סערה בדיון על סגירת השמיים: "זה עיוות שצריך הסבר משכנע לא לקבל אותו"

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה לקראת סגירת השמיים הלילה בחצות, אמרה ד"ר שרון אלרעי פרייס: "אנחנו נדרשים לסגור את נתב"ג, כי אנחנו מבינים את המשמעות של הווריאנטים שנמצאים בחו"ל, וחווים על בשרנו הכואב את התוצאה של אחד מהם שנכנס"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר
נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר

לאור החלטות הממשלה, השמיים ייסגרו הלילה בחצות. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה אמרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, כי "ההתחלה היא סגירת נתב"ג ל-6 ימים - אבל נידרש ליותר".

לפי ד"ר אלרעי פרייס, ה"יותר" ייקח מספר שבועות. "אנחנו נדרשים לסגור את נתב"ג, כי אנחנו מבינים את המשמעות של הווריאנטים שנמצאים בחו"ל, וחווים על בשרנו הכואב את התוצאה של אחד מהם שנכנס. באמצע דצמבר קיבלנו הודעה דיסקרטית על וריאנט אנגלי. זה הגיע אחרי שיומיים לפני כן הדבר פורסם בעיתונות הבריטית. חודשיים לאחר מכן, למרות המאמצים, הוא מפושט בקהילה. 50% מהדגימות הן של הווריאנט הבריטי, ועד שהבנו את זה - זה מאוחד מדי.

"עם הווריאנט האפריקאי קיבלנו איתות מוקדם יותר, מבצעים מעקבים, מצליחים בקושי להכיל את 27 החולים ולנטר את המגעים שלהם. הווריאנטים מדבקים יותר, ולא יודעים מה ההשפעה שלהם מבחינת אלימות מוגברת, וגם לא לגבי יעילות החיסון.

"לגבי הווריאנט הבריטי - רואים עלייה בתחלואה בילדים ובצעירים שמגיעים למצבים קשים. אין ספק שמה שרואים בנשים ההרות שמגיעות לתחלואה קשה וקריטית, לא ראינו עד עכשיו. יש פה מאפיין אחר, במגפה הזו". 

מטוסים פרטיים יורשו לטוס

מטוסים פרטיים יורשו לטוס בתקופה זו, אבסורד ככל שזה נשמע, וזו גם הדרך של מי שיקבל היתר חריג. הנימוק שקיבל יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, הוא שיש קושי משפטי. "זה עיוות שצריך הסבר משכנע לא לקבל אותו".

ברשות התעופה האזרחית מסבירים כי לשם כך צריך טיפול חקיקה ראשית. "יש אזרחים שצריכים לצאת מפה, ויש כאלה שצריכים לחזור לפה, זה לא עד כדי כך נורא", אמרה עו"ד רננה שחר, היועמ"ש של רת"א.

לדברי עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש, "הפגיעה היא ברמת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, זו זכות שמופיעה בחוק יסוד. מנגד, זו זכות שאינה מוחלטת, ואפשר לפגוע בה כאשר יש זכויות אחרות משמעותיות יותר".