יו"ר הפדרל ריזרב: שחררנו 2 טריליון דולר לתמיכה בכלכלה במהלך המגפה

נגיד הפדרל ריזרב פאוול ושר האוצר האמריקאי מנוצ'ין צפויים להעיד היום בשימוע בקונגרס

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס

יושב-ראש הפדרל ריזרב של ארה"ב, ג'רום פאוול, אמר כי פעולות הבנק המרכזי לתמוך במגוון שווקי אשראי לאחר שמגפת הקורונה עשתה שמות בוול סטריט באביב, שחררו כמעט 2 טריליון דולר לתמיכה בעסקים, בערים ובמדינות. 

בעדות שהוא מכין לקראת שימוע בקונגרס היום (ג'), אמר פאוול כי הצעדים חסרי התקדים של הפד לייצוב שווקים פיננסיים הצליחו במידה רבה לשחזר את תזרים האשראי ממלווים פרטיים.

מזכיר משרד האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין אמר ב־19 לנובמבר לפאוול כי הוא לא מתכוון להאריך חמש תוכניות הלוואה אשר נועדו לתמוך בתאגידים ובעיריות ולקניית הלוואות שניתנו לעסקים קטנים ומלכ"רים, כאשר תוקף התוכניות יפקע בסוף השנה.

פאוול לא פירט בעדות שלו, שתוכנה פורסם ביום שני, לגבי אי־ההסכמה של הבנק עם החלטתו של מנוצ'ין. מוקדם יותר אמרו בפד כי היו מעדיפים שהתוכניות יושארו פתוחות, מפני שמצב החירום שנגרם עקב המגפה עדיין בתוקף.

מנוצ'ין, שאמור להעיד היום לצד פאוול בשימוע, לא התייחס לוויכוח בעדות שהכין.

החלטתו של מנוצ'ין להרשות לתוקף התוכניות לפקוע ב־31 לדצמבר הגדילו את הפער בין המפלגות בארה"ב על פעולות ההלוואה של הפד. גם הרפובליקאים וגם הדמוקרטים תמכו בחבילת הסיוע בגובה כולל של 2 טריליון דולר, כשזו אושרה במרץ.

מנוצ'ין אמר כי התוכניות כבר לא נחוצות מפני שהשווקים הבריאו. הוא הוסיף כי אין לו הסמכות להאריך את התוכניות, מפני שעל-פי פרשנותו של החוק ממרץ, אין בו אפשרות להאריך אותן. מנוצ'ין העלה נקודה שלישית, והיא שעדיף להוציא את הכסף על מאמצי סיוע אחרים אשר הקונגרס לא מצליח להגיע להסכמה לגביהם.

מוקדם יותר ביום שני אמרו בפד שהוא האריך עד מרץ ארבע תוכניות הלוואה אשר עזרו בטווח הקצר לייצב שווקי מימון לאחר שהקורונה הכתה באביב האחרון. ההארכות היו צפויות ולא כוללות אף אחת מהתוכניות שמנוצ'ין סירב להאריך.

מנוצ'ין אמר כי יהיה מוכן להאריך ארבע תוכניות, כולל תוכנית שמשכה בנקים קטנים להלוות כסף באביב. בפד הסכימו להאריך תוכנית זו ביום שני.

הפד גם האריך תוכנית שנתנה גיבוי לשוק אג"ח תאגידיות לטווח קצר שנתקע במרץ, ותוכנית נוספת שכנראה עזרה למנוע הידרדרות של קרנות גמל.

התוכנית הרביעית שהוארכה על-ידי הפד מאפשרת לבנקים בוול סטריט להתחייב למגוון רחב יותר של ערובות מול הפדרל ריזרב.