איזו בדיקה צריך להציג והאם אפשר לקבל פטור? כל מה שצריך לדעת לפני הטיסה לישראל

חובת הצגת הבדיקות אינה מחליפה את חובת הבידוד שחלה על כל הנוסעים שנכנסים לישראל, והיא תקפה עד 1 בפברואר • הנוסעים שמגיעים מאיחוד האמירויות, מברזיל ומדרום אפריקה מחויבים להיכנס לבידוד במלונית בכל מקרה

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

בעקבות החלטת הממשלה כי הנוסעים לישראל יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית לפני טיסה לישראל, אישרה ועדת הכלכלה את התקנות החדשות שייכנסו לתוקף בלילה שבין שישי לשבת 23 בינואר.

חובת הצגת הבדיקות אינה מחליפה את חובת הבידוד שחלה על כל הנוסעים שנכנסים לישראל, והיא תקפה עד 1 בפברואר. תקנה זו קובעת כי הנוסעים ייכנסו לבידוד של 14 ימים במלונית, אלא אם יבצעו בדיקת קורונה מיד לאחר הנחיתה ובדיקה נוספת שיאפשרו לקצר את הבידוד ל-10 ימים ולהעביר את הבידוד לביתי. הנוסעים שמגיעים מאיחוד האמירויות, מברזיל ומדרום אפריקה מחויבים להיכנס לבידוד במלונית בכל מקרה.

  1. סוג הבדיקה שיש להציג לפני הטיסה לישראל: על הנוסעים להציג בדיקת קורונה שלילית PCR כשלא ניתן להסתפק בבדיקה מהירה (אנטיגן)
  2. מי פטור? מחלימים ומתחסנים לא יידרשו לבצע בדיקות לפני החזרה לישראל וגם מי שיקבל אישור חריג מראש (מקרים הומניטריים למשל). בוועדת החריגים חברים מנכ"לי משרדי הבריאות, החוץ ורשות האוכלוסין וההגירה. יצוין כי המחלימים והמתחסנים (שבוע לאחר החיסון ובתנאי שבוצע בישראל) - פטורים גם מחובת הבידוד לאחר השיבה לישראל.
  3. יש קנס: נוסע שלא ישמור את האישור הנדרש וחברת תעופה שלא תבצע בדיקה כי בידי הנוסע קיים האישור לבדיקה או לפטור - יהיו צפויים לקנס של 2,500 שקל כל אחד. כיום חברות התעופה חשופות גם לקנסות על אי הצגת הצהרת בריאות, טופס שעל כל הנוסעים לישראל למלא לפני הטיסה באתר משרד הבריאות.
  4. מינימום שהיה: הנוסעים שישהו פחות מ-72 שעות בחו"ל פטורים מחובת ביצוע הבדיקות. כמוהם גם צוותי האוויר. תיבחן האפשרות להאריך לצוותי אוויר את מינימום השהייה שתפטור אותם מבדיקות ל-96 שעות.
  5. האם יש חובה לבצע בדיקה לאחר הנחיתה בישראל? לא. מדובר בבדיקת רשות בשלב זה אולם היא זו שתאפשר לקצר את משך הבידוד מ-14 ל-10 ימים. הבדיקה לנוחתים היא חינמית.
  6. האם עדיין חייבים למלא הצהרת בריאות לפני הטיסה לישראל? כן. כל הנוסעים נדרשים למלא את הטופס הדיגיטלי שבאתר משרד הבריאות. אחרי מילוי הטופס יש לוודא קבלת אישור לטוס.
  7. היכן נבדקים בחו"ל - מומלץ לבדוק מראש ולהיעזר גם בחברות התעופה למידע הזה. בנמלי תעופה רבים בעולם קיימת אפשרות לבצע בדיקה. ברוב המקרים מדובר בבדיקה שכרוכה בתשלום.