גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"טסלה הסינית" חוברת למיזם המוניות האוטונומי של מובילאיי

מובילאיי הייתה אמורה להקים עד 2022 שירות מסחרי של מוניות ללא נהג בתל אביב על בסיס כלי רכב חשמליים של פולקסווגן אולם התוכנית מתעכבת ●המהלך עשוי להוביל לכך שכלי רכב של NIO הסינית יימכרו בישראל ● מובילאיי: "פולקסווגן היא עדיין חלק מהפרויקט והשינויים מתבצעים תוך תיאום עמה"

רכב אוטונומי של מובילאיי. להקים מרכזי מחקר משותפים לאקדמיה ולתעשייה / צילום: Reuters, RONEN ZVULU
רכב אוטונומי של מובילאיי. להקים מרכזי מחקר משותפים לאקדמיה ולתעשייה / צילום: Reuters, RONEN ZVULU

פרויקט "המוניות הרובוטיות" של חברת מובילאיי, שבמסגרתו אמור לקום בתוך כשנתיים בגוש דן שירות מסחרי של מוניות ושאטלים ללא נהג, משנה מתכונת. הפרויקט הוכרז בנובמבר 2018 כמיזם משותף בין מובילאיי, קבוצת פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן בישראל, והוא אמור היה להיכנס ב-2021 לשלב הניסויים המתקדמים, על בסיס פלטפורמת המיניוואן החשמלי החדש של פולקסווגן. את מובילאיי מנהל אמנון שעשוע.

למרות זאת, עד כה לא הגיעו לישראל אבות הטיפוס של כלי הרכב של פולקסווגן, שעליהם אמורה מובילאיי להתקין את "קיט" הנהיגה האוטונומית ולהכין אותם לניסויים בשטח וכרגע לא ידוע מתי יגיעו .

לגלובס נודע כי מובילאיי מתכוונת להמשיך את הפרויקט כאשר בשלב הראשון יבוצעו הפיתוח והניסויים על צי רכב, שיכלול עשרות כלי רכב חשמליים של יצרנית הרכב הסינית NIO, שעמה חתמה מובילאיי על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי. ככל הידוע כרגע, כלי הרכב של פולקסווגן צפויים להשתלב רק בשלב מתקדם יותר של התוכנית. כפי שנחשף בגלובס במאי השנה, שני כלי רכב חשמליים של NIO כבר הגיעו השנה למחלקת הפיתוח של מובילאיי ועוברים ניסויי שטח.

תנועה ללא נהג במסלולים מוגבלים

על פי לוח הזמנים המקורי של הפרויקט, שלב הפיתוח והניסוי המשותף אמור להימשך עד תחילת 2021 כולל התקנה ופיתוח של "קיט" של חיישנים ומעבדים שיעניק לכלי הרכב אוטונומיה בדרגה 4. כלומר הם יוכלו לנוע ללא נהג במסלולים מוגבלים וממופים. בין 2021 ל-2022 צפוי היה להתחיל שלב "טרום מסחור", שבו ינועו כלי הרכב במסלולים מסחריים אך ללא נוסעים בתשלום. החל מתחילת 2022 אמור השירות להתחיל לפעול בצורה מסחרית למטרת רווח.

בשלב הטרום מסחור כלי הרכב היו אמורים לנוע בתוך מרכז תל אביב על כבישים באורך כולל של כ-15 קילומטר, בין אבן גבירול לרחוב הירקון ומאוחר יותר על כ-33 קילומטר בתל אביב, שיכללו גם קטעים מנתיבי איילון ודרום תל אביב. ככל הידוע עד כה לא החלו ניסויים מעשיים בנתיבי הסעת הנוסעים העתידיים בגוש דן. יצוין כי על פי התוכנית המקורית, כיסוי השירותים גם אמור היה להתרחב בהדרגה לרוב האזורים המאוכלסים בצפיפות בישראל החל מ-2023.

במובילאיי אומרים בתגובה כי " פולקסווגן היא עדיין חלק מהפרויקט והשינויים מתבצעים תוך תיאום עמה". אולם בחברה לא התייחסו לשאלה איך והאם יושפע לוח הזמנים של התוכנית המקורית בשל משבר הקורונה, היעדר כלי רכב חשמליים של השותפה פולקסווגן והקצב האיטי של אימוץ הרגולציה בישראל.

עוד סימן שאלה נוגע להקמת מערך התפעול והתמיכה בפרויקט, שאמור להתבצע על ידי צ'מפיון מוטורס ולכלול בין השאר מערך ייבוא, תחזוקה וטעינה כמו גם בקרה ושליטה שמתוכננים ייעודית לכלי הרכב של פולקסווגן. ל-NIO, חברת סטארט-אפ סינית לרכב חשמלי שנסחרת בבורסה בניו-יורק, אין כרגע נציגות רשמית בישראל או במערב אולם השתלבותה המואצת בתוכנית עשויה להכשיר את הקרקע לייצוא סדרתי של כלי הרכב שלה לישראל. מאז סוף 2019 נסקה מניית NIO בלמעלה מ-2000 אחוז והיא נסחרת כיום בשווי שוק של כ-69 מיליארד דולר, גבוה מזה של ב.מ.וו.

אמנון שעשוע / צילום: רפי קוץ, גלובס

הפרויקט נחשף כבר ב-2018

לפני כשנה פורסם כי מובילאיי מאיצה את ההכנות לקראת תחילת הניסויים המעשיים בפרויקט "תחבורה כשירות"Mobiliy As a Service - MAAS) ) שנחשף כבר באוקטובר 2018. במסגרת ההכנות מינתה החברה את יוהאן יונגווירט, עד אז מנהל בכיר לשעבר בקונצרן פולקסווגן, בתור נשיא פעילות התחבורה-כשירות של מובילאיי.

יונגווירט שימש כסגן נשיא בכיר לשירותי תחבורה בחטיבה האמריקאית של קבוצת פולקסווגן ולפני כן מילא תפקידים בכירים בחברת אפל ובקבוצת דיימלר. במסגרת תפקידו יונגווירט אחראי על תיאום הקשרים מול פולקסווגן, השותפה האסטרטגית של מובילאיי בפרויקט.

הפרויקט יהיה אחד מהראשונים מסוגו שיפעלו בעולם מסחרית והוא צפוי לקבל גיבוי ממשלתי שיכלול בין השאר מתן עדיפות לכלי הרכב של השירות בנתיבי תחבורה ציבורית קיימים ועתידיים, סיוע רגולטורי להקמת תחנות טעינה מהירות בנקודות מפתח לאורך הנתיבים בהם יפעלו כלי הרכב ורגולציה כללית, שתאפשר נסיעה מסחרית בכלי רכב ללא נהג בתוך החקיקה הקיימת - דבר שלא מתאפשר כיום. 

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביות מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר