גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שחקן חדש בעיתונות העצמאית: זצ שואפת להיות "בית לאקטיביזם"

לגלובס נודע כי אל העיתונות החברתית האקטיביסטית עומדת להצטרף בשבועות הקרובים קבוצת תקשורת חדשה תחת השם "זצ" ● לצורך הפעלת המיזם גויסו מיליון שקל מגורמים פרטיים וכן צוות אנשי תוכן ועיתונאים ● גם המודל הכלכלי של המיזם יהיה יוצא דופן

אל העיתונות החברתית האקטיביסטית שתופסת בשנים האחרונות חלק הולך וגדל בתוך השיח התקשורתי, עומדת להצטרף בשבועות הקרובים קבוצת תקשורת חדשה, שמתעתדת לא רק לסקר את השיח החברתי אלא גם לקחת חלק בהובלת קמפיינים חברתיים ומהלכים אקטיביסטיים.

לגלובס נודע כי מדובר בקבוצה הנושאת השם "זצ", שתפעיל אתר אינטרנט, ערוץ וידאו, רדיו, ובנוסף תפעיל פלטפורמת מימון המונים ושירותי לובינג, יח"צ ועזרה משפטית למטרות חברתיות. לצורך השלבים הראשונים של הפעלת המיזם גויסו מיליון שקל מגורמים פרטיים, וצוות אנשי תוכן שכולל את העיתונאים חיים הר-זהב, גדי שמשון וליאת ברטוב.

מאחורי הקמת המיזם עומדים שני שותפים המנוסים בתקשורת: מולי ארי, שעוסק בניהול משברים וליווה בשנים האחרונות בעיקר תיקים פליליים, ומפיקת הטלוויזיה המנוסה ליאת דנציגר שהפיקה תוכניות כגון "האח הגדול" בעונות הראשונות ו"המירוץ למיליון". ארי מסביר כי מקור השם זצ הוא: "מצב תודעתי שגורם לכולנו לזוע מעט באי נוחות. בכל פעם שנעלה כתבה מישהו או משהו יצטרך לזוז".

"לא נחסוך שבטנו מאף אחד"

בשונה מאתרי חדשות עצמאיים אחרים ששמים דגש על סוגיות חברתיות אך חיים בעיקר ממימון המונים, בזצ מתעתדים להישען על יחידת רווח עצמאית - מכירת שיווקי הפקה, שבאמצעותם תמומן הפעילות בנוסף לתרומות. נסביר כי כחלק מהכוונה לשדר וידאו הוקם עבור המיזם אולפן טלוויזיה מלא, לרבות צוות קבוע, וכן ניידת שידור.

לדברי ארי המטרה להפוך לגוף שמיצר ומעודד אקטיביזם, כי כיום לא מספיק לצעוק, צריך גם לעשות. "אנחנו לא מביאים שום דבר חדש" הוא אומר, "רק מציעים את המכלול של אקטיביזם בבית אחד. יש אתרי חדשות עצמאיים שעושים עבודה מדהימה, אבל הם לא מקבלים חשיפה מספיק גבוהה, לא מהודהדים ומגיעים לאותו קהל יעד קבוע.
"גייסנו צוות מוכשר של כותבים ויוצרי תוכן, חיים הר-זהב וגדי שמשון שיערכו את האתר, וכותבים כמו ליאת ברטוב. הקמנו גם אתר למימון המונים שלא יקרע את הכיס עם 15% עמלה, אלא רק 2%-3% שזאת למעשה התקורה. נבחר מטרות חברתיות ציבוריות, אנשים פרטיים יטופלו רק אם הם נפגעו ישירות, וננהל להם קמפיין למימון המונים.
"למשל, קורבן עבירה שרוצה לגייס כסף כדי לתבוע בשל העוול, או מישהו שצריך להגיש עתירה מנהלית נגד מדינת ישראל כי חוקקו חוק אנטי דמוקרטי - על אנשים כאלה אין סיבה שיגזרו קופון. זה ימומן גם באמצעות שירותי היח"צ שקיימים עם הפקת וידאו שלא תעלה כסף כי יש אולפנים. ניתן את כל הפתרון".

אתם הופכים להיות לוחמי צדק למטרות שבמתיישבות עם תפיסות עולמכם? זה עוד גוף שמאלני?
"התחלנו את התהליך בתור גוף שנוטה שמאלה. אבל גילינו שאלימות משטרתית יש גם נגד נוער הגבעות ומפגיני ימין. יוזמות אנטי דמוקרטיות של חקיקה פוגעות בכל מגזר. זה לא נוגע לתפיסת עולם פוליטית אלא חברתית. אם שוטר יפגע בנער גבעות או מפגין ליכוד, אגן עליו באותו חירוף נפש כמו שהייתי מגן על מישהו ממרצ או מהחולצות הוורודות. הבעיה נוגעת לכלל החברה הישראלית. קל להימשך למי שדומה לנו, אבל סביר שנמותג בסוף בתור מי שכולם שונאים אותם כי לא נחסוך את שבטנו מאף אחד. כולם יחטפו באותה מידה".

איך זה ינוהל?
"כל המערכות תומכת זו בזו אך לא מדברות אחת עם השנייה או מתערבות. כמו ערוץ טלוויזיה וחברות החדשות שלו - ניהול נפרד, אבל הדוברויות מהדהדות זו את זו. חיים הר-זהב וגדי שמשון עורכים את האתר, ואין לאף אחד מהגופים האחרים אפשרות להגיד משהו למעט הקו המנחה שאומר "תתעסקו במה שחברתי וקשור לעוולות שנוגעות לכולם. במקביל יהיה ערוץ טלוויזיה זצ - נגן שירוץ ביוטיוב ובפייסבוק, ואנחנו מתפללים שנצליח לגייס מספיק כסף כדי לקנות מספר נידח בממיר. כרגע זה חלום רחוק שנמצא בתוכנית העסקית רק ל-2022".

איך תממנו את כל זה?
"אנחנו מתחייבים שלעולם לא יהיו פרסומות או תוכן שיווקי באתר בשום צורה. נקיים את זה מתרומות אבל אי אפשר לסמוך רק על זה. עיקר המימון יבוא ממכירת שירותים. אולפן הטלוויזיה שלנו לא יעבוד לטובת המיזם 24/7 ולכן אפשר לייצר ממנו הכנסות שיממנו את פעילות התוכן. זה אולפן עם ארבע מצלמות, קונטרול מלא, סיב אופטי שמאפשר שידורים חיים, ניידת שידור, אולפן רדיו שיכול לצאת לשטח.
"בנינו את כל האופרציה עם הבנה מסחרית של מה אפשר למכור שיביא הכנסות כדי לתמוך במערכת שאיננה תלויה. אני נגיש לכולם - מסטנדאפיסט שרוצה לעשות מופע זום כי קורונה, ועד קוסמטיקאית שצריכה פרסום מקומי. מפרסמים גדולים בעלי כוח לא יבואו, הם לא צריכים אותנו ואין לנו כלים לתת להם שירותים.
"אני פונה לאדם הסביר שרוצה וידיאו. רק כך אוכל להפעיל את מה שאני רוצה בלי שמישהו יוכל להגיד 'פה יש ניגוד אינטרסים'. זה אמור להיות משק אוטרקי בכל הרמות. וכך אף אחד לא יוכל להגיד לנו מה לעשות בשום רמה. זו זרוע שתוכל למכור שירותי הפקה כי ממילא יש לנו במאים ועורכים ואולפן".

מי יופיע בערוץ הווידאו?
"טלנטים שיבואו לשאת דברים נמצא למכביר ובקלות. גם עיתונאים שעובדים בעיתונות ממוסדת וצריכים ורוצים להעביר את המסרים שלהם בצורה שונה, מבלי שזה יפגע במקום העבודה שלהם".

כמה כסף תצטרכו?
"אנחנו לא יודעים. אם היה לי כעת הון בלתי מוגבל הייתי פועל בפורמט של קמפיין בחירות, אבל בלי מפלגה. הדבר היחיד שאנחנו יכולים לספק החוצה זה סימני שאלה. לחלק מהאקטיביסטים שעוסקים בתוכן יש מחשבה לא נכונה שאפשר לעשות טלוויזיה באינטרנט. אבל אין דבר כזה.
"אף אחד לא צופה חצי שעה בחדשות באינטרנט. צופים  במקטעים. צריך להבין את איכויות המדיום, ואי אפשר להסתמך על הרצון הטוב של אחרים כל הזמן. לכן חייבים לייצר מקורות הכנסה. אני לא יכול למכור את המערכת, את שירותי היח"צ, אבל כן את הברזלים".

מתי ההשקה?
"לא ברור סופית. מבחינת המתקנים הכל עובד, ומרגע שמחליטים - כל המערכות פועלות. השקנו בפוטנציה כבר כמה פעמים, אבל עד שלא נוציא מוצר שאנחנו שלמים איתו נחכה.

"יש לנו כרגע הרבה תוכן מצוין אבל אנחנו מחפשים את המקום שבו נניף דגל גדול עם סימן קריאה; ברור למה אנחנו כאן ומה זכות הקיום שלנו. אני מניח שבלית ברירה מי שיכתיב את תאריך העלייה לאוויר, יהיו נתניהו וגנץ עם הבחירות.

"אם הייתי יכול הייתי מצרף את כל האתרים של העיתונות העצמאית ומבקש שנקים יחד תאגיד. רציתי שזה יקרה, אבל לכל אחד יש אג'נדה ואופי ואגו.. וזה מקשה. העיתונות העצמאית מגלגלת הון מתרומות ומגיעה למעט חשיפות, כי כל גוף עסוק במיני קמפיין שהוא מייצר.

"אני אשמח בכל שעה לתרום מהשירותים שלנו לאתרי החדשות העצמאיים - האולפנים, שירותי היח"צ מימון ההמונים - הכול. כולנו פועלים לאותה מטרה. כל מי שעוסק בציבור הישראלי מהפן החברתי - אנחנו מוכנים להעניק לו כל אחד מהשירותים שלנו בחינם".

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; הניקיי צלל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים