החברה הישראלית שמשלבת בינה מלאכותית בצה"ל

אקסון ויז'ן יושבת בתל אביב ומעסיקה 25 עובדים, והיא מפתחת מערכות מקיפות או פרטניות לכלי רכב משוריינים, וגם למטרות צבאיות אחרות • החברה נמצאת מאחורי הקלעים בשת"פ עם חברות בטחוניות ישראליות גדולות במערכות השלמות שהן מפתחות ומייצרות

הדגמת יכולות המוצרים של אקסון ויז'ן / צילום: יח''צ
הדגמת יכולות המוצרים של אקסון ויז'ן / צילום: יח''צ

אחד מכיווני הפיתוח וההצטיידות העיקריים של שדה הקרב העתידי הוא של רק"מ (רכב קרבי משוריין) בעל יכולות עצמאיות אוטונומיות מלאות, עם מיגון אקטיבי מקסימלי ועם מערכות הפעלת תצפית ואש יעילות הרבה יותר מהטנקים והנגמ"שים הנמצאים כיום בשימוש. תזכורת על כך קיבלנו בהודעת משרד הביטחון ביום א' על הבחירה בתעשיה האווירית לפיתוח ואספקת הרק"מ החדש של צה"ל שכינויו "כרמל" והמפרט הנדרש לרכב זה.

אחת מהחברות המתקדמות העוסקות בתחום ומשלבות בינה מלאכותית בביצועים צבאיים היא אקסון ויז'ן אשר קיבלה לאחרונה השקעה אסטרטגית בסכום גבוה מאחד מהגופים הבטחוניים הגדולים בישראל, בדרך לשילוב מוצריה בגוף הזה. החברה נמצאת מאחורי הקלעים בשת"פ עם חברות בטחוניות ישראליות גדולות במערכות השלמות שהן מפתחות ומייצרות.

אקסון ויז'ן יושבת בתל אביב ומעסיקה 25 עובדים, והיא מפתחת מערכות מקיפות או פרטניות לכלי רכב משוריינים, וגם למטרות צבאיות אחרות.

סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, עידו רוזנברג אומר כי המערכת העיקרית שפיתחה החברה היא מערכת אבטחה היקפית ויזואלית - עם מצלמות שונות תרמיות/רגילות, אשר משתמשת בבינה מלאכותית להתרעה מפני איומים על הרק"מ. המערכת מספקת יכולת ראות והבנת שדה הקרב מתוך הכלי ללא סיכון של עמידה בכלי עם הראש בחוץ, ומשתלבת בכך בשינוי התפיסה העולמי הצבאי שבצה"ל מובילים: רק"מ מוגן יותר ועם יכולת ראות מעולה שמאפשרת לחימה מתוך הכלי במינימום סיכון.

עידו רוזנברג, סמנכ''ל החברה / צילום: ישראל פררה
 עידו רוזנברג, סמנכ''ל החברה / צילום: ישראל פררה

השימוש בבינה המלאכותית הוא לצורך ניתח וסינון בזמן קצר במהלך הלחימה את הנתונים הרבים המגיעים מהשטח. נתונים ויזואלים מודיעיניים ואחרים כדי לתת ללוחם /מפקד את מקסימום היכולת להגיב ובמהירות.

חברת אקסון ויז'ן מפתחת לפיו בינה מלאכותית אשר מגבירה את השרידות והקטלניות של הפלטפורמות העתידיות של כוחות הביטחון.

מערכת מובילה של החברה היא זו המספקת הגנה היקפית על טנק באמצעות בינה מלאכותית שבעזרת הטכנולוגיה מזהה באופן אוטומטי אוייבים ומטרות, המרחק שלהם מהטנק וכו׳. כאשר הניתוח מעלה סכנה לטנק המפקד או הלוחם מקבלים התרעה מיידית ומהירה וכן אפשרויות תגובה לה.

עוד מוצרים משולבים בכוונות טנקים עם יכולות בינה מלאכותית לזיהוי וסיווג מטרות, מערכות תצפית קרקעיות אוטנומיות לביצוע משימות סריקה ואיתור מטרות סטטיות ודינמיות מטווחים משתנים ביום ובלילה, משקפות לחייל עם יכולת סיווג והפללת מטרות בלילה וביום , מערכי כטב"מים (כלי טיס בלתי מאויישים) למשימות מודיעין, מסוקי צילום, רחפני עקיבה ולהקות רחפנים לאחיזת שטח.

רוזנברג מפרט על תפקיד הבינה מלאכותית - רמת ניתוח וסינון מהירה ומ דוייקת הרבה יותר מהעין והמוח האנושי, של החומר המגיע מצלמות מודיעין ועוד. מידע מגיע בקשר דרך מחשב הקרב - ("הצייד" כך הוא מכונה בצה"ל), מהתצפיות השונות וכו' החומר מסונן ומנותח ולמפקד/לוחם מגיע רק מה שחשוב, התרעות על איומים וגם פתרונות אפשריים.

ברכבים האוטונומיים הבינה המלאכותית שפיתחה אקסון ויז'ן משחקת תפקיד מכריע ומאפשר למעשה את הנהיגה האוטונומית בשדה הקרב - מחוץ לשבילים או כבישים, אתגר שהחברות הבטחוניות מתמודדות עימו ולא תמיד בהצלחה. גם היכולת האוטונומית של איתור אוייב זיהוי והשמדתו - מבוססת על יכולות של הבינה המלאכותית.

האם שדה הקרב העתידי יהיה מלחמת רובוטים? אנחנו מתקרבים לשם ללא ספק. לכלי המלחמה שבדרך יכולות לחימה עצמאיות שבמידה רבה מוצלחות יותר מהיכולות האנושיות הרגילות. האם החזון האפוקליפטי/מדע בדיוני של השתלטות הרובוטים באמצעות הבינה המלאכותית על האנושות אפשרי? עוד שאלה שהעתיד כנראה יגלה.