אושר: חובת הבידוד לנוחתים מכל המדינות תוארך עד 1.2.2021

התקנות קובעות כי משך הבידוד יהיה 14 ימים במלונית או 10 ימים בבידוד ביתי בכפוף לביצוע של שתי בדיקות קורונה • עוד נקבע כי עד 27.1.21 הנוחתים מאיחוד האמירויות ייכנסו לבידוד במלונית, בדומה לנכנסים מברזיל ומדרום אפריקה, וזאת בעקבות איתור המוטציה הדרום אפריקאית בקרב נוסעים שנחתו מדובאי

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס

נתב"ג בכותרות: ברקע ההתקוטטות בין משרד המשפטים ובין משרדי התחבורה והבריאות מדוע לא נדרשת עד כה מכל הנוחתים בנתב"ג הצגה של בדיקת קורונה שלילית לפני המראה - אושר בוועדת החוקה של הכנסת כי חובת הבידוד לנוחתים מכל המדינות תוארך עד 1.2.2021. התקנות קובעות כי משך הבידוד יהיה 14 ימים במלונית או 10 ימים בבידוד ביתי בכפוף לביצוע של שתי בדיקות קורונה, האחת מיד עם הנחיתה בנתב"ג והשנייה לאחר 9 ימים.

עוד נקבע כי עד 27.1.21 הנוחתים מאיחוד האמירויות ייכנסו לבידוד במלונית, בדומה לנכנסים מברזיל ומדרום אפריקה, וזאת בעקבות איתור המוטציה הדרום אפריקאית בקרב נוסעים שנחתו מדובאי יחד עם נתוני התחלואה של הנכנסים מאיחוד האמירויות.

בדיון הציע היועץ המשפטי לוועדת החוקה, עו"ד ד"ר גור בליי, לשקול לתקן את חוק הקורונה הגדול לבדיקות החוזרים מחו"ל ולדרכון הירוק, ואמר כי "גם אם מצליחים למצוא מקור סמכות כלשהו בחוק הקיים, ברור שדרך המלך היא להביא תיקון חקיקה שייתן מענה לאתגרים החדשים".

עו"ד שי סומך ממשרד המשפטים התייחס אף הוא לסוגית הבדיקות בנתב"ג ואמר כי המשרד בודק תיקון חקיקה בנושא, והדגיש כי "הנושא של חיוב חוזרים מחו"ל לבדיקת קורונה הוצג בפנינו לראשונה בשבוע שעבר בשאלה אם ניתן להסדירו בתקנות ולא בחקיקה, ותשובת היועמ"ש הייתה שניתן להסדירו בתקנות".

במשרד התחבורה מיהרו להוציא הבהרה נוספת כי פנייה למשרד המשפטים נעשתה לפני כן אולם זכתה להתנגדות. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, התייחס ל"מלחמת הגרסאות בין הדרג המדיני לדרג המשפטי" ואמר: "אם אני מבין נכון, יש גם בעיות משפטיות, כי הפתרונות שאנחנו שומעים נתלים על סעיפים כאלה ואחרים, שאם הממשלה תרצה לקבל החלטות מרחיקות לכת, אין לה חקיקה מוסדרת וברורה, ולכן מכאן הגיעה אי-העשייה. זה דבר שהוא בעייתי, אם אנחנו מזהים דליפה מגפתית שמגיעה ממקומות מסוימים. הנכון הוא שתהיה אפשרות לקבל החלטות מהירות. אני לא נכנס למי אשם או לא. כמבוגר האחראי, לדעתי אם דרושה חקיקה לתת כלים להחלטות מהירות של הדרגים שצריכים להחליט, אז אנחנו נשמח לתת את השירות הזה".

במשרד הבריאות יבקשו לא רק לאשר בדיקה שלילית בטווח של 72 שעות כחובה לפני המראה לישראל מכל מדינה, אלא גם יבקשו להדק את היציאה של ישראלים לחו"ל על-פי קריטריונים שיוגדרו מראש.

בתוך כך, כשנתב"ג בכותרות, מתקבלות גם בשורות טובות שמראות שאפשר להזיז תהליכים כשרוצים: אחרי חודשיים מאז שנפתחו, מעבדות Check2fly בנתב"ג קיבלו אישור להפעיל את מערך הבדיקות המהירות שמציעות המעבדות בהתאם למכרז שאליו ניגשו. הבדיקות המהירות יאפשרו לקבל תוצאה של עד 4 שעות, והן יעלו 135 שקל. בדיקות אלה יוכלו לבצע גם נוסעים הטסים למדינות שדורשות בדיקות קורונה מהנכנסים אליהן.

הבדיקות הרגילות שפועלות כיום בנתב"ג מאפשרות לקבל תוצאה בטווח של עד 14 שעות, ומחירן כ-45 שקל לנוסעים היוצאים. הנוחתים בנתב"ג רשאים לבצע בדיקה בחינם בכדי לקצר את הבידוד מ-14 ימים ל-10 ימים (בכפוף לביצוע של בדיקה נוספת) ולעבור לבידוד ביתי במקום לבידוד במלונית בהתאם למדינה ממנה הם נחתו.