שני אנשי עסקים שנחתו מדובאי ללא אישור כניסה גורשו מישראל

"ישראל היום" פרסם כי בני זוג שהגיעו לפגישות עסקים גורשו מישראל, לאחר שהתברר כי החברה המארחת לא הסדירה את אישורי הכניסה • במקביל, כעשרה ישראלים סורבו לעלות על טיסה לדובאי בשל בעיה עם אישורי הכניסה

ביקורת דרכונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
ביקורת דרכונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

שתי תקריות מביכות התרחשו בסוף השבוע בנתב"ג ושתיהן קשורות ליעד החדש שנפתח לישראלים: דובאי.

הכתב שמעון יעיש מ"ישראל היום" פרסם היום תקרית מביכה שהתרחשה לבני זוג מאיחוד האמירויות שנחתו בישראל בטיסת פליי דובאי. השניים הוזמנו על ידי חברה ישראלית לביקור בארץ, ולאישה יש גם אזרחות בריטית. הם מילאו כנדרש טופסי הצהרת בריאות ועלו על הטיסה לתל אביב כשהם סמוכים ובטוחים שאישורי הכניסה סודרו. אלא שעם הנחיתה התברר שלא כך הדבר, וכי האישור מהחברה המארחת לא הוסדר. שני הנוסעים סורבו בכניסה לישראל על ידי נציגי עובדי רשות ההגירה והאוכלוסין. בנוסף, הם עברו בדיקה ביטחונית גופנית פולשנית, שהובילה למחאה ולכעס על היחס שקיבלו. השניים סורבו כניסה לישראל ועלו על הטיסה הראשונה שהמריאה מתל אביב לדובאי. לפי הפרסום ב"ישראל היום", מקורבים שמכירים את פרטי המקרה סיפרו שמדובר באנשים מכובדים מאיחוד האמירויות. 

מרשות האוכלוסין נמסר: "בני הזוג הגיעו ללא אישור עלייה לטיסה. לא ברור כיצד הועלו. הם הוזמנו על ידי חברה, אך זו לא המתינה לקבלת אישור".

מרשות שדות התעופה נמסר: "הבוקר סורבה כניסת נוסעת על ידי רשות האוכלוסין בטיסת flydubi בשל העדר תיעוד רלוונטי. הנוסעת הוחזרה בטיסה היוצאת לאחר בדיקה ביטחונית. התרעה שהתקבלה חייבה בדיקה ביטחונית נוספת אצל הנוסעת. אנו מצרים על תחושת הנוסעת".

המקרה השני התרחש באותו הזמן כאשר קבוצה של כעשרה ישראלים סורבו לעלות על טיסת פליי דובאי לדובאי בטענה כי לא הסדירו את אישור הכניסה. הפעם, אמנם נחסכה מהנוסעים הטיסה והגירוש מדובאי, אבל הנוסעים המאוכזבים נאלצו להישאר בארץ.

בין הישראלים שהיו אמורים להיות על הטיסה היו כמה אנשי עסקים, וביניהם גם בעלי הרשת קפה קפה רונן נמני שסיפר ל"ישראל היום": "אכן היינו אמורים לטוס לדובאי לנסיעה עסקית, מחכים לנו שם אנשים. הגענו והסתבר שכולנו לא מורשים לעלות כי משהו עם הוויזה היה לא תקין. סוכנות הנסיעות תלמה הבטיחה שהעניין בטיפול ושנמתין בשדה, אבל עד לרגע האחרון לא הורשנו לעלות. מה שיותר מוזר זה שאשתי בחודש האחרון טסה לשם כבר פעמיים (היא שותפה למיזמים שלנו) ולא נתקלה בשום בעיה".

מחברת "תלמה תיירות" נמסר: "בשל תקלה במערכת של חברת התעופה הוויזה לא נקלטה. אנו בודקים את הנושא מול החברה".

נושא הפטור מוויזות בין המדינות במסגרת הסכם הנורמליזציה בין ישראל ובין איחוד האמירויות עדיין לא נכנס לתוקף. הפטור אמנם נחתם רשמית אבל הוא ייכנס לתוקף בעוד כ-30 ימים. בינתיים הוסדר כי הנוסעים הישראלים יוכלו לקבל אישור אוטומטי לאחר מילוי טופס מקוון ולהיכנס לאיחוד האמירויות. הסכם זה פורסם על ידי משרד החוץ והוא איננו הדדי.

60 טיסות בשבוע

בשבוע הבא אמורה להתחיל רכבת אווירית בקו תל אביב-דובאי. פליי דובאי, חברת הלואו קוסט מדובאי, חנכה את הקו ביום חמישי האחרון ואליה יצטרפו השבוע החברות הישראליות. ראשונה תהיה ישראייר שתשיק טיסה ראשונה לדובאי ב-1.12, אחריה ארקיע ואל על. היקף הטיסות בקו יגיע ל-60 טיסות בשבוע וההערכות הן שעשרות אלפי ישראלים יטוסו בחודש דצמבר.

החשש היה שתקרית ראשונה עשויה להתרחש דווקא מכיוון התיירים הישראלים לאור המשמעת הקפדנית לחוקים הברורים באמירויות (איסור מוחלט לשימוש בסמים, שתייה של אלכוהול מחוץ למסעדות/ברים ועוד), אלא שההסכם הרגיש והמיוחד הזה ידרוש גם בארץ בדיקה מעמיקה בכל הנוגע לנוהלי הכניסה והיחס שמקבלים הנוסעים שנוחתים בישראל. מה שנותר לקוות הוא שיהיו כמה שפחות תקריות מהסוג הזה, או עדיף, שלא יהיו בכלל.