צ'ק אין | פיצ'ר

אלה עשרת נמלי התעופה הטובים בעולם, וזה מה שעשתה להם הקורונה

אפילו בשנה בה מגפת הקורונה שיתקה את עולם התעופה, מוציא המגזין "SKYTRAX" את רשימת נמלי התעופה הטובים בעולם • מי המדינה שפותחת את הרשימה של 2020, ואילו מדינות מככבות בעשירייה הראשונה?

נמל התעופה של סינגפור CHANGI / צילום: Associated Press, Wong Maye-E
נמל התעופה של סינגפור CHANGI / צילום: Associated Press, Wong Maye-E

כמדי שנה, המגזין "SKYTRAX" מפרסם את רשימת 100 נמלי התעופה הטובים בעולם, וגם בשנה הנוראית ביותר בענף התעופה, עדיין שווה לדעת לאן לתכנן את הנסיעה הבאה, לכשזו תתאפשר. מי מוביל את הרשימה של 2020 ואיזו מדינה מככבת בדירוג?

את הרשימה פותח נמל התעופה של סינגפור, CHANGI, שכיכב בראשה גם ב-2020, בשנה השמינית ברציפות. השדה נפתח ב-1981, ומאז גדל ושודרג ולא במקרה הוא מוביל את הרשימה הזו. הוא מרווח, כולל אינספור חנויות ואפילו פטיו מפואר ובו זורמת מזרקת מים עצומה, מתקני שעשועים ואפילו מתחם קמפינג לילדים באוויר הפתוח.

את 2020 סיים נמל התעופה הזה, שבימי השגרה מבוצעות ממנו טיסות ל-200 יעדים בעולם, עם תנועה של 11.8 מיליון נוסעים, לעומת תנועה של 68.3 מיליון נוסעים ב-2019. מדובר על צניחה של 83%. גם בטיסות המטען נרשמה ירידה לעומת שנה קודמת. מדובר בירידה מתונה יותר של 23% להיקף של 15.4 מיליון טון.

השני ברשימה הוא נמל התעופה HANEDA בטוקיו. זהו הנמל השני בגודלו אחרי נמל התעופה נאריטה. השדה קם ב-2006, וגם הוא היה אמור לקלוט את מיליוני המבקרים ביפן לאולימפיאדת 2020 שבסופו של דבר לא התקיימה, חרף ההכנות. בימים כתיקונם חולפים בו יותר מ-70 מיליון נוסעים בשנה.

במקום השלישי נמל התעופה HAMAD בדוחא בירת קטאר. השדה הזה גרף מחמאות על האדריכלות שלו ועל היוקרה שהנוסעים פוגשים לפני הטיסה. זהו נמל הבית של חברת התעופה קטאר איירווייז והוא זכה בתואר שדה התעופה הטוב ביותר במזרח התיכון. השדה נפתח ב-2014. בימים כתיקונם חולפים בו 30 מיליון נוסעים בשנה כשהחזון שלו, לפני המגפה היה לצמוח להיקפים של 50 מיליון נוסעים בשנה. זה יחכה.

במקום הרביעי חוזרים למדינות המזרח הרחוק עם נמל התעופה INCHEON בסיאול, דרום קוריאה. הוא נחשב לאחד מנמלי התעופה העמוסים בעולם בימים לפני הקורונה, כשהוא משמש כשדה מעבר המחבר בין יעדים במזרח ובכלל.

חברת קוריאן איירליינס, שזה נמל הבית שלה, מפעילה טיסות מתל אביב לאינצ׳און. נמל התעופה הזה הוכתר השנה כעמוס ביותר באסיה כשאחריו נמל התעופה של סינגפור, הראשון בדירוג הזה ובמקום השלישי מבחינת עומס הנוסעים נמצא נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג.

חמישי ברשימת נמלי התעופה הטובים בעולם הוא נמל התעופה המרשים של מינכן, שנחשב לשני בהיקף תנועת הנוסעים בגרמניה. מדובר בשדה עצום ובו מאות חנויות, מתחם מזון מרשים ואפילו מבשלת בירה ומתחם מנוחה הכולל תאים מיוחדים לנוסעים. השדה הוכתר בטוב ביותר באירופה. ב-2019 חלפו בו 48 מיליון נוסעים, מספר שהיווה שיא וששיקף עלייה עקבית בעשור האחרון. ב-2020 תנועת הנוסעים בשדה הענק הזה צנחה ב-77% ל-11.1 מיליון נוסעים.

במקום השישי נמצא נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג, שזוכה לככב בדירוגים שונים באופן קבוע. השדה הוקם ב-1998 ובימים שלפני המגפה פעלו ממנו 120 חברות תעופה שטסו ל-200 יעדים. תנועת הנוסעים בשדה ב-2019 עמדה על 71.5 מיליון בתנועה של 420 אלף מטוסים. את 2020 סיים השדה הזה עם תנועה של 9 מיליון נוסעים בלבד.

חוזרים ליפן במקום השביעי עם נמל התעופה NARITA - הגדול מבין נמלי התעופה של טוקיו - ב-2019 חלפו בו 45 מיליון נוסעים. זהו נמל הבית של החברות ג׳פן איירליינס ו-אול ניפון איירליינס. טיסות אל על שתוכננו לפעול ליפן בשנה שעברה עם השקה ראשונה של קו ישיר מתל אביב - תוכננו לנחות בנאריטה. עם הקורונה, התוכנית הזו נגנזה, לפחות בינתיים.

נשארים ביפן במקום השמיני: נמל התעופה CENTRAIR שממוקם ב-NAGOYA. זהו נמל תעופה קטן יותר משני האחרים שמוזכרים מעלה הממוקמים ביפן, כשהוא משרת את אנשי וצורכי התעשייה הסובבת אותו, מפעלי טויוטה ומפעלי מיצובישי בעיקר בטיסות מטען. נמל התעופה הזה נפתח ב-2005 והוא פעיל גם בטיסות פנים בתוך יפן.

במקום התשיעי ממוקם נמל התעופה סחיפול באמסטרדם. זהו אחד מנמלי התעופה העמוסים באירופה, בימים שבהם אין מגפה, עם טיסות ליותר מ-330 יעדים בעולם. תנועת המטוסים שחלפו בסחיפול נחתכה בחצי מ-2019 ל-2020 - מכ-500 אלף מטוסים (ינואר-דצמבר) לכ-227 אלף בשנה שחלפה - תנועת הנוסעים צנחה ב-71% - מכ-72 מיליון בשנת 2019 לכ-21 מיליון בשנת 2020. חברת התעופה ההולנדית KLM שחגגה בשנה שעברה 100 שנים לקיומה, המריאה מהשדה הזה בתחילת דרכה, כשהוא הוסב משדה צבאי לשדה אזרחי. בשנה שעברה סחיפול דורג במקום ה-14.

את העשירייה הראשונה סוגר נמל תעופה נוסף הממוקם ביפן: Kansai. הנמל הזה שממנו פועלות טיסות פנים וטיסות בינלאומיות נפתח ב-1994 במחוז אוסאקה והוא משמש כהאב (בסיס) של מספר חברות תעופה יפניות ושל חברות תעופה להטסת מטען. הוא מופעל ומנוהל על ידי חברת VINCI המנהלת 45 נמלי תעופה ברחבי העולם.

נמלי תעופה שהיו בדירוג של 2019 בעשירייה הפותחת וירדו בדירוג כוללים את הית'רו שבלונדון שירד מהמקום ה-8 למקום ה-12 ואת נמל התעופה של ציריך שירד דירוג אחד - מהמקום העשירי למקום ה-11.