"אנחנו חווים קושי אצל הלקוחות שלנו, עשרות אלפי עסקים בינוניים וקטנים"

פרופ' אסף אברהמי, מנכ"ל חברת חשבשבת, מסביר מאילו טעויות כדאי להימנע, במיוחד בימי קורונה

פרופ' אסף אברהמי / צילום: ינאי יחיאל
פרופ' אסף אברהמי / צילום: ינאי יחיאל

פרופ' אסף אברהמי, מנכ"ל חברת חשבשבת, איך עוברים עליכם ימי הקורונה? מה ההתמודדות העיקרית?
אנחנו חברה טכנולוגית שרגילה לעבוד מרחוק, ההתאמה למצב החדש הייתה קלה לנו. אבל אנחנו חווים קושי אצל הלקוחות שלנו, עשרות אלפי עסקים בינוניים וקטנים. לרבים מהם יש קושי - תזרימי, אישי, נפשי. רבים מבקשים הנחות, דחיות תשלומים, ומנגד יש ביקוש גואה לעזרה בהפעלת חנויות אינטרנטיות ולניהול עסק בעבודה מהבית.

אנחנו משתדלים לתת ללקוחות כלים להבין את מצב העסק ולאפשר ניהול טוב יותר באמצעות תוכנת ה־ERP (מערכת לתכנון משאבי ארגון), שפעם הייתה מיועדת רק לעסקים גדולים. אנחנו מנגישים אותה גם לעסקים קטנים ובינוניים. התוכנה נותנת כלים להבין את מצב העסק מבחינת הזמנות, מלאי, רכש, מכירות וכו'.

בתקופת הקורונה חשוב להבין את מצב העסק אפילו יותר מתמיד, ולהיזהר מטעויות בניהול מלאי. כי אם אני מחזיק יותר מדי אני מפסיד, ואם חסר לי פריט - גם אז אני מפסיד. אנחנו נותנים כלים לניהול מלאי אופטימלי, שממליצים מה להזמין, כמה ומתי, ולהבין מהם הפריטים ומיהם הלקוחות היותר רווחיים שלי, שבהם כדאי לי להשקיע.

איך עוד הושפעתם מהקורונה?
השקנו תוכנית להגברת החדשנות לעסקים קטנים ובינוניים, שנותנת כלים להתאים את העסק למצב החדש. זו תוכנית שיצרנו יחד עם מרכז הידע לחדשנות בטכניון בראשות מרים ארז, במסגרת עבודת מחקר והוראה שאני עושה בטכניון כפרופסור אורח בפקולטה לתעשייה, ניהול ומערכות מידע.

אנחנו משיקים מיזם משותף - קורס התגייסות למען עסקים במשבר הקורונה. סטודנטים (שנה ג' ומעלה) ילוו עסקים, וחברי סגל הטכניון יתנו ליווי מקצועי. הכול בהתנדבות ובחינם לעסקים שישתתפו, בתקווה שהתוכנית תשפיע לטובה על המשק הישראלי כולו.

השראה 1

דוד בן גוריון. היכולת שלו לפעול במציאות שהיא על גבול הבלתי אפשרי מעוררת השראה. לקבל החלטה על הקמת המדינה, לבצע אותה ולהוביל אחריו את האנשים סביבו - זה כמעט בלתי נתפס. גם הצניעות שלו מעוררת הערכה.

השראה 2

ספורט נותן לי אנרגיה. אני משתתף בתחרויות איש ברזל: מרתונים, אופניים, שחייה בים. עכשיו אין תחרויות בגלל הקורונה, אבל צריך להישאר בכושר ולשמור על סדר יום ספורטיבי, אז אני מתאמן כל יום, עם הרבה ריצה ושחייה בים.