סבב השיפורים לרכישת ישראייר: דור אלון נחושה והגישה הצעה משודרגת

התמורה בהצעת דור אלון תעמוד על 125 מיליון שקל, ורכיב המזומן בה הוא הגבוה מבין ההצעות • עוד מציעה החברה הזרמת 8 מיליון שקל לעובדים ולהנהלה • סבב השיפורים משקף לישראייר שווי שוק דומה לזה שהיה במגעים למכירתה עוד לפני משבר הקורונה

מוטי בן משה, בעל השליטה בדור אלון / צילום: אלון רון
מוטי בן משה, בעל השליטה בדור אלון / צילום: אלון רון

ההצעות המשודרגות לרכישת ישראייר ממשיכות לזרום בסבב השיפורים - גם דור אלון של מוטי בן משה משדרגת את הצעתה. החברה מציעה לשלם עבור מלוא המניות של ישראייר 100 מיליון שקל במזומן ולוותר על החוב שאי.די.בי חבה לישראייר שהיקפו 5 מיליון דולר (כ-17 מיליון שקל). רכיב מעניין בהצעה מתייחס לעובדים ולעומד בראשה של החברה, המנכ"ל אורי סירקיס: החברה מציעה להזרים עוד 8 מיליון שקל לעובדים ולהנהלה "לטובת גמר חשבון בגין תשלומי שכר, בונוסים, מענק הישארות של מנכ"ל, הנהלה, טייסים ועובדים". מנכ"ל דור אלון עמית זאב אף פירט לגלובס כי הוקדשה מחשבה בהוספת תגמול לעובדים ולהנהלה "מתוך הערכה גדולה לביצועים ול-DNA שיצרו בישראייר". ישראייר אינה זרה לדור אלון המשמשת כספקית הדלק של החברה.

לפי התחשיב הזה התמורה המצטברת תעמוד על 125 מיליון שקל, כשרכיב המזומן בהצעה זו לעומת ההצעות האחרות - הוא הגבוה ביותר, ויש להניח שהוא יילקח בחשבון בתחשיב של עו"ד אופיר נאור, הנאמן שמינה בית המשפט לנכסי אי.די.בי. נאור אמור להגיש מחר (ד') לבית המשפט דוח בהתאם להצעות שקיבל.

עוד מפרטת דור אלון בהצעתה כי תיבחן האפשרות להפוך את ישראייר לחברה ציבורית תוך שנתיים וכי היא תשקיע סכום של 50 מיליון שקל בישראייר בהתאם לצורכיה. השקעה זו לא תחומה בזמן והיא נתונה לתנאי השוק וההתאוששות של ענף התעופה מהמשבר החמור בתולדותיו.

מסלולים נוספים שמציעה דור אלון, לבחירת הנאמן, כוללים הקצאה של 10%-20% מהון המניות של ישראייר. במסלול של 10% מניות סחירות מציעה דור אלון במשך שנתיים ממועד השלמת העסקה התחייבות להצעת רכש לפי שווי חברה של 150 מיליון שקל, כולל מתן אופציה לנושים לחייב את דור אלון לרכוש את מלוא המניות תוך 12-24 חודשים מהעסקה בשווי של 120 מיליון שקל. מסלול אחר מציע הקצאת 20% מניות בתנאים דומים.

גלובל כנפיים מציעה מטוסים

דור אלון משלבת הקצאה מניות בעוד מסלול שהיא מציעה, אחרי שהמציעים האחרים הגישו הצעות דומות. ההצעה של חברת גלובל כנפיים של תמי מוזס-בורוביץ' משקפת  לישראייר, לדברי החברה, שווי של 166 מיליון שקל. לאחרונה איבדה כנפיים החזקות את השליטה בחברת התעופה אל על, אותה רכשה לפני כ-16 שנה מהמדינה. לצורך רכישת השליטה באל על, נדרשה אז כנפיים החזקות למכור את חברת התעופה והתיירות ארקיע בה החזיקה. ארקיע עצמה הגישה הצעה למיזוג עם ישראייר - הצעה שלא עלתה לסבב השיפורים אולם שלא ירדה מהפרק מבחינת ארקיע, שמקווה למיזוג עם ישראייר גם תחת בעלות חדשה.

גלובל כנפיים מציעה לרכוש את ישראייר בעסקה שתשלב מזומן עם איגרות חוב של עצמה הניתנות להמרה למניות גלובל כנפיים. הצעה זו כוללת תשלום של 40 מיליון שקל במזומן ועוד 45 מיליון שקל ערך נקוב (ע"נ) של אג"ח להמרה נושאות ריבית של 4.5%, שיעמדו לפירעון בדצמבר 2025. גם הצעה זו כוללת ויתור על החוב של אי.די.בי לישראייר בסך של 5 מיליון דולר. את איגרות החוב ניתן יהיה להמיר ל-27% ממניות גלובל כנפיים, ששוויין הכלכלי עומד לדברי החברה על 109.4 מיליון שקל.

כאמור, לפי התחשיב שכולל את ויתור החוב מעריכה כנפיים את הצעתה בהיקף של 166 מיליון שקל. עוד מציעה כנפיים לישראייר לשדרג את צי המטוסים שלה: ישראייר מחזיקה בבעלותה שני מטוסי איירבוס 320 (צרי גוף) אותם היא תוכל למכור - לפי ההערכות ב-40 מיליון דולר. אלא שיש לזכור שענף התעופה שרוי בתנאי שוק לא פשוטים שנוצרו בעקבות משבר הקורונה. לאחר המכירה תוכל גלובל כנפיים למשוך דיבידנד מישראייר שיחזיר את עיקר השקעתה, ולחלק בעצמה דיבידנד לבעלי מניותיה. וכך, במקום המטוסים שיימכרו, תוכל ישראייר להשתמש בשני מטוסי איירבוס 320 חדישים יותר שבבעלות גלובל כנפיים. בנוסף, תוכל ישראייר להפעיל גם את שני מטוסי האיירבוס 330 רחבי הגוף של גלובל כנפיים לטובת טיסות ליעדים רחוקים יותר מאלו שהיא טסה אליהם כיום (ולהתחרות באל על).

לדברי גלובל כנפיים, מכירת ישראייר מבוצעת בתקופה בעייתית בתעשיית התיירות והתעופה, ולכן התיאבון לביצוע פעולות הוניות בחברות תעופה או חברות ליסינג למטוסים הוא נמוך באופן טבעי. מאחר שעיקר התמורה בגין ישראייר תועבר למחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי, בחרה גלובל ליסינג בכלי שלדבריה יגדיל את יכולתם להחזיק בו לאורך זמן.

גם בי.ג'י.אי מציעה לוותר על החוב

גם חברת בי.ג'י.אי של רמי לוי ושל חברת טעמן שיגרה הצעה משופרת לפיה החברה תשלם 75 מיליון שקל במזומן (במקום 70 מיליון בהצעה המקורית) והקצאה של 15.268 מיליון מניות בי.ג'י.איי בשווי נוכחי של כ-19 מיליון שקל. בנוסף, מתחייבת בי.ג'י.איי כי במהלך 24 חודשים מיום השלמת העסקה היא תגיש הצעת רכש עצמית לאותה כמות של 15.268 מיליון מניות במחיר של לפחות 1.7 שקלים למניה (לעומת 1.26 שקלים למניה כיום). לפי בי.ג'י.איי ההצעה משקפת שווי חברה של 130 מיליון שקל לאחר ההקצאה. יש לקחת בחשבון ש-30% ממניות בי.ג'י.איי מוחזרות בידי הציבור. גם בי.ג'י.איי מציעה לוותר על החוב של אי.די.בי לישראייר ושהיקפו 5 מיליון דולר.

מתעניינת נוספת היא קרן פורטיסימו שהצעתה האחרונה הייתה לרכוש 90% ממניות ישראייר בתמורה ל-75 מיליון שקל במזומן, להשקיע עוד 25 מיליון שקל בחברה מיד עם סגירת העסקה מבלי לדלל את שיעור ההחזקה של אי.די.בי , שיישאר 10%. בנוסף, מציעה הקרן להזרים לישראייר עוד 50 מיליון שקל בשנתיים הקרובות בהתאם לצורכי החברה. הנאמן שיגר בעקבות הצעה זו לפורטיסימו בקשת הבהרה להצעה. ככל הידוע פורטיסימו מתכננת להגיש גם היא הצעה משודרגת.

סבב השיפורים שמשקף לישראייר שווי שוק שדומה לזה שהיה על השולחן בתקופה שבה ניהלה אי.די.בי מגעים למכירת החברה עוד לפני משבר הקורונה - אינו מובן מאליו. משבר הקורונה שחק את שוויין של חברות התעופה ואת נכסיהן (כולל מטוסים). ההערכות הן שחברות תעופה גם לא ישרדו את המשבר המתמשך וכי ההתאוששות עשויה להימשך עוד 3-4 שנים. עם זאת, ישראייר הוכיחה שהמדיניות בה היא נקטה - לפעול במקום להדמים מנועים - השתלמה לה לא רק מבחינה תדמיתית אלא מבחינת האמון שרוכש לה השוק, למרות ועל אף המשבר בענף.