מרקל קוראת לסגור את כל אתרי הסקי באירופה החורף בגלל סכנת הקורונה

האיחוד האירופי מנסה לתאם סגירה כוללת של כל אתרי הסקי החורף, כדי למנוע את התפשטות המגפה • אוסטריה מתנגדת ודורשת פיצוי של מיליארדים

עיירת סקי / צילום: צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
עיירת סקי / צילום: צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה היום (ה') לתאם "סגירה כוללת" של כל אתרי הסקי באירופה השנה, במטרה למנוע נסיעות ותיירות בתוך היבשת שיגבירו את התפשטות מגפת הקורונה בחודשים הקרובים.

בחורף הקודם, היו אלה אתרי סקי באוסטריה ובצפון איטליה שהפכו למוקדי התפרצות, ושסייעו לנגיף הקורונה החדש להתפשט ברחבי היבשת, וגם מחוץ לה, באמצעות תיירים ששבו חולים בקורונה לארצותיהם אחרי חופשות סקי.

"עונת הסקי מתקרבת", אמרה מרקל היום, "ואנו ננסה לתאם ברמה האירופית ולבדוק אם אנחנו יכולים לסגור את כל אתרי הסקי". מרקל גינתה את ההכרזות האוסטריות על כך שהמדינה נחושה לאפשר סקי השנה, מקור הכנסה משמעותי לכלכלה האוסטרית, תחת הגבלות מסוימות. "לצערי, כששומעים את ההכרזות האוסטריות נדמה שזה לא יהיה קל - אבל ננסה", אמרה מרקל.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע השבוע כי אתרי הסקי לא ייפתחו לפני אמצע ינואר לפחות, וכי גם לאחר מכן הדבר יישקל בחומרה, ביחד עם נתוני התחלואה בצרפת והאפשרות להידבקות באתרי סקי וכן כתוצאה מהתנועה המוגברת של תיירים לאזורי האלפים הצרפתיים. ההודעה אכזבה את הגולשים הרבים במדינה, שקיוו כי היציאה מהסגר תכלול גם אפשרות לסקי.

גם ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה הביע תמיכה בסגירת אתרי הסקי בארצו, אך אמר כי הדבר צריך להיעשות רק במסגרת אירופית מתואמת שתוודא כי כל האתרים סגורים, מה שימנע יתרון בלתי הוגן או סיכון לתחלואה גבוהה.

"אם איטליה תחליט לסגור את אתרי הסקי שלה ללא כל תיאום עם צרפת, אוסטריה או מדינות אחרות, אז תיירים איטלקיים יסכנו את עצמם על ידי כך שייסעו לחו"ל ויחזרו עם הנגיף אלינו", אמר קונטה בראיון השבוע.

ראש מדינת המחוז בוואריה, מרקוס זדר, אמר גם הוא בראיונות בשבוע האחרון כי הוא תומך בסגירת אתרי הסקי באלפים הגרמנים וכי הדבר צריך להיעשות בתיאום עם אוסטריה.

מנגד, אוסטריה הודיעה כי אין בכוונתה להיעתר בקלות לבקשות, בין השאר מכיוון שתעשיית הספורט החורפי מניבה לה הכנסות של יותר משני מיליארד אירו בשנה. "אם זה (סגירת האתרים - א.א) מה שהאיחוד האירופי באמת רוצה", אמר שר האוצר האוסטרי, "אז הוא גם יצטרך לשלם על זה".

גם שוויץ, שאינה חברת איחוד אירופי, הסירה את ההגבלות והדרישות לבידוד מצד תיירים אירופיים נכנסים בימים האחרונים, במה שפרשנים מעריכים היא כוונה ליהנות מתיירי הסקי שיחפשו מדרונות פעילים. המדינה הודיעה כי אתרי הסקי יפעלו במתכונת מיוחדת, תוך הגבלות שנועדו למנוע הדבקה במקומות צפופים וסגורים, אך כי יהיו פתוחים לגולשים.