בוקינג לא תוכל להגביל בתי מלון מלהציע מחירים זולים יותר אצל מתחרים

פלטפורמת ההזמנות סיכמה עם הממונה על התחרות כי תסיר מהסכמים עם בתי מלון בישראל את האיסור על הצעת תנאים טובים יותר בערוצי מכירה אחרים

בוקינג.קום / צילום: שאטרסטוק
בוקינג.קום / צילום: שאטרסטוק

בוקינג תסיר מהסכמים עם בתי המלון בישראל את האיסור על פרסום מחירים ותנאים טובים יותר בפלטפורמות מקוונות אחרות ובמכירה אופליין - כך סיכמה עם הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. בעקבות זאת פרסמה הרשות לתחרות צו מוסכם להערות הציבור עליו חתמו ביחד עם בוקינג ישראל ועם המטה העולמי של פלטפורמת ההזמנות העולמית. במסגרת הצו המוסכם בוקינג מתחייבת להסיר מגבלות שונות שהיו קיימות בהסכמיה עם בתי מלון ומקומות אירוח, כך שבוקינג לא תוכל למנוע מבתי מלון להציע ללקוחותיהם בערוצי מכירה אחרים תנאים טובים יותר מאלו שמוצעים באתר Booking.com.

בוקינג גם לא תוכל למנוע מבתי מלון להציע מחירים או תנאים טובים יותר באמצעים שאינם מקוונים (אופליין). כך, למשל, מלונות יוכלו להציע ללקוחות מחיר נמוך יותר בטלפון או בדלפק המלון. מלונות יוכלו להציע גם סוגי חדרים שונים בפלטפורמות אונליין מתחרות או באתר הבית שלהם מאלו שמוצגים בבוקינג. כך, למשל, חלק מהמגבלות שמתחייבת בוקינג להסיר מההסכמים שלה עם מקומות האירוח הם הצעות בערוצי שיווק לא מקוונים דוגמת מועדוני צרכנות, משרדים פיזיים של סוכני נסיעות או בהצעה טלפונית והצעות ישירות בדואר אלקטרוני או במסרונים.

דומה להסכמות עם הרשויות באירופה

פלטפורמת ההזמנות של בוקינג היא הבולטות והחזקה ביותר בכל הנוגע להזמנה של חדרי מלון בכל העולם, וגם בישראל. המלונאים משלמים לפלטפורמה נגזרת ממחיר העסקה כעמלה ורבים מהם מלינים כי החברה מגבילה אותם במסגרת הנוכחות שלהם באתר. הצרכנים כבר יודעים שאחרי שבודקים מחירים בבוקינג, במקרים רבים אפשר לקבל עסקה טובה יותר ישירות מבית המלון או הצימר או שדרוג לחדר במידה והליך ההזמנה יעשה ישירות (טלפונית בעיקר). מבחינת המלונאים הם יוכלו לחסוך את העמלה שעשויה להגיע ל-20%.

הצו המוסכם שמבקשת הרשות בארץ דומה להסכמות שהגיעה אליהן בוקינג עם רשויות דומות באירופה. בשנת 2015, בעקבות בדיקה משותפת של רשויות התחרות באיטליה, צרפת ושבדיה, בוקינג נטלה על עצמה שורת התחייבויות הנוגעת להסכמיה עם בתי מלון באירופה. ההתחייבויות בבסיס הצו המוסכם עם הממונה, דומות באופיין לאלו שנטלה על עצמה בוקינג באירופה. רשות התחרות פתחה בהליך בדיקה בעקבות תלונות כי הגבלות אלו קיימות גם מול מלונות בישראל. "הממונה הגיעה להסכמות עם בוקינג בשלב מוקדם בבדיקתה בטרם התקבלו ממצאים כלשהם בדבר הפרה של החוק או פגיעה בתחרות", כך הודעת הרשות.

לדברי הממונה על התחרות, מיכל הלפרין: "הצו המוסכם הוא ביטוי למדיניות הרשות לפיה החובות מכוח חוק התחרות הכלכלית אינן פוסחות על חברות גלובליות הפועלות בישראל. ראוי שחברות בינלאומיות יישמו את ההוראות של רשויות תחרות בעולם שניתנו בעניינן - גם בישראל, כך שהצרכן הישראלי לא יהיה בנחיתות ביחס לצרכנים במדינות אחרות".

הצו המוסכם מפורסם כעת להערות הציבור למשך 30 יום, ובכפוף לשמיעת ושקילת ההערות הוא יוגש לאישור בית הדין לתחרות. ההתחייבויות מושא הצו יעמדו בתוקפן לפרק זמן של 4 שנים מיום קבלת אישור מבית הדין לתחרות.

לפני שנתיים הוגשה בקשה להכרה בתביעה כייצוגית נגד בוקינג.קום, אקספדיה והוטלס.קום - האתרים הגדולים והמובילים להזמנת חדרי בבית מלון. התביעה הוגשה על ידי עורך הדין יוסי האזרחי יחד עם משרד עורכי הדין שמוליק קסוטו. טענת התובעים היא כי ענקיות התיירות פועלות באמצעות הסדרים כובלים מול ספקי הלינה ובכך פוגעות בתחרות. ההסדרים הכובלים מתבטאים בכך שבמסגרת ההסכמים של בתי מלון עם האתרים מחייבים את בתי המלון שלא לפרסם מחיר זול יותר מזה שמוצג בבוקינג לשם הדוגמה.

בתביעה נטען כי "מדובר בהסדר חסר תקדים בחוסר איזון הכוחות בין השותפים לו. בנוסף מדובר בהסדר חסר תקדים בהשפעתו ההרסנית על כיסם של הצרכנים". דיון בתביעה יתקיים בעוד כחודש בבית המשפט בישראל אחרי שבקשתה של בוקינג לקיים את ההליך במקום מושבה בהולנד - נדחתה.