טורקיש איירליינס החלה לגבות תוספת תשלום על מזוודות

טורקיש איירליינס מצטרפת לטרנד עולמי שמתרחש מזה שנים בו חברות תעופה משנות את צורת התמחור לכרטיסים ומציעות מחירי בסיס עליהם הנוסעים יכולים להוסיף בתשלום שירותים נוספים

מזוודות בשדה תעופה / צילום: Shutterstock
מזוודות בשדה תעופה / צילום: Shutterstock

טורקיש איירליינס, אחת מחברות התעופה הפעילות בישראל, שינתה את מדיניותה: החברה החלה לגבות תוספת על שליחת כבודה (מעבר לכבודת יד במשקל של 8 ק"ג) בטיסות המתבצעות במותג הלואו קוסט שלה אנדולו ג'ט ובכרטיסי הבסיס בטיסות של טורקיש מתל אביב כשהיעד הסופי הוא איסטנבול (הטסים בטיסות המשך לא יידרשו לתוספת).

למעשה, טורקיש מצטרפת לטרנד עולמי שמתרחש מזה שנים בהשראת חברות הלואו קוסט: חברות תעופה משנות את צורת התמחור לכרטיסים ומציעות מחירי בסיס עליהם הנוסעים יכולים להוסיף בתשלום שירותים נוספים. בדומה למנגנון התמחור של אל על, מציעה טורקיש שלוש רמות תמחור, בסיסי - ללא כבודה, תמחור ביניים הכולל כבודה ותמחור גמיש - על כל שדרוג בתנאי הכרטיסים הנוסעים משלמים פרמיה.

לא רק הכרטיס: השירותים הנלווים הפכו למקור הכנסה מהותי של חברות התעופה

בכך, טורקיש מכוונת את הנוסעים שמתכננים לשלוח כבודה להעדיף את תמחור הביניים. את התוספת לכבודה מציעה טורקיש על פי משקל המזוודה הנדרש בקפיצות של חמישה קילו - כך למשל התוספת לכבודה במשקל של עד 5 ק"ג תגיע לכ-110 שקל לכיוון, התוספת לכבודה במשקל 10 ק"ג תגיע לכ-220 שקל לכיוון, וכבודה במשקל של 15 ק"ג תגרור תוספת של 330 שקל וכבודה במשקל של 20 ק"ג עשויה להגיע ל-500 שקל לכיוון. תוספת כזו עשויה להיות יקרה ממחיר הטיסה, בשעה שנוסע שיעדיף את תמחור הביניים הכולל כבודה יוסיף תוספת של כ-30-40 שקל לכיוון.

כך או כך, נוסעים שיזמינו כבודה באונליין עד שלוש שעות לפני הטיסה יקבלו הנחה של כ-40% מהמחיר, כשברור שמי שלוקח עימו כבודה מעבר לכבודה המותרת במחרי הבסיס - יעדיף לעבור לכרטיס המכונה "אקסטרה". מעבר לכבודה במשקל של עד 23 ק"ג כרטיס האקסטרה כולל גם הושבה ללא תוספת מחיר. כרטיס הפריים בדרגת המחיר היקרה יותר (כ-150 שקל תוספת לעומת מחיר הבסיס המכונה "אקו") כולל כבודה במשקל של עד 30 ק"ג, הושבה, אפשרות לשנות את מועד הטיסה ועוד.

חברות התעופה נוכחו לגלות כי תשלומי עבור שירותי האקסטרה, ובעיקר מזוודות, מהווים נתח מהותי בהכנסות שלהן אשר גדל מדי שנה. את המדיניות הזו החלו כאמור חברות הלואו קוסט והיא אומצה על ידי החברות המסורתיות. החברות גובות על כבודה, על הושבה, על ווי פי בטיסה, על מזון, ועל שירותים נוספים ובכך מגדילות את ההכנסות שלהן מעבר למכירת כרטיס הטיסה - שלעתים זול יותר ממחיר התוספות עצמן.