משבר טייסים באל על וכאב הראש של משקיעי הקריפטו: הכתבות שאהבתם השבוע

גלובס מלקט 5 כתבות (אולי קצת יותר) שאהבתם מהשבוע האחרון וכדאי להקדיש להן עוד קריאה • השבוע: החוק שיוזיל את המשכנתה באלפי שקלים, חברת ההייטק הישראלית שהסתבכה עם גוגל ו-6 טיפים להשקעות מגילעד אלטשולר

מגוון מטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock, eamesBot
מגוון מטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock, eamesBot

אם היה אפשר לסמן את השבוע הזה בהאשטג, הוא היה #בחירות. כולם דנו במה שקרה מאחורי הקלעים, במה יקרה עכשיו והאם יש עוד דרך חזרה. בנק ישראל כבר הספיק להזהיר את כולנו מפני כלכלת בחירות, בדמות הסכמי שכר שיתגלגלו לעליות מחירים. ברקע אפשר לציין לטובה את שוק ההון שלא מתרגש ולא מובל על ידי הפוליטיקה הישראלית. אבל בין הצהרות האהבה של יאיר לפיד ונפתלי בנט, והדיונים במליאת הכנסת, קרו עוד כמה דברים השבוע שגרמו לנו לנהור לקרוא במקום לקלפיות.

לפניכם שוב הכתבות שאהבתם לקרוא השבוע, וגם אנחנו. מסתתרים פה הסיפורים הנקראים ביותר בשבוע האחרון בגלובס, הכתבות המומלצות של דסק האונליין והאייטמים שהושקעו בהם הכי הרבה דקות קריאה. והכל בחמישה סעיפים קצרים עם הסבר וקונטקסט, והכי חשוב - בלי לעייף מדי את האצבע הגוללת. 

חמש כתבות שאתם ואנחנו אהבנו השבוע.

1. המחצית הראשונה של 2022 לא תיזכר לטובה אצל בית ההשקעות אלטשולר שחם. תשואות חסר משמעותיות פגעו באלטשולר ועשרות מיליארדי שקלים הוצאו מקופות הגמל וקרנות הפנסיה שבניהולו. אבל הבעלים והמנכ"ל המשותף גילעד אלטשולר לא נראה מודאג, ובעיקר ממשיך להאמין בדרך שהובילה את בית ההשקעות שלו להיות הגדול בישראל. בשיחה הוא מספר על מדוע הירידה בתשואות לא מפחידה אותו, ומעניין מכך - נותן 6 טיפים למשקיעים בימים הסוערים האלה.

גילעד אלטשולר לא נבהל מהפדיונות ומהתשואות הנמוכות. אלה 6 העצות שלו למשקיעים | רועי ויינברגר

2. עונת החופשות נפתחה בתחילת החודש ולראשונה מאז פרוץ הקורונה, השמיים פתוחים יחסית ואפשר להגיע בקלות יחסית ליעד החלומות שלכם. כלומר, זה מה שהייתי כותב אילולא התורים הבלתי נגמרים לחידושי דרכונים, ביטולי טיסות יומיים ומשבר חמור עם הטייסים באל על. אז מה קורה שם בדיוק? מחלוקת בין הטייסים, שמבקשים לבטל את הקיצוץ שספגו בשכרם בעקבות הקורונה, לאל על שמציגה את עצמה בקרב הישרדות. האייטם הזה מרחיב על המחלוקת ומסביר מה עושים במקרה שכולנו חרדים ממנו - ביטול פתאומי של טיסה.

משבר הטייסים באל על: מה עושים אם טיסה התבטלה ומה יהיה בקיץ | מיכל רז-חיימוביץ'

3. אחד הסיפורים שאישית הכי נהניתי לקרוא בשבוע האחרון, ומסתבר שגם רוב קוראים גלובס מאוד אהבו. דמיינו שהחברה שאתם עובדים בה עושה משהו שמרגיז את גוגל עד כדי כך שהיא דוחקת את האתרים שלה לתחתית של התחתית של דפי החיפוש. זה בדיוק מה שקרה לוובפאלס, שעד תחילת 2019 נחשבה לאחת החברות המובילות בארץ בתחומי קידום האתרים וכתיבת התוכן. והצרות לא נגמרות שם, על החברה השתלטה הנהלה בריטית וסניף החברה בהרצליה נסגר במרץ. בינתיים וובפאלס עוד לא סגריה את שעריה בישראל רשמית, אבל המהלך בהחלט בדרך. סיפור בלעדי לגלובס על למה לא כדאי להתעסק עם גוגל.

עד לפני שלוש שנים היא הייתה אחת מחברות ההייטק הנחשקות בישראל ואז היא הרגיזה את גוגל | אסף גלעד

4. לא רק דיוני בחירות ופיזור הכנסת קרו השבוע במליאה. בסך הכל מספר שעות לפני ההודעה הדרמטית על פירוק הממשלה, אושר תיקון לחוק שיגביל את העמלה על פתיחת תיק משכנתה ל-360 שקלים בלבד. זה אולי נראה שולי אבל מרבית הבנקים לוקחים עמלה ממוצעת שלבין 1,500-2,000 שקל לכל לקוח. "במקרים מסוימים התשלום הגיע אף ל-4,000 שקל", סיפר לנו יועץ פיננסי. מסתבר שדנים בעוד נושאים מלבד בחירות בכנסת.

בזמן שכולם דיברו על בחירות, עבר בשקט חוק שיוזיל את המשכנתה באלפי שקלים | יאסר ואקד

5. הסעיף הבא הוא למשקיעי הקריפטו, אבל לא רק. הקריסה המהירה במטבעות הקריפטוגרפיים העיקריים מתחילת השנה (הביטקוין מחק כ-60%) יצרה מצב בעייתי נוסף, מלבד הצניחה: משקיעים בחוב עצום לרשות המסים, בזמן שההשקעה שלהם מתרסקת ואולי אפילו צוברת הפסדים. כאן תוכלו לקרוא על הקביעה של רשות המסים שעושה כאב ראש למשקיעים, על מה שהוביל אליה ואילו עוד סכנות אורבות למי שמשקיעים במטבעות המתנדנדים.

כאב הראש של משקיעי הקריפטו: ההשקעה התאדתה, חבות המס האדירה נשארה | אתי אפללו

6. כן זה סעיף נוסף, אני יודע. בואו נקרא לזה בונוס: במדור חזית המדע בשבוע שעבר, שוחחנו עם אדם שהאמין כחוקר צעיר שמחלות נפש נובעות מליקוי בתקשורת בין תאי העצב במוח ולא בתאים עצמם. מאז פרופ' ג'ושוע סיינס חוקר את החיווט במוח ואיך נראים חיבורים בריאים בין ניורונים. הוא עדיין לא מצא תשובות טובות על מחלות נפש אבל מחקרים שלו עשויים לקדם תרופות למחלות ניווניות כמו פרקינסון ואלצהיימר. זו שיחה מרתקת עם מי שעשוי לאחוז בידו במפתח למחלות מוח ואם חיפשתם סיפור להקדיש לו את הטאב האקסטרה - זה בהחלט האחד.

החוקר שרצה לגלות מה גורם למחלות נפש ומצא את המפתח למחלות מוח | גלי וינרב

ואם בכל זאת נותר לכם קצת זמן פנוי לקריאה: חושבים שהכי כדאי לעבוד בהייטק? אתם טועים וזה ההסבר, מבט עמוק לתוך הכאוס בעולם התעופה שרק הולך ומחמיר (לפחות נתב"ג לא לבד), פרשנות על ה"אקזיט" של בנט ולפיד לפני שהבעיות הכלכליות מתפוצצות עליהם וסיכום של ארבעה חודשים עקובים מדם במלחמה באוקראינה והיכולת של מדינות המערב להמשיך לממן אותה.