מחקר: להדבקות חוזרות בקורונה ייתכנו השפעות שליליות לטווח ארוך

מחקר חדש מצא כי הדבקה בקורונה מעלה את הסיכון לתחלואה מסוגים שונים לאחר ההדבקה, וכי הדבקה חוזרת מחמירה את המצב • בישראל כעת כ-30% מההדבקות בגילאי 5-11 הן הדבקות שניות

כמעט 30% מההבדקות בחודש האחרון היו של ילדים שכבר חלו בעבר / צילום: Shutterstock, David Tadevosian
כמעט 30% מההבדקות בחודש האחרון היו של ילדים שכבר חלו בעבר / צילום: Shutterstock, David Tadevosian

מחקר חדש שפרסמו חוקרים מאונבירסיטת וושינגטון בסיינט לואיס ומבית החולים של ארגון ה-VA האמריקאי בסיינט לואיס, מעלה ממצאים מדאיגים לגבי ההשפעה של הדבקות חוזרות בקורונה. לעומת ההערכה האפשרית כי רוב הנזק שיוצר הוירוס יגרם בהדבקה הראשונה וכי הדבקות חוזרות יהיו קלות יחסית, המחקר הזה מעיד על השפעה שלילית מצטברת של הדבקות חוזרות על הבריאות הכללית של הנדבקים.

המחקר טרם עבר ביקורת עמיתים, אולם מחקרים קודמים של אותו צוות חוקרים, ד"ר זיאד אל עלי ויאן שיה, שקשרו בין הדבקה בקורונה לבין עלייה בסיכון לתחלואה בסוכרת, התפרסמו בכתבי עת מובילים.

המחקר בחן את הרשומות הרפואיות של 257 אלף איש שנדבקו בקורונה, כ-38 אלף איש שנדבקו פעמיים, וקבוצה של 5.3 מיליון איש שלא נדבקו כלל, וזאת שישה חודשים לאחר ההדבקה. כלומר, במחקר זה לפחות אחת ההדבקות של הנדבקים פעמיים התרחשה כנראה לפני עידן האומיקרון. על פי המחקר, באותה חצי שנה אחרי ההדבקה, בקבוצה שנדבקה פעמיים נרשמו יותר מקרי תמותה, יותר מקרי אשפוז, יותר בעיות נשימה, יותר בעיות לב, יותר סוכרת, ועוד מגוון של תופעות נוספות.

ההבדל בין הנדבקים ללא נדבקים היה הבולט ביותר, אבל לדברי החוקרים ההשפעה של ההדבקה החוזרת הוסיפה סיכון "לא טריוויאלי". ההשפעה העודפת של הדבקות חוזרות, הופיעה גם במחוסנים וגם בלא מחוסנים.

החוקרים מציינים כי אולי פגיעה בבריאות שנגרמה מן ההדבקה הראשונה, היא שהופכת את החולים לרגישים יותר לפגיעה בהדבקה השניה.

המחקר הזה - אם יאושש במחקרים דומים נוספים - יכול להוביל לשינוי של הגישה לגבי אופן ההתמודדות עם הקורונה. התפיסה כעת היא שהעולם מתמודד עם הקורונה באמצעות חיסונים שמונעים את רוב המקרים של התחלואה הקשה, וכך יוצר בהדרגה חיסוניות עדר, שמגינה על המחלימים מפני תחלואה קשה בוריאנטים הבאים. על פי גישה זו, הדבקות חוזרות הן לא בעיה עבור רוב האוכלוסיה כשהמצב שונה כמובן עבור קבוצות הסיכון.

אולם, אם הדבקות חוזרות אכן מדרדרות בהדרגה את הבריאות, אזי הגישה צריכה להיות אחרת, למשל: יותר דגש על חיסונים שמונעים הדבקה (ולא רק מחלה קשה), ועדכון מהיר של החיסונים לוריאנטים חדשים; מחקר מהיר כדי להבין את המנגנונים דרכם ההדבקה בקורונה גורמת לנזק ופיתוח תרופות שיכולות להתערב ולמנוע את הנזק הזה, והגברת הזהירות מפני הנגיף גם בקרב מי שכבר נדבקו.

30% הדבקות חוזרות בקרב ילדים

בישראל כיום ההדבקות החוזרות מהוות עשרות אחוזים מההדבקות שאומתו רשמית. על פי דשבורד הקורונה, בקרב בני 5-11, כמעט 30% מההבדקות בחודש האחרון היו של ילדים שכבר חלו בעבר. שיעור ההדבקות החוזרות מתוך כלל ההדבקות יורד עם הגיל, ייתכן במקביל לעליה בשיעור ההתחסנות. בקרב בני 30-50, בערך 15% מההדבקות הן חוזרות, ובקרב בני 70 ומעלה מדובר בכ-5%. המגמה הזו התחזקה מאוד עם הגעת וריאנט ה-Ba,5, שמדביק גם מחלימים מאומיקרון מסוג Ba.1 ו-Ba.2 וגם מחלימים מן הזנים הקודמים.