סגירת השמיים: הממשלה צפויה לאשר היום בדיקות קורונה לפני המראה לישראל והגבלת טיסות

שני המהלכים צפויים להיכנס לתוקף בימים הקרובים, ויש להניח כי הם גם יובילו לביטולי טיסות ע"י החברות שיעדיפו להפסיק להטיס מטוסים ריקים בקווים לישראל וממנה

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס

הממשלה צפויה לאשר החמרות על הפעילות בנתב"ג דרך דרישה לבדיקות קורונה שייעשו 72 שעות לפני המראה לישראל, כולל מאזרחים ישראלים; וצמצום מספר הטסים לדיפלומטים או לטיסות לצורך חיוני. 

שני המהלכים הללו צפויים להיכנס לתוקף בימים הקרובים, ויש להניח כי הם גם יובילו לביטולי טיסות על-ידי החברות שיעדיפו להפסיק להטיס מטוסים ריקים בקווים לישראל וממנה.

יצוין כי ממילא עם החלת חובת הבידוד על כל הנכנסים לישראל והבידוד במלוניות למי שנוחת מאיחוד האמירויות, צונח מספר הנוסעים מטבעו. בישראייר, למשל, מעריכים כי חודש ינואר 2021 יסתיים עם שישית ממספר הנוסעים של חודש דצמבר 2020. 

איגרת ממנהל נתב"ג

בתוך כך, שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, שיגר איגרת לעובדים, וזאת בשעה שנתב"ג מככב בשיח הציבורי בימים האחרונים, גם בהטחת אשמה הדדית בין משרדי התחבורה והבריאות מול משרד המשפטים - מי האשם בכך ששנה לפרוץ המגפה, עדיין הנכנסים לישראל לא נדרשים להציג בדיקות קורונה. זכאי ביקש לשים דברים על דיוקם לאשמים ב"כאוס" וב"אי-סדר" המיוחס לנתב"ג.

"חוק הכניסה לישראל הוא באחריות הישירה של רשות האוכלוסין וההגירה", כתב זכאי, בהתייחס למערך הבדיקות שהוקם בנתב"ג במטרה לאפשר את קיצור תקופת הבידוד לנוסעים החוזרים מחו"ל ולאפשר לנוסעים היוצאים לבצע בדיקות כתנאי כניסה למדינות רבות בעולם. "לאורך כל הדרך, משלב הרעיון ועד להקמת המעבדות, הועלתה התנגדות מצד גורמי מקצוע בטענות שונות".

זכאי מספק דוגמאות לכך, בהן טענות בנוסח "בדיקות הן משאב לאומי שאסור לבזבז אותו על נוסעים לחו"ל", "אנחנו לא מאמינים בבדיקות שתוקפן רק לזמן הבדיקה" וכדומה. לדבריו, "ייתכן כי הטענות היו נכונות לשעתן, אבל מכאן ועד תיאור המצב כ'מחדל' או בלגן בנתב"ג - המרחק גדול. תיאור שקרי ושטחי זה מטיל דופי בפעילות הנמל ועובדיו, ואינני מתכוון לעבור עליו לסדר היום".

זכאי פירט את פועלם של עובדי נתב"ג כמי שאפשרו את פינוי הנוסעים הזרים מהמדינה: "רכשנו עבורם כרטיסי טיסה, ואפשרנו להם אוכל ולינה אחרי שנזרקו מבתי המלון. עשינו זאת כמי שהמוסר היהודי מוביל אותם במעשיהם, כשטובת בריאות הציבור לנגד עיננו".

בעקבות מכתבו של זכאי שיגר יו"ר מנהלי התחנות בנתב"ג ומנהל התחנה של חברת דלתא, ניר צדיקביץ, מכתב לזכאי, בו הוא מביע את תמיכת מנהלי התחנות בפועלו. "בימים האחרונים אנו חשופים לאזכורים על 'אי-הסדר שמתחולל בנתב"ג' בתקשורת, ואנו יודעים שההפך הוא הנכון. ההתנהלות של נתב"ג בימי הקורונה יכולה לשמש כמודל להתנהלות של נמלי תעופה אחרים בעולם כשהיא עומדת בדרישות הבינלאומיות".