שר החוץ האוקראיני נגד אל על: "מעדיפים לעשות כסף ספוג בדם"

בציוץ שהעלה השר, הוא מותח ביקורת חריפה על כך שאל על ממשיכה לטוס לרוסיה ומאפשרת לנוסעים הרוסיים לשלם דרך המערכת הבנקאית מיר, וקרא לכך "צעד א-מורלי שמשפיע על היחסים בין ישראל ואוקראינה" • אל על בתגובה: "האשמות מטעות"

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

שר החוץ האוקראיני דימיטרו קולבה מטיח האשמות חמורות בחברת אל על: בציוץ שהעלה השר, הוא מותח ביקורת חריפה על כך שאל על ממשיכה לטוס לרוסיה ומאפשרת לנוסעים הרוסיים לשלם דרך המערכת הבנקאית מיר. מערכת זו מאפשרת תשלום לאזרחים מרוסיה, היות שמערכות התשלומים העולמיות הודיעו כי יחסמו את השירות לתושבי המדינה.

בציוץ שהעלה לטוויטר, טוען קולבה: "בזמן שעוד ועוד סנקציות עולמיות מוטלות על רוסיה בשל המתקפות הברבריות שלה באוקראינה, יש שמעדיפים לעשות כסף ספוג בדם אוקראיני. הנה חברת אל על שמאפשרת לשלם לה במערכת התשלומים מיר המאפשרת לעקוף סנקציות. צעד א-מורלי שמשפיע על היחסים בין ישראל ואוקראינה".

אל על מפעילה ארבע טיסות יומיות בקו תל אביב-מוסקבה, וייתכן כי היא תגביר את התדירות, היות שמ-8 במרץ חברת התעופה הרוסית אירופלוט, שהפעילה שתי טיסות יומיות בקו, תחדל מפעילותה הבינלאומית במסגרת החלטה גורפת שקיבלה לנוכח החרמות, שלא יאפשרו לה להפעיל טיסות.

רוב חברות התעופה הבינלאומיות עצרו את טיסותיהן לרוסיה, לרוב על-פי החלטות המדינות שבהן הן פועלות - כך למשל על-פי החלטת בריטניה, מדינות האיחוד האירופי וארצות-הברית. גם חלק מחברות התעופה באסיה הודיעו על עצירת הפעילות לרוסיה.

טיסות אל על למוסקבה ממריאות בתפוסה נמוכה מישראל וחוזרות בתפוסה מלאה עם ישראלים ויהודים המבקשים לצאת מרוסיה. לאחר שחברות הביטוח לא הסכימו להעניק כיסוי ביטוחי לטיסות אלה, נרתמה המדינה והעמידה ערבות של 2 מיליארד דולר לטובת המשך הפעלת הטיסות.

אל על: "העובדות שונות בתכלית השינוי"

באל על טוענים כי הציוץ של שר החוץ האוקראיני מטעה ושגוי: "חברת אל על חסמה את השימוש בכרטיס אשראי מיר החל מ-28 פברואר 2022! צר לנו שלא נעשתה בדיקה פשוטה עימנו טרם הציוץ המטעה, מאחר שהעובדות שונות בתכלית השינוי. חברת אל על פועלת בתיאום מלא עם ממשלת ישראל. לאורך המשבר חילצה אל על אלפי ישראלים יהודים וזרים מקייב והייתה מהחברות האחרונות שהפעילו טיסות לאוקראינה.

"עם סגירת המרחב האווירי, הטיסה אל על מאות טונות של ציוד הומניטרי ורפואי לאוקראינה, חילצה יתומים ופליטים ודאגה להשיב אותם ארצה. אל על מפעילה טיסות לרוסיה לבקשת ממשלת ישראל, ואנו נוסיף לחלץ ישראלים ויהודים מרוסיה כל עוד הדבר אפשרי".