עיתונות | בלעדי

שחקן חדש בעיתונות העצמאית: זצ שואפת להיות "בית לאקטיביזם"

לגלובס נודע כי אל העיתונות החברתית האקטיביסטית עומדת להצטרף בשבועות הקרובים קבוצת תקשורת חדשה תחת השם "זצ" • לצורך הפעלת המיזם גויסו מיליון שקל מגורמים פרטיים וכן צוות אנשי תוכן ועיתונאים • גם המודל הכלכלי של המיזם יהיה יוצא דופן

אל העיתונות החברתית האקטיביסטית שתופסת בשנים האחרונות חלק הולך וגדל בתוך השיח התקשורתי, עומדת להצטרף בשבועות הקרובים קבוצת תקשורת חדשה, שמתעתדת לא רק לסקר את השיח החברתי אלא גם לקחת חלק בהובלת קמפיינים חברתיים ומהלכים אקטיביסטיים.

לגלובס נודע כי מדובר בקבוצה הנושאת השם "זצ", שתפעיל אתר אינטרנט, ערוץ וידאו, רדיו, ובנוסף תפעיל פלטפורמת מימון המונים ושירותי לובינג, יח"צ ועזרה משפטית למטרות חברתיות. לצורך השלבים הראשונים של הפעלת המיזם גויסו מיליון שקל מגורמים פרטיים, וצוות אנשי תוכן שכולל את העיתונאים חיים הר-זהב, גדי שמשון וליאת ברטוב.

מאחורי הקמת המיזם עומדים שני שותפים המנוסים בתקשורת: מולי ארי, שעוסק בניהול משברים וליווה בשנים האחרונות בעיקר תיקים פליליים, ומפיקת הטלוויזיה המנוסה ליאת דנציגר שהפיקה תוכניות כגון "האח הגדול" בעונות הראשונות ו"המירוץ למיליון". ארי מסביר כי מקור השם זצ הוא: "מצב תודעתי שגורם לכולנו לזוע מעט באי נוחות. בכל פעם שנעלה כתבה מישהו או משהו יצטרך לזוז".

"לא נחסוך שבטנו מאף אחד"

בשונה מאתרי חדשות עצמאיים אחרים ששמים דגש על סוגיות חברתיות אך חיים בעיקר ממימון המונים, בזצ מתעתדים להישען על יחידת רווח עצמאית - מכירת שיווקי הפקה, שבאמצעותם תמומן הפעילות בנוסף לתרומות. נסביר כי כחלק מהכוונה לשדר וידאו הוקם עבור המיזם אולפן טלוויזיה מלא, לרבות צוות קבוע, וכן ניידת שידור.

לדברי ארי המטרה להפוך לגוף שמיצר ומעודד אקטיביזם, כי כיום לא מספיק לצעוק, צריך גם לעשות. "אנחנו לא מביאים שום דבר חדש" הוא אומר, "רק מציעים את המכלול של אקטיביזם בבית אחד. יש אתרי חדשות עצמאיים שעושים עבודה מדהימה, אבל הם לא מקבלים חשיפה מספיק גבוהה, לא מהודהדים ומגיעים לאותו קהל יעד קבוע.
"גייסנו צוות מוכשר של כותבים ויוצרי תוכן, חיים הר-זהב וגדי שמשון שיערכו את האתר, וכותבים כמו ליאת ברטוב. הקמנו גם אתר למימון המונים שלא יקרע את הכיס עם 15% עמלה, אלא רק 2%-3% שזאת למעשה התקורה. נבחר מטרות חברתיות ציבוריות, אנשים פרטיים יטופלו רק אם הם נפגעו ישירות, וננהל להם קמפיין למימון המונים.
"למשל, קורבן עבירה שרוצה לגייס כסף כדי לתבוע בשל העוול, או מישהו שצריך להגיש עתירה מנהלית נגד מדינת ישראל כי חוקקו חוק אנטי דמוקרטי - על אנשים כאלה אין סיבה שיגזרו קופון. זה ימומן גם באמצעות שירותי היח"צ שקיימים עם הפקת וידאו שלא תעלה כסף כי יש אולפנים. ניתן את כל הפתרון".

אתם הופכים להיות לוחמי צדק למטרות שבמתיישבות עם תפיסות עולמכם? זה עוד גוף שמאלני?
"התחלנו את התהליך בתור גוף שנוטה שמאלה. אבל גילינו שאלימות משטרתית יש גם נגד נוער הגבעות ומפגיני ימין. יוזמות אנטי דמוקרטיות של חקיקה פוגעות בכל מגזר. זה לא נוגע לתפיסת עולם פוליטית אלא חברתית. אם שוטר יפגע בנער גבעות או מפגין ליכוד, אגן עליו באותו חירוף נפש כמו שהייתי מגן על מישהו ממרצ או מהחולצות הוורודות. הבעיה נוגעת לכלל החברה הישראלית. קל להימשך למי שדומה לנו, אבל סביר שנמותג בסוף בתור מי שכולם שונאים אותם כי לא נחסוך את שבטנו מאף אחד. כולם יחטפו באותה מידה".

איך זה ינוהל?
"כל המערכות תומכת זו בזו אך לא מדברות אחת עם השנייה או מתערבות. כמו ערוץ טלוויזיה וחברות החדשות שלו - ניהול נפרד, אבל הדוברויות מהדהדות זו את זו. חיים הר-זהב וגדי שמשון עורכים את האתר, ואין לאף אחד מהגופים האחרים אפשרות להגיד משהו למעט הקו המנחה שאומר "תתעסקו במה שחברתי וקשור לעוולות שנוגעות לכולם. במקביל יהיה ערוץ טלוויזיה זצ - נגן שירוץ ביוטיוב ובפייסבוק, ואנחנו מתפללים שנצליח לגייס מספיק כסף כדי לקנות מספר נידח בממיר. כרגע זה חלום רחוק שנמצא בתוכנית העסקית רק ל-2022".

איך תממנו את כל זה?
"אנחנו מתחייבים שלעולם לא יהיו פרסומות או תוכן שיווקי באתר בשום צורה. נקיים את זה מתרומות אבל אי אפשר לסמוך רק על זה. עיקר המימון יבוא ממכירת שירותים. אולפן הטלוויזיה שלנו לא יעבוד לטובת המיזם 24/7 ולכן אפשר לייצר ממנו הכנסות שיממנו את פעילות התוכן. זה אולפן עם ארבע מצלמות, קונטרול מלא, סיב אופטי שמאפשר שידורים חיים, ניידת שידור, אולפן רדיו שיכול לצאת לשטח.
"בנינו את כל האופרציה עם הבנה מסחרית של מה אפשר למכור שיביא הכנסות כדי לתמוך במערכת שאיננה תלויה. אני נגיש לכולם - מסטנדאפיסט שרוצה לעשות מופע זום כי קורונה, ועד קוסמטיקאית שצריכה פרסום מקומי. מפרסמים גדולים בעלי כוח לא יבואו, הם לא צריכים אותנו ואין לנו כלים לתת להם שירותים.
"אני פונה לאדם הסביר שרוצה וידיאו. רק כך אוכל להפעיל את מה שאני רוצה בלי שמישהו יוכל להגיד 'פה יש ניגוד אינטרסים'. זה אמור להיות משק אוטרקי בכל הרמות. וכך אף אחד לא יוכל להגיד לנו מה לעשות בשום רמה. זו זרוע שתוכל למכור שירותי הפקה כי ממילא יש לנו במאים ועורכים ואולפן".

מי יופיע בערוץ הווידאו?
"טלנטים שיבואו לשאת דברים נמצא למכביר ובקלות. גם עיתונאים שעובדים בעיתונות ממוסדת וצריכים ורוצים להעביר את המסרים שלהם בצורה שונה, מבלי שזה יפגע במקום העבודה שלהם".

כמה כסף תצטרכו?
"אנחנו לא יודעים. אם היה לי כעת הון בלתי מוגבל הייתי פועל בפורמט של קמפיין בחירות, אבל בלי מפלגה. הדבר היחיד שאנחנו יכולים לספק החוצה זה סימני שאלה. לחלק מהאקטיביסטים שעוסקים בתוכן יש מחשבה לא נכונה שאפשר לעשות טלוויזיה באינטרנט. אבל אין דבר כזה.
"אף אחד לא צופה חצי שעה בחדשות באינטרנט. צופים  במקטעים. צריך להבין את איכויות המדיום, ואי אפשר להסתמך על הרצון הטוב של אחרים כל הזמן. לכן חייבים לייצר מקורות הכנסה. אני לא יכול למכור את המערכת, את שירותי היח"צ, אבל כן את הברזלים".

מתי ההשקה?
"לא ברור סופית. מבחינת המתקנים הכל עובד, ומרגע שמחליטים - כל המערכות פועלות. השקנו בפוטנציה כבר כמה פעמים, אבל עד שלא נוציא מוצר שאנחנו שלמים איתו נחכה.

"יש לנו כרגע הרבה תוכן מצוין אבל אנחנו מחפשים את המקום שבו נניף דגל גדול עם סימן קריאה; ברור למה אנחנו כאן ומה זכות הקיום שלנו. אני מניח שבלית ברירה מי שיכתיב את תאריך העלייה לאוויר, יהיו נתניהו וגנץ עם הבחירות.

"אם הייתי יכול הייתי מצרף את כל האתרים של העיתונות העצמאית ומבקש שנקים יחד תאגיד. רציתי שזה יקרה, אבל לכל אחד יש אג'נדה ואופי ואגו.. וזה מקשה. העיתונות העצמאית מגלגלת הון מתרומות ומגיעה למעט חשיפות, כי כל גוף עסוק במיני קמפיין שהוא מייצר.

"אני אשמח בכל שעה לתרום מהשירותים שלנו לאתרי החדשות העצמאיים - האולפנים, שירותי היח"צ מימון ההמונים - הכול. כולנו פועלים לאותה מטרה. כל מי שעוסק בציבור הישראלי מהפן החברתי - אנחנו מוכנים להעניק לו כל אחד מהשירותים שלנו בחינם".