מתגעגעים לסיני? מעבר הגבול טאבה צפוי להיפתח בקרוב

מעבר הגבול, שנסגר במרץ ונותר סגור מאז, צפוי להיפתח בימים הקרובים • מצרים לא דורשת בדיקות קורונה מהנכנסים מישראל, אלא שכל הנכנסים לאילת נדרשים להציג בדיקות קורונה בכניסה לעיר, כך שגם מי שרק חולף באילת בדרכו למצרים - לא יהיה פטור מחובה זו

מעבר הגבול טאבה / צילום: שלומי יוסף
מעבר הגבול טאבה / צילום: שלומי יוסף

מעבר הגבול טאבה ייפתח בקרוב. בחודש מרץ נסגר מעבר הגבול, ונותר סגור מאז, למורת רוחם של ישראלים שביקשו לנפוש בסיני, ואף עתרו לבג"ץ בנושא. מעבר הגבול היבשתי למצרים (טאבה) נסגר באמצע חודש מרץ יחד עם מעברי הגבול היבשתיים בין ישראל לירדן בערבה ונהר הירדן. המעברים נסגרו ליציאת ישראלים, כחלק מהצעדים שננקטו למניעת התפשטות נגיף הקורונה. הישראלים שעתרו לבג"ץ טענו כי סגירת הגבול פוגעת בזכות החוקתית לצאת מישראל, ובחופש העיסוק של אזרחים ישראלים שפרנסתם תלויה במעבר לדרום סיני. עוד טענו לשיעורי תחלואה נמוכים באזור סיני.

בסוף חודש ספטמבר קיבל בג״ץ את עמדת שר הפנים אריה דרעי ואת עמדת משרד הבריאות, והחליט לדחות את העתירה. הנימוק שסיפק בית המשפט היה לאור הגידול הדרמטי בנתוני התחלואה בישראל. אלא שכעת, פתיחת הגבול היבשתי למצרים מחדש נמצאת בישורת האחרונה, והיא צפויה בימים הקרובים.

לפני כשבועיים החליט דרעי על פתיחת מעבר הגבול נהר הירדן. עם ההכרזה על פתיחת מעבר הגבול, פרסמה רשות ההגירה והאוכלוסין כי בעניין מעבר טאבה הנחה דרעי את נציגי משרד הבריאות והמל"ל לתאם עם מצרים את הנושאים הלוגיסטיים הכרוכים במעבר הגבול טאבה. התיאומים הללו עומדים בפני סיום, ומעבר הגבול ייפתח מחדש. הנופשים שקיוו לצאת לסיני בחגי תשרי יוכלו לנפוש בחצי האי עם תחילת החורף.

מצרים מוגדרת כמדינה אדומה, ולכן הנכנסים לישראל ממנה יחויבו בבידוד. הנכנסים מישראל למצרים לא יידרשו להציג בדיקות קורונה, היות שישראל לא נכללת ברשימת המדינות שמהן יידרשו הנכנסים להציג ממצאים שליליים לבדיקת קורונה בהן ארה"ב, קנדה, בריטניה ואחרות.

אמנם מצרים לא דורשת בדיקות קורונה מהנכנסים מישראל אלא שלאור חוק איי התיירות, כל הנכנסים לאילת נדרשים להציג בדיקות קורונה בכניסה לעיר. כך, שגם מי שרק חולף באילת בדרכו למצרים - לא יהיה פטור מחובה זו. הבדיקות צריכות להתבצע בטווח של 72 שעות לפני הכניסה לאילת, והן מבוצעות ללא עלות בקופות החולים.

ומה בחזור? חוק איי התיירות מתנה את הכניסה לאילת בהצגת בדיקת קורונה כאמור אך לא מצופה מהשבים ממצרים לעשות בדיקות במדינה השכנה. במשרד הבריאות משיבים לסוגיה זו כך: "מצרים אדומה ומי ששב ממנה לא יוכל לשהות באילת אלה רק לעבור דרכה ישירות לבידוד מלא (ולכן גם לא צריך בדיקה)". וכיצד זה יפוקח? לא ברור.