טסלה תיכנס למדד S&P 500 במכה אחת בדצמבר

הכנסת טסלה למדד S&P 500 תצריך שינוי במשקלן של מניות רבות אחרות על מנת לכלול את יצרנית כלי הרכב החשמליים

חנות של טסלה בצרפת / צילום: shutterstock
חנות של טסלה בצרפת / צילום: shutterstock

חברת S&P דאו ג'ונס הודיעה שתוסיף את חברת טסלה במשקלה המלא במכה אחת למדד 500 החברות המובילות בדצמבר. ההודעה שופכת עוד אור על תוספת הענקית ששבתה את ליבם של משקיעים בוול סטריט.

חברת המדדים הודיעה שטסלה תתווסף למדד הרחב לפני תחילת המסחר ב־21 בדצמבר, מה שאומר שרוב הקרנות העוקבות אחרי S&P 500 ייכנסו לסחרור של קניות ומכירות ביום שישי קודם לכן (18 בדצמבר).

שווי השוק של טסלה  התנפח לכמעט 538 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לחברה השישית בגודלה בשוק המניות של ארה"ב ויהיה לה משקל של יותר מ־1% במדד S&P 500. בכך היא תעקוף את קבוצת ברקשייר הת'אווי  אבל לא את פייסבוק .

יותר מ-100 מיליארד דולר יתחילו לזוז בשבועות הקרובים, כאשר מנהלי קרנות פסיביות וכמה קרנות גמל אקטיביות שכולן נמדדות אל מול מדד S&P 500 ישנו את תיקי ההשקעות שלהם על מנת לכלול את טסלה, כך אומרים סוחרים ומנהלי הקרנות.

הכנסת טסלה למדד משמעותה שינוי במשקלן של מניות רבות אחרות על מנת לכלול את יצרנית כלי הרכב החשמליים. התוספת גם מגיעה לקראת סופה של שנה שכבר התבלטה בתנודות מחיר גדולות במהלך מגפת הקורונה.

בחברת S&P עוד לא הודיעו את איזו מניה תחליף טסלה, ואמרו כי יפרסמו את ההחלטה לאחר סגירת המסחר ביום שישי, 11 בדצמבר.

בהתחשב בגודלה של טסלה, היו חששות שהוספתה למדד תתדלק תנודתיות במניות - הסוערות גם כך - כמו גם בשוק באופן כללי, אמרו כמה משקיעים.

ענקית המדדים עשתה צעד חסר תקדים מבחינתה וערכה סקר בין משקיעים בשאלה איך יש להתקדם עם ההוספה. ההחלטה התקבלה לאחר שמנהלי נכסים וסוחרים בבורסה התדיינו בשאלה מה הדרך הטובה ביותר להוסיף חברה בגודל של טסלה.

לבסוף, החליטו ב־S&P להוסיף את טסלה למדד S&P 500 במכה אחת. החברה אמרה שההחלטה הייתה מבוססת באופן חלקי על התשובות לסקר שערכה, כמו גם על ציפיות לשפע נזילות ביום בו רוב הקרנות מתכננות לקנות מניות של טסלה.

באותו יום שישי חל גם אירוע המתרחש אחת לרבעון ובו אופציות וחוזים עתידיים על המדדים והמניות פוקעים בו זמנית. נפח המסחר בימים אלה נוטה להיות גבוה במיוחד וזה יעזור לעודד נזילות ביום של הוספת טסלה, אמרו כמה משקיעים.

"אנו צופים לראות יום בו הנפח יהיה הרבה יותר גבוה", אמר מת'יו ברטוליני, ראש חברת הייעוץ הבינלאומית SPDR Americas Research.

בכל זאת, ישנם משקיעים וסוחרים שאמרו שעדיף היה להוסיף את טסלה על פני שני תאריכים ולא במכה אחת מפני שכך המעבר יהיה חלק יותר. חלק אפילו חשבו להוסיף את טסלה בשתי מנות, אחת בדצמבר ואחת במרץ.

במה שנראה כהכרה בהצעה זו, אמרו ב־S&P שחלק מההצעות שקיבלה ממשקיעים היו מעבר למה שהציעה בעצמה לכתחילה.

"תהיה פחות השפעה מצטברת על השוק אם זה יחולק לשתי מנות על ידי S&P", אמר פטריק ניקולס, שותף במשרד ההשקעות Old Mission Holdings לפני שהתקבלה ההחלטה.

הבעיה נעשית אפילו יותר מורכבת עקב העובדה שקרנות העוקבות אחרי מדדים לרוב קונות ומוכרות מניות לקראת סוף המסחר, וכך מבטיחות שיקבלו את המחיר האחרון של היום ויימנעו מסטייה מהמדדים, אמר גרג סאטון, יועץ השקעות בחברת Citadel Securities.

"השם הזה הוא משמעותי. טעות במעקב אחרי המדד היא דאגה של ממש", הוסיף.

הגודל של טסלה ומיליארדי הדולרים שנכנסו לפעולה סביב הכללתה במדד הובילו משקיעים להתכונן לרווחים גדולים ממניותיה, וחלקם אפילו צופים סערת ביקושים מצד ענקיות המדדים. המניה טיפסה ב־39% מאז שהוכרז ב־16 בנובמבר שהיא תיכנס למדד  והיה שטף של סחר באופציות הקשורות לזינוק במניה. 

חלק מהאופציות הפופולריות ביותר הקשורות לטסלה מהעת האחרונה היו הערכות שוריות שלפיהן המניות שלה יגיעו למחיר של 650 או אפילו 700 דולר., לפי נתונים מחברת המידע Trade Alert, זו  קפיצה של לפחות 15% מהמחיר בו נסגרה המניה ביום שני, 567.60 דולר.

"זו מעין סערה מושלמת לספקולנטים", אמר סטיב סוסניק, יועץ אסטרטגי בכיר במשרד Interactive Brokers.

ההוספה הבלתי רגילה של טסלה גם הדגישה כמה מוזרויות הקשורות למדד S&P 500 עצמו, ואיך הכללה במועדון 500 החברות אינה רק עניין של נוסחאות. ישנם כללים הקובעים אילו חברות זכאיות להיכנס למדד S&P 500, כמו למשל רווחיות החברה והעובדה שהמניה חייבת להיסחר בבורסה בארה"ב.אבל ועדה סודית היא זו שקובעת בסופו של דבר איזה חברה נכנסת ומי נשאר בחוץ.

טסלה עמדה לראשונה בתנאים להיכלל במדד בספטמבר, לאחר שבחודשי הקיץ החברה הצליחה למלא אחר קריטריונים מסוימים. במקום זה, הוועדה החליטה על אתר הקניות המקוון אטסי (Etsy) ושתי מניות אחרות שיחד הגיעו לעשירית בערך מהשווי של טסלה. הוועדה בהתחלה ויתרה גם על חברות אחרות, כגון גוגל (כיום אלפאבית) לפני שהוסיפה אותן בשלב מאוחר יותר.

"זה מקרה מבחן מצוין למה קורה מאחורי המסך ולמה המתודולוגיה של רף הכניסה כל כך חשובה", אמרה סטפני היל, האחראית על המדדים בחברת מלון (Mellon). "ישנה שקיפות מועטה לגבי מה עומד מאחורי הקריטריון האיכותני".

מדד S&P 500 אינו המדד היחיד שיושפע. ישנם כמה מדדים אחרים שיעברו ארגון מחדש על מנת להתחשב ביצרנית הרכב, כמו גם בהוצאה מהמדד של חברות שנמצאות בו כיום.

טסלה, לדוגמה, היא המניה בעלת המשקל הרב ביותר במדד המשלים של S&P, העוקב אחרי כל המניות הנסחרות בארה"ב מלבד אלה שנכללות במדד S&P 500, והיא תוסר מהמדד המשלים כשתיכנס למדד הבכיר יותר. כל מניה שתוצא ממדד S&P 500 תביא להוספתה למדד המשלים, כמו גם לירידות למדדי המניות הקטנות והבינוניות של S&P.

ברטוליני אמר שלפחות חמש מהקרנות הנסחרות שלו יצטרכו לעבור איזון מחדש כתוצאה מהוספת טסלה, כולל הקרן הנסחרת ביותר בעולם, הקרן של SPDR S&P 500 Trust, והקרן המבוססת על צמיחה, SPDR S&P 500 Growth.

הכללתה של טסלה "תצריך מספר גדול יחסית של עסקאות", אמר ברטוליני. אך הוא הוסיף שמנהלי קרנות המדדים הגדולות התכוננו היטב, בהתחשב בזמן הנוסף שניתן על ידי S&P טרם ההוספה. הוא הוסיף שמנהלי קרנות התמודדו עם מהלכים מורכבים אחרים כאלה בעבר, למשל הסופתה של פייסבוק ב-2013 או כאשר S&P 500 יצרה את סקטור התקשורת ב־2018. ואף על פי כן, קשה להתעלם מגודלה של טסלה.

"זה נושא זוהר", אמר ברטוליני. "מנקודת המבט שלנו, שם נגמרים הברק והקסם".