צ'ק אין | פיצ'ר

המחלוקות סביב חובת הבדיקות לנכנסים לישראל: למה זה יקרה רק עכשיו?

המהלך, שנדחה בעקבות מאבקים פוליטיים, צפוי לצאת לפועל בימים הקרובים • יותר מ-200 חולי קורונה הגיעו לישראל מחו"ל רק במהלך השבועיים האחרונים • משטרת ישראל: "חלק מהרשויות, מנהלי המוסדות ומנהיגי הציבור נוהגים בחוסר אחריות ונותנים יד להפרות"

נתב"ג. אין פיקוח על הנוסעים הנכנסים / צילום: שלומי יוסף
נתב"ג. אין פיקוח על הנוסעים הנכנסים / צילום: שלומי יוסף

משרדי הממשלה ביצעו שורה של מחדלים בניהול נתב"ג. במסגרת תקנות החירום, הניהול של התנועה האווירית ותנועת הנוסעים לישראל וממנה הופקע מידי רש"ת למשרדי הממשלה. התוצאה: כמעט שנה אחרי שהכול התחיל, צפויה להתקבל סוף-סוף ההחלטה כי הנוסעים לישראל, "מדינת אי" כזכור, יידרשו להציג לפני הטיסה ארצה בדיקת קורונה שלילית. ההחלטה הזו תתקבל יחד עם החמרות נוספות על תנועת הנוסעים.

התקוטטות נמשכת בין משרדי הממשלה

אי-אפשר שלא לתהות למה זה קורה רק עכשיו. המחדל שעומד מאחורי ההחלטה חושף את ההתנהלות שבאה על חשבון כולנו: במשרד הבריאות שבו וטענו כי ההחלטה לא התקבלה עד כה בגלל "היבטים משפטיים ותפעוליים". 

למשרד המשפטים נמאס ובהודעה שהופצה מטעם המשרד מודגש כי "בעקבות מספר פרסומים מסולפים, אנו מבהירים כי אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי-פעם, בדרך כלשהי, התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית". אם לא די בכך, הם מבהירים כי "הנושא עלה והתבקש לראשונה רק במהלך השבוע שעבר, ואנו מדגישים כי קיימת דרך משפטית מתאימה להסדיר את הסוגיה, וכך גם נמסר לגורמי המדיניות הנוגעים בדבר".

גם בדיון שנערך בוועדת החוקה טען עו"ד שי סומך ממשרד המשפטים כי הנושא עלה רק בשבוע שעבר. "אמרנו שזה אפשרי ולא הייתה עמדה אחרת. עדיף היה שיהיה תיקון חקיקה אבל לפי המצב המשפטי הקיים אין מניעה להסדיר בתקנות".

שרת התחבורה, שאמונה על תחום התעופה מיהרה להוציא תגובה הסותרת את הודעת היועמ"ש: "חיוב נוסעים בבדיקות הקורונה בנמל התעופה - לא אושר עד עתה על-ידי הייעוץ המשפטי. אין ספק שמשרדי הבריאות והתחבורה ביקשו חובת בדיקות בנמל התעופה אשר נמנעה על-ידי גורמי הייעוץ המשפטי". כך רגב, שאף הזכירה את הקמת המעבדות בנתב"ג "שפעלתי להקמה בזמן שיא מאז כניסתי לתפקיד".

אנחנו נזכיר כי עד לאחרונה המעבדות הללו אף לא קיבלו היתר להפעיל את מערך הבדיקות המהירות: אישור שבמקרה או לא, הכריזה עליו שרת התחבורה בלב הסערה סביב נתב"ג כשהיא אף מוסיפה כי "הסרת החסמים המשפטיים הצפויה בקרוב תאפשר לממש את מלוא היכולת של מעבדת הקורונה בנתב"ג". עד כה המעבדות פעלו במתכונת שאפשרה לנוסעים למדינות שכבר השכילו לדרוש בדיקות קורונה לקבל תוצאה עד 14 שעות, כעת תתאפשר קבלת תוצאות תוך 4 שעות.

רגב טענה כי "לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות, לחייב את האזרחים לבצע את הבדיקות מה שאילץ אותנו לייצר פתרונות אחרים. אני שמחה שסוף-סוף נמצא פתרון משפטי לביצוע הבדיקות, משום שזהו הדבר היחידי שהיה חסר, בנוסף להיערכות של נתב"ג על-פי התו הסגול והמעבדה, זאת על-מנת לאפשר את מתווה הכניסה והיציאה מהארץ דרך נתב"ג, בצורה מיטבית".

מטעמו של שר הבריאות, יולי אדלשטיין, נמסר כי "לצערנו, על אף דרישותיהם של שר הבריאות ושל שרת התחבורה לחייב גם ישראלים בהצגת בדיקה שלילית לקורונה כתנאי לכניסה לארץ, נמסר כי יש קשיים משפטיים. אנחנו שמחים על ההבנה של היועץ המשפטי לממשלה בצורך למצוא פתרון כדי לא לייבא לישראל עוד מוטציות".

שמחים או לא, אנחנו אומרים - במקום לבזבז אנרגיות על עוד התקוטטות מיותרת כדאי להתמקד במה שחשוב באמת - שנה מאז שהמגפה נכנסה לחיינו, ורק כעת יחד עם חציית הרף המצמרר של 4,000 נפטרים מהנגיף, מישהו מתעורר? או שמא הרעש התקשורתי והעליהום נגד נתב"ג ברשתות החברתיות הוא זה שהעיר את הדוב מהתרדמת?

ניהול כושל של הכניסה לישראל

משרד הבריאות מפרסם, על סמך חקירות אפידמיולוגיות, את מספר המאובחנים ואת איתור מקומות החשיפה לנגיף. על-פי הפרסום הזה בשבועיים האחרונים 221 מתוך עשרות אלפי המאובחנים היו על טיסות בדרכם לארץ, כשליש מהם מטיסות מדובאי.
משרד הבריאות מפרסם כי איתר את המוטציה הדרום אפריקאית אצל נוסעים שנחתו מדובאי והוא זה שצריך היה לדחוף שכל ההתנהלות בנתב"ג תיראה אחרת. קל יותר לשחרר סיסמאות כמו "לסגור את השמיים" מאשר לנהל את הכניסה והיציאה לישראל, גישה שמדינות אחרות כבר הפנימו: הנה, מיום שני השבוע בריטניה מחייבת את כל הנוחתים בממלכה, כולל אזרחיה להציג בדיקות קורונה לפני ההמראה וב-26.1 תצטרף לכך גם ארה"ב. ישראל תעלה על הרכבת הזאת באיחור, כשנה אחרי פרוץ המגפה.
ב-31 בינואר 2020, מטוס שהיה בדרכו לנתב"ג מסין התבקש לשוב על עקבותיו בעקבות החשש ליבוא המגפה לישראל מסין מוכת התחלואה. באמצע חודש מרץ נאסרה כניסת זרים לישראל (למעט באישור מיוחד), בהחלטה שתקפה עד כה.

כאמור, במסגרת תקנות החירום הופקע מרשות שדות התעופה ניהול נתב"ג והוא הועבר לידי המדינה. מחד היא זו שמקבלת החלטות דוגמת חובת הבידוד במלוניות גם לנכנסים מדובאי (כולל הפארסה הקודמת שאחרי פחות משבוע, בוטל הבידוד במלוניות).

ביד השנייה, המדינה היא זו שאמונה על אכיפת אותן תקנות - מה שנדמה שמיושם חלקית. די בהצצה על כמות הנוסעים שהופנו בפועל למלוניות בסבב הקודם, שבו התקנה הזו הייתה תקפה, לעומת אלה שקיבלו פטור ונשלחו לבידוד ביתי, די בהצצה על דיווחים של משרד הבריאות כי רוב הנוחתים שנדרשים לבידוד, מפרים אותו. אין ספק שיבוא המוטציות לישראל התרחש בדרך האוויר - אלא שנשאלת השאלה, אם ישראל הייתה נוהגת כמו מדינות אחרות ודורשת כי כל הטסים יציגו בדיקות קורונה שליליות לפני עלייה למטוס - המצב היה נראה אחרת?

אי-אפשר שלא לתהות עד כמה הפיקוח הרופף על פתח היציאה והכניסה לישראל תרם לאותם מספרים מצמררים והוא שיביא להורדת התחלואה. עד לסוף השבוע צפויים לנחות בנתב"ג כ-9,000 נוסעים, מספרם נמצא בירידה ככל שההחמרות עולות - מאז ההכרזה כי כל המדינות אדומות וכל הנוסעים נדרשים לבידוד נחתך מספר הנוסעים דרמטית. הנוסעים דרמטית. בישראייר למשל מעריכים כי מתנועה של 19 אלף נוסעים בחודש דצמבר, את ינואר יסכמו עם כ-3,000 נוסעים בלבד.

ביום שני צפויים לשם המחשה לנחות בנתב"ג 1,800 נוסעים, גם המספר הזה מצוי במגמת ירידה עם הבידוד המרתיע את הנוסעים, בימים הבאים מספרם יירד לכ-1,000 בלבד. מספר שמתקרב להתקהלות ולאירועים המוניים שמתרחשים ממש מתחת לאף בתוך גבולות המדינה, תיעודים שמועלים יום יום לרשתות החברתיות על עיתונאים שונים בהם העיתונאי ישראל פריי כתב ‘המקום הכי חם בגיהנום’ ו’דמוקרטTV’, חושפים את המחדל, האם נתב"ג הוא הבעיה או שהיא נעוצה באכיפה הרופפת?

ממשטרת ישראל נמסר כי היא "ממשיכה באכיפת תקנות הקורונה ברחבי הארץ למען בריאות הציבור. בשבוע האחרון המשטרה הגבירה את פעילות האכיפה כלפי מוסדות חינוך הפועלים בניגוד לתקנות, ובהתאם בוצעה אכיפה ונרשמו עשרות דוחות גם בהקשר זה. לצערנו חלק מהרשויות, מנהלי המוסדות ומנהיגי הציבור, לא מסייעים כלל למאמץ הלאומי וחלקם אף נוהגים בחוסר אחריות ונותנים יד להפרות. מטבע הדברים לעולם לא ניתן יהיה להציב שוטר בכל מקום וכל הזמן, לכן אנו מצפים מכל הרשויות הנוגעות בדבר לקחת חלק אקטיבי ופעיל בפעילות המניעה, האכיפה וההסברה למען בריאות הציבור". 

מספר מתים (בסוגריים אוכלוסייה)

ישראל: 4,083 (9.1 מיליון) יחס מתים למיליון: 435
קפריסין: 170 (1.2 מיליון) - יחס מתים למיליון: 140
יפן: 4,446 (126.2 מיליון) - יחס מתים למיליון: 35
אוסטרליה: 909 (25.6 מיליון) - יחס מתים למיליון: 35
מקור: WORLDMETER