משרד המשפטים יגבש תקנות שיחייבו ביצוע בדיקת קורונה בנתב"ג

כך סיכמו גנץ ומנדלבליט לקראת ישיבת הממשלה מחר • בהודעה שפרסם מוקדם יותר משרד המשפטים נאמר כי "אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי-פעם התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית" • רגב: "לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות"

עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

לאור הוויכוח והטלת ההאשמות בין שר הבריאות ושרת התחבורה ליועץ המשפטי לממשלה, יו"ר כחול לבן בני גנץ בתפקידו כשר המשפטים, סיכם גנץ עם מנדלבליט כי משרד המשפטים יסייע בגיבוש תקנות שיאסרו על כניסה לישראל דרך נתב"ג ללא בדיקת קורונה. התקנות יוצגו בישיבת הממשלה הקרובה מחר, והן אמורות להתנות עליית נוסעים לטיסה לישראל בבדיקת קורונה שלילית שנעשתה בסמוך לטיסה. לדברי גנץ הוא ידרוש את אישורן המיידי.

מנדלבליט טען, כפי שנכתב בהודעת דוברו קודם לכן, כי נושא זה הובא לבחינתם רק בשבוע שעבר, וכי ככלל, הדבר אפשרי בכפוף לתקנות שיאושרו בממשלה ובכנסת. היועץ הבהיר כי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיך לסייע בגיבוש התקנות לאישור הממשלה. בהודעתו יצא גנץ להגנת מנדלבליט: הניסיון להתנגח ביועץ המשפטי לממשלה הוא מיותר, מזיק ומונע משיקולים פוליטיים - נדרוש את אישור התקנות כתנאי לדיון בהמשך הסגר.

אלא שבעמדת אדלשטיין ורגב, שהטילו את האשם באי קביעת בדיקות קורונה כתנאי לכניסה לישראל, תמך השר יזהר שי, מאנשי כחול לבן עד לאחרונה. בראיון לגלי צה"ל אמר שי כי היועצים המשפטיים דחו פעם אחר פעם את הניסיונות לקבוע תקנות כאלה.

בדיון בוועדת הכלכלה היום אמר מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, כי לפי חוק אי אפשר לחייב אדם בבדיקה פולשנית, לכן הוחלט שמי שמתנגד לבדיקה ישלח לבידוד במלונית. עם זאת, חובת בדיקה לישראלים לפני הטיסה מחייבת התייחסות משפטים לשאלות רבות, בין היתר האם ניתן למנוע מישראלים להיכנס למדינה, ומי יטפל בחולים שנשארו בחו"ל או בתיירים שאין להם כסף להמשיך את השהייה מחוץ לישראל.

הוועדה אישרה את התקנות החדשות, ולפיהן עובדי רשות שדות התעופה יוכלו לבדוק שהמבקשים להיכנס לנתב"ג עומדים בתקנות הסגר, אך מדובר בתקנות ללא שיניים כי העובדים לא למנוע כניסה לטרמינל ממי שלא עומד בתקנות.

ח"כ בועז טופורבסקי מיש עתיד אמר בדיון כי הנעשה בנתב"ג זה מחדל לאומי שאפשר היה למנוע אותו. "כשיש חיסונים אז זה באחריות ראש הממשלה, אבל כשיש מחדל מאשימים אחרים. 4,000 איש כבר מתו והמספר ממשיך לעלות ואת המחדל הזה צריך לחקור", אמר. ח"כ משה טור פז הוסיף כי חייבים לסגור את שער הכניסה לישראל ולהגביר אכיפה. ח"כ יבגני סובה קרא להקים, מיד אחרי הבחירות, ועדת חקירה ממלכתית.

בדיון אחר בוועדת החוקה אמר היו"ר ח"כ יעקב אשר: "אנחנו עדים לקרב גרסאות ואיני מתכוון להיכנס לזה. הוועדה תפקדה כל העת כמבוגר האחראי ונזהרנו לא להיגרר לפופוליזם. אם נידרש לתיקון חקיקה נתגייס ונעבוד, כולנו מבינים שאנחנו פועלים תחת אש. מתנהל כעת מחול תקשורתי והטענה היא מדוע לא החמירו מספיק, משום מה בעבר טענו את ההיפך, המנגינה הייתה מדוע מחמירים כל כך. צריך להתנהל באחריות ובזהירות, זה התפקיד שלנו".

במשרד המשפטים הבהירו כי "בעקבות מספר פרסומים מסולפים, אנו מבהירים כי אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי-פעם, בדרך כלשהי, התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית. הנושא עלה והתבקש לראשונה רק במהלך השבוע שעבר, ואנו מדגישים כי קיימת דרך משפטית מתאימה להסדיר את הסוגיה, וכך גם נמסר לגורמי המדיניות הנוגעים בדבר.

"גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיכו במתן פתרונות משפטיים על-מנת לסייע לממשלה לממש את מדיניותה בגבולות הדין, כפי שנעשה עד כה, וצר לנו על הטעיית הציבור באמצעות אמירות לא נכונות בהקשר זה".

רגב: "לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות"

שרת התחבורה מירי רגב מיהרה לצאת נגד הצהרת היועמ"ש. מהודעה שפרסמה השרה היא טוענת כי "חיוב נוסעים בבדיקות הקורונה בנמל התעופה - לא אושר עד עתה על-ידי הייעוץ המשפטי. בהמשך לדבריו של שר הבריאות יולי אדלשטיין וכשרת התחבורה וחברת קבינט הקורונה, אין ספק שמשרדי הבריאות והתחבורה ביקשו חובת בדיקות בנמל התעופה אשר נמנעה על-ידי גורמי הייעוץ המשפטי".

רגב מזכירה את הקמת המעבדות בנתב"ג כמהלך שאמור היה לקדם את הנושא. נזכיר כי עד כה המעבדות פועלות לרשות הנוסעים - לפני טיסה ליעד שדורש הצגת בדיקת קורונה (בבדיקה שעולה 45 שקל ותוצאותיה מתקבלות אחרי 14 שעות) ואחרי נחיתה לנוסעים שירצו לקצר את הבידוד מ-14 לעשרה ימים בכפוף לביצוע של בדיקה נוספת. בדיקה זו היא חינמית והיא אינה חובה.

רגב טוענת כי "לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות לחייב את האזרחים לבצע את הבדיקות, מה שאילץ אותנו לייצר פתרונות אחרים. אני שמחה שסוף סוף נמצא פתרון משפטי לביצוע הבדיקות, משום שזהו הדבר היחידי שהיה חסר בנוסף להיערכות של נתב"ג על-פי התו הסגול והמעבדה, זאת על-מנת לאפשר את מתווה הכניסה והיציאה מהארץ דרך נתב"ג, בצורה מיטבית".

מטעמו של חברה למפלגה, שר הבריאות יולי אדלשטיין, נמסרה אמירה דומה: "לצערנו, על אף דרישותיהם של שר הבריאות ושל שרת התחבורה לחייב גם ישראלים בהצגת בדיקה שלילית לקורונה כתנאי לכניסה לארץ, נמסר כי יש קשיים משפטיים. אנחנו שמחים על ההבנה של היועץ המשפטי לממשלה בצורך למצוא פתרון כדי לא לייבא לישראל עוד מוטציות".

בהמשך, ביקשו במשרד התחבורה לחדד את הנושא שוב ולגלגל את האשמה לפתחו של היועמ"ש: "משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית פעלו בחודשים האחרונים באופן אינטנסיבי לחייב בבדיקות קורונה את כל הנוסעים הנוחתים בנתב"ג, כתנאי לכניסתם לארץ. יצוין כי הגורמים המשפטיים התנגדו נחרצות לדרישתנו לחייב את הנוסעים לעבור בדיקת קורונה מיד עם נחיתתם בארץ, מטעמים משפטיים", כך בהודעה נוספת ששיגר משרד התחבורה, שאף פירט כי מנכ"ל המשרד פנה לאיחוד האמירויות ליצור מנגנון שיאפשר לאלפי הנוסעים החוזרים לישראל לעבור בדיקות קורונה באמירויות, טרם עלייתם למטוס.

"למרות האישור של האמירתים, גם יוזמה זו נדחתה בפורומים מקצועיים שונים לאור שאלות משפטיות שונות, כגון האם ניתן למנוע מישראלי שנמצא חיובי בחו"ל לחזור ארצה וכ'ו. בהמשך לבדיקה זו, החלו האמירתים לחייב ישראלים להצטייד בביטוח בריאות, כחלק מתהליך להוצאת ויזה לביקור באמירויות".

ולבסוף, מתעקשים כי חל שינוי בעמדת היועמ"ש. "אנו מברכים על שינוי עמדת היועמ"ש לחייב בדיקת השבים ארצה 72 שעות מראש ועם הנחיתה בארץ, דבר שמשלים את ההערכות הקיימת בנתב״ג בהקשר מימוש הנחיות התו הסגול ובדיקות הקורונה במעבדה, אשר מאפשרים רציפות תפקודית תעופתית".