ה-OECD על ישראל: "האבטלה הגואה, והסבירות לעלייה במקרי חדלות פירעון יכבידו על התאוששות מהמגפה"

בתחזית של ארגון המדינות המפותחות (OECD), כלכלני המחקר צופים צמיחה של 2.25% לכלכלת ישראל ב-2021 וקפיצה בתוצר של 4.25% • התחזית של ה-OECD לוקחת בחשבון התאוששות איטית יותר של המשק מהסגר השני לעומת הראשון

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף

"לאחר ירידה של 4.25% בשנת 2020, התוצר של המשק צפוי לגדול ב-2.25% ב-2021 ו-4.25% ב-2022", כך לפי התחזית של ה-OECD לכלכלת ישראל שפורסמה היום. "האבטלה הגואה, והסבירות לעלייה במקרי חדלות פירעון לאחר הסגר השני, יכבידו על התאוששות בצריכה ובהשקעות, למרות התמיכה הממשלתית למשקי הבית ולפירמות העסקיות".

התחזית של ה-OECD לוקחת בחשבון התאוששות איטית יותר של המשק מהסגר השני שהושת על המשק לעומת זו שנרשמה ביציאה מהסגר הראשון, וצופים כאמור התאוששות של 2.3% בתוצר של המשק ב-2021 לפני התאוששות של 4.2% בשנת 2022.

ב-OECD מעריכים כי מהמחצית השנייה של 2021, התוצר והביקושים החיצוניים יתחזקו ככל שהשפעות מציאת החיסון לקורונה יבואו לידי ביטוי, וכי שיעור האבטלה יירד באיטיות, אם כי יישאר בסוף 2022 ברמה גבוהה יותר מזו שנרשמה לפני משבר הקורונה.

"המדיניות המקרו-כלכלית צריכה להישאר תומכת ולהסתגל לנסיבות המשתנות", כתבו כלכלני ה-OECD. "הארכת אמצעי התמיכה יוצאי הדופן עד אמצע שנת 2021 תתקבל בברכה, אך עליה להיות מלווה בהכשרה ובסיוע בחיפוש עבודה שיעזרו למובטלים לעבור למשרות חדשות. הגדלת ההשקעה בתשתיות ובחינוך לגיל הרך יכולה לחזק את ההתאוששות ולסייע בהפחתת הפערים החברתיים-כלכליים".