקים על מסך גדול באצטדיון טניס הסמוך לפאב שלו. הוא צופה כי עד 2,000 איש יגיעו לצפות במשחקים הגדולים בשלבים המאוחרים. הוא אמר כי כל מקום בילוי בדובאי מקווה שאנגליה - הנבחרת שיש לה הכי הרבה אוהדים באיחוד האמירויות הערביות בגלל כמות האנגלים המתגוררים שם - תתקדם במונדיאל, כי אז הברים יוכלו לצפות לרווח נאה.

עדנן קזים, מנהל המחלקה המסחרית בחברת התעופה Emirates, חברת הדגל של דובאי, אמר כי בנובמבר השנה נכנסו לדובאי עם חברת התעופה 11% יותר נוסעים לעומת השנה שעברה, עם "הרבה יותר הזמנות ממדינות חובבות כדורגל כמו ארגנטינה, אוסטרליה, ברזיל, ספרד ומקסיקו".

Flydubai, המפעילה את טיסות השאטל אל קטאר ומקטאר החוצה, הטיסה את הנבחרת הארגנטינאית לדוחא על מטוס שקושט בדיוקנאות השחקנים, כולל הכוכב ליונל מסי.

מאות אוהדים עשירים מאוד מחנים את המטוסים שלהם בדובאי ונכנסים ויוצאים מדוחא, כך אמרה אדל מרדיני, מנכ"לית טרמינל של מטוסים פרטיים באיחוד האמירויות הערביות. 

"אבן־דרך היסטורית" 

שיח מוחמד בין רשיד, שליט דובאי וסגן הנשיא של איחוד האמירויות הערביות, כתב בציוץ כי אירוח המונדיאל ע־ידי קטאר מהווה "אבן־דרך היסטורית לכל הערבים".

שיתוף־הפעולה בין איחוד האמירויות הערביות וקטאר בולט בניגוד למצב לפני שנים בודדות בלבד, אז אבו דאבי, יחד עם בירות אחרות במזרח התיכון, עשתה חרם ומצור פיזי על קטאר והאשימה אותה בתמיכה בטרור - האשמה שבדוחא מכחישים. הצדדים חידשו קשרים שנה שעברה. ערב הסעודית, שהובילה את החרם נגד קטאר ב־2017, גם היא מתקרבת כיום למדינה המארחת את גביע העולם.

אפילו כמדינה מוסלמית יותר ליברלית מקטאר, בדובאי בכל זאת דואגים להזכיר לאוהדים כמה מהכללים המקומיים. במדריך למבקרים שפורסם לקראת המונדיאל, מזהירה משטרת האמירויות נגד השימוש בסמים, מזמוזים בפומבי או ביקור במכוני עיסוי ללא רישיון - מקומות שלעתים מציעים שירותי זנות.

כביר מלוצ'נדני, המנהל את Five Hotel, מלון חמישה כוכבים יוקרתי באי דמוי הדקל בדובאי, אמר כי כמות ההזמנות צנחה בספטמבר כשרוחות פנים כלכליות החלו לפגוע בבריטניה ובאירופה, השווקים הגדולים ביותר שלו. אבל כעת, תפוסת המלון צפויה להגיע ליותר מ־90% בשבועות של המשחקים.

"אנחנו רואים צמיחה אדירה... ואני לא יכול לייחס את זה לשום דבר אחר חוץ מהמונדיאל", אמר.