הטיסות לדובאי יידחו? ההיתר לטוס מעל סעודיה עדיין לא התקבל

ישראייר, ארקיע ואל על ממתינות לאישור רשמי לטוס בשמי סעודיה, אך לפי פרסומים, הרשויות במדינה לא ממהרות להעניק את ההיתר • אם ההיתר לא יתקבל, הטיסות שאמורות היו להתחיל לצאת כבר מהשבוע, יידחו • גורם מקורב: "הנושא נמצא בטיפול"

דובאי / צילום: Shutterstock
דובאי / צילום: Shutterstock

האם הטיסות של חברות התעופה הישראליות לדובאי לא יוכלו לצאת השבוע כמתוכנן? החברות עדיין לא קיבלו אישור לטוס בשמי סעודיה, ובלי אישור כזה הן לא יוכלו לבצע את הטיסות שכבר שובצו בלוח הטיסות שלהן. טיסות במסלול עוקף מתל אביב לדובאי יימשכו כשבע שעות לכיוון במקום כשלוש שעות - מה שלא יתאפשר הן בגלל סוגי המטוסים (של ישראייר למשל) ובגלל עלות הטיסה. הכרטיסים נמכרו בכ-300-350 דולר לטיסות הלוך ושוב בהסתמך על מסלול שנמשך שלוש שעות לכל כיוון. לפי פרסומים בימים האחרונים, הרשויות בסעודיה לא ממהרות לאפשר לחברות התעופה הישראליות לטוס בשטחן האווירי, אם בכלל.

בסוף השבוע השיקה חברת הלואו קוסט מדובאי, פליי דובאי, את הטיסות הראשונות שלה בקו. פליי דובאי כבר קיבלה היתר לטוס במסלול המקוצר וכך היא טסה מאז יום חמישי - לעומתה החברות הישראליות עדיין ממתינות. גורם המעורב בנושא אמר כי "הנושא נמצא בטיפול". תגובה רשמית ממשרד ראש הממשלה לא התקבלה לפניית גלובס.

במידה והחברות הישראליות לא יקבלו את ההיתר המיוחל בימים הקרובים תיווצר מבוכה כפולה - ראשית מול אלפי הנוסעים שרכשו טיסות וחבילות מישראייר, ארקיע ואל על. הביקוש, כך מדווחות החברות עצום עד כדי כך שמתוכננות לפעול כ-60 טיסות מדי שבוע.  בנוסף, לגלובס נודע כי כבר כעת נוסעים שהזמינו טיסות לדובאי באל על הועברו לטיסות פליי דובאי.

שנית, בלי היתר למסלול מקוצר, סביר להניח שהחברות הישראליות ישהו את תחילת הקווים שלהם ומי שתיוותר בקו תהיה פליי דובאי. האם המדינה תשהה את טיסות החברה האמירתית עד שיוסדר היתר לחברות הישראליות? סביר להניח שלא.

סיטואציה דומה כבר מוכרת היטב לאל על - כאשר אייר אינדיה נכנסה לפעילות בישראל היא הייתה חברת התעופה הראשונה שקיבלה היתר לטוס במסלול מקוצר מעל סעודיה בקווים לישראל מדלהי. בשעה שאייר אינדיה טסה במסלול מקוצר אל על המשיכה לטוס במעקף בטיסות להודו (מומבאי). פיצוי שהבטיחה המדינה לאל על בהיקף של 18 מיליון דולר לאור האפליה - לא התקבל עד כה.

יש להניח שהמדינה לא תוכל להרשות לעצמה, משיקולים מדיניים-פוליטיים, להורות לפליי דובאי לעצור את טיסותיה עד שהמתחרות הישראליות יקבלו תנאים דומים. ראש הממשלה בעצמו התייצב בנמל התעופה בן גוריון לטקס שנערך אחרי הנחיתה ההיסטורית, והוא כנראה לא ירצה להעיב על השמחה כל כך מהר.

הערכות ל-220 טיסות בדצמבר

ישראייר אמורה להיות הישראלית הראשונה שחונכת את הקו לדובאי ב-1 בדצמבר. הטיסות המתוכננות הן טיסות סדירות וטיסת צ'רטר עבור סוכני נסיעות דוגמת 19 טיסות שמתכננת החברה לבצע עבור קווי חופשה. בסך הכל מתכננת ישראייר להפעיל לאורך החודש 108 טיסות.

ארקיע, שתשיק את הטיסות שלה מיד אחרי ישראייר, תבצע לפחות שתי טיסות יומיות ועוד טיסות צ'רטר ושבוע לאחר מכן גם אל על מתכננת להיכנס לקו - גם היא תשלב טיסות סדירות עם טיסות צ'רטר (כלומר טיסות שחוכרות סוכנויות וסיטונאיות תיירות). בחלק מהימים אל על כבר הוסיפה טיסה רביעית יומית לנוכח הביקוש.

ההערכות הן שהחברות הישראליות בלבד עומדות על לו"ז של כ-220 טיסות בחודש דצמבר ובהן יוצעו כ-38 אלף מושבים לכל כיוון. פליי דובאי לבדה מתכננת להפעיל כ-90 טיסות במהלך החודש והיא מציעה עוד כ-14.5 אלף מושבים.

חברות התעופה הישראליות ממתינות לא רק לאישור המיוחל לטוס מעל סעודיה, אלא לעוד כמה אישורים, לרבות אישורי נחיתה מרשות התעופה האמירתית והסדרת לוח הטיסות כטיסות סדירות יחד עם אישורי מפעיל. האישור היחיד שהחברות קיבלו נוגע להסדרי הביטחון שקובע השב"כ לחברות התעופה הישראליות בכל הנוגע להמראות מנמלי תעופה ברחבי העולם.

אם האישורים הדרושים לא יגיעו בזמן, הנוסעים שהזמינו טיסות וביצעו בדיקות קורונה בהתאם לדרישות עשויים לקבל הודעה כי טיסתם מבוטלת ברגע האחרון. גם היערכות חברות התעופה עשויה לרדת לטמיון, לפחות זמנית. בישראייר, ארקיע ואל על מקווים שהאישור יתקבל עוד לפני שהנוסעים ידעו בכלל שמתחוללת סאגה מאחורי התכנון שלהם לחופשה ראשונה בדובאי.