פורסם תזכיר החוק ללגליזציה של הקנאביס

לפי התזכיר, מוצע לבטל את האיסור על שימוש והחזקה של קנאביס לשימוש עצמי לבני 21 ומעלה, ולאפשר שימוש לפנאי במקום המגורים • כמות ההחזקה העצמית שתתאפשר טרם נקבעה • שר המשפטים אבי ניסנקורן: "כפי שהתחייבנו, הלגליזציה יצאה לדרך"

חממה לגידול קנאביס/ צילום: shutterstock א.ס.פ.קריאייטיב
חממה לגידול קנאביס/ צילום: shutterstock א.ס.פ.קריאייטיב

משרד המשפטים פרסם היום (ו') תזכיר חוק ללגליזציה של הקנאביס, שבוע לאחר שהמלצות הצוות הבין משרדי לבחינת מדיניות השימוש בקנאביס נמסרו לשר המשפטים אבי ניסנקורן. לפי התזכיר, מוצע לבטל את האיסור על שימוש והחזקה של קנאביס לשימוש עצמי לבני 21 ומעלה, ולאפשר שימוש לפנאי במקום המגורים.

לפי ההצעה, לצד ביטול האיסור על שימוש בקנאביס, ייקבעו איסורים אחרים שנועדו למנוע שימוש בקנאביס על ידי קטינים וצעירים עד גיל 21, אך מומלץ שלא לקבוע עבירה של החזקה לשימוש עצמי על קטינים וצעירים לצד איסור מכירה לאוכלוסייה זו. כמות ההחזקה העצמית שתתאפשר טרם נקבעה, וזו תקבע בתקנות בהמשך בשל מחלוקת בוועדה. לצד זאת, האיסור לגדל קנאביס באופן פרטי יישאר על כנו.

עוד מציין התזכיר כי יש לתקצב מענים מתאימים למניעה, חינוך והסברה, לטיפול בהתמכרויות ובנזקים בריאותיים, למחקר מלווה ואכיפה.

החוק ייכנס לתוקף 9 חודשים לאחר אישורו ופרסומו על מנת לאפשר למשרדי הממשלה להתארגן ולהכין את התשתית המתאימה ליישומו. התומכים בחוק מעריכים כי סיכוייו לעבור גבוהים.

לפי דברי ההסבר להצעת החוק, אין הצדקה לאיסור הפלילי הקבוע היום בפקודת הסמים על שימוש עצמי בקנאביס לצרכי פנאי וצוין כי "אין ספק שהזכות לחיים ולבריאות - שעליה באים האיסורים הנוגעים לסמים להגן - היא ערך חשוב. עם זאת, המשפט הפלילי נמנע ככלל מלהתערב בהתנהגויות הנעשות ברשות הפרט ובהסכמתו ללא פגיעה באחרים, אלא במקרי קיצון. בנוגע לבחינת האיסור על שימוש עצמי בקנאביס אל מול היחס להתנהגויות קשורות לחומרים דומים, קנאביס כשלעצמו, עבור המשתמש בו, אינו בהכרח בעל השפעות שליליות יותר מאשר אלכוהול".

תזכיר החוק פתוח להערות הציבור עד ל-11 בדצמבר וההערכה היא כי סיכויי החוק לעבור גבוהים.

שר המשפטים אבי ניסנקורן מסר בתגובה כי "כפי שהתחייבנו, הלגליזציה יצאה לדרך. התזכיר שהפצתי יובא לאישור הממשלה, ואליו יצורפו הצעות החוק הפרטיות. החוק החדש מתווה את המסגרת לרפורמה המהפכנית בשוק הקנאביס, תוך שמירה מוקפדת על ביצוע שקול ואחראי, וראייה הוליסטית של כלל התחומים הרלוונטיים" .