התאגיד היפני אוריקס ישקיע 60 מיליון דולר בפלטפורמת OurCrowd

אוריקס, שהשקיע לפני למעלה משנתיים 626 מיליון דולר בחברת האנרגיה הגאותרמית אורמת, יצטרף כמשקיע אסטרטגי לפלטפורמת ההשקעות הבינלאומית • מנכ"ל OurCrowd ג'ון מדבד: "השותפות החדשה תעזור לנו להביא משקיעים מכל העולם בכמויות שלא ידענו עד כה"

מייסד ומנכ"ל OurCrowd ג'ון מדבד / צילום: OurCrowd
מייסד ומנכ"ל OurCrowd ג'ון מדבד / צילום: OurCrowd

פלטפורמת ההשקעות OurCrowd הודיעה כי התאגיד היפני ORIX (אוריקס) השקיע בה השקעה אסטרטגית בהיקף של 60 מיליון דולר. על פי ההודעה, זהו הוא שיתוף פעולה ראשון של אוריקס עם גוף הון סיכון בישראל. בעקבות המהלך מתכננת OurCrowd לספק לענקית השירותים הפיננסיים מיפן גישה לטכנולוגיות וחברות חדשניות ולהשקיע בהתרחבות פעילותה ברחבי העולם. החברות הודיעו כי "ישתפו פעולה במספר תחומים מוגדרים שהוסכם עליהם ויבנו מוצרים פיננסיים והזדמנויות השקעה המתאימים הן לשוק היפני והן לשוק הגלובלי".

אוריקס נוסדה ב-1964 והיא עוסקת במגוון תחומים כמו מימון לתאגידים, ציוד תעשייתי, ציוד למערכות מידע ותקשורת, סביבה ואנרגיה, אוטומוטיב, נדל"ן, קרנות השקעה פרטיות, זיכיונות, בנקאות וביטוח חיים. מאז שהחלה לפעול בהונג קונג ב-1971, פתחה משרדים ב-37 מדינות ואזורים בעולם.

זוהי אינה ההשקעה המשמעותית הראשונה של אוריקס בישראל, לאחר שבמאי 2017 רכשה את החזקות פימי ומשפחת ברוניצקי באורמת טכנולוגיות בעסקה שהיקפה עמד על כ-626 מיליון דולר. אורמת פעילה בתחום האנרגיה הגיאותרמית - הן בהקמת תחנות כוח עבור לקוחות (מגזר המוצרים), והן בבעלות שלה על תחנות הכוח (מגזר החשמל).

על פי ההודעת אוריקס ו-OurCrowd, במסגרת ההסכם ישתפו שני הגופים פעולה ו"ייבנו מוצרים פיננסיים והזדמנויות השקעה המתאימים הן לשוק היפני והן לשוק הגלובלי".

מנכ"ל אוריקס בריטניה קיושי האבירו אמר בעקבות ההסכם כי החברה מתכוונת "להיות שותפה פעילה של OurCrowd ולסייע לה להאיץ את צמיחתה באמצעות הבאת המיטב של ההייטק הישראלי למגזרי הפיננסים והתעשייה הגדולים של יפן". השניים יפעלו ביחד להרחיב את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות ולהגדיל את ההזדמנויות של סטארט-אפים ישראליים לעסקאות ושיתופי פעולה ברחבי אסיה.

"דאגנו להביא את אוריקס לתוך הפלטפורמה כשותף מסוג GP ולא LP, על מנת לייצר ערך עבור המשקיעים וחברות הפורטפוליו ולא רק ברווחים, משום שארגונים גדולים תורמים מעבר לכסף גם לזהות ולזכות להיקרא בינלאומיים", הסביר מנכ"ל OurCrowd, ג'ון מדבד. "OurCrowd סוגרת את המעגל עם משקיע מיפן והופכת באמת להיות פלטפורמה בינלאומית שלא רק שמשקיעיה באים מכל מיני מקומות, אלא שיש לה שותפים כבדים מכל אזור ואזור בחברת האם, בפלטפורמה עצמה". OurCrowd מחזיקה 13 משרדים בעולם, במדינות כמו אוסטרליה, סינגפור, ארה"ב וקנדה.

"שיתוף הפעולה יעזור לנו לבנות גשר יותר חזק ליפן"

ההסכם עם אוריקס מצטרף להסכמים קודמים עם גופים מיפן. באוקטובר בשנה שעברה חתמה OurCrowd על הסכם סקאוטינג עם חברת הסחר Toyota Tsusho מקבוצת טויוטה, ויש לה הסכמים גם עם Tsusho, הונדה ו-Denso.

במסגרת ההסכם, מסביר מדבד, "תשאף OurCrowd להביא טכנולוגיות עתירות ידע לתוך קונצרן אוריקס שמחזיקה פעילות ב-37 מדינות ופועל בתחומים כמו אוטמוטיב, תעופה ושירותים פיננסיים". עוד לדבריו, אוריקס מצידה "תעזור לנו להביא משקיעים מכל העולם בכמויות שלא ידענו עד כה. ברגע שגוף כמו אוריקס מצטרף, המספרים אמורים לעלות בצורה דרמטית".

בנוסף, הסביר מדבד, "שיתוף הפעולה יעזור לנו לבנות גשר יותר חזק ובעל ערך עבור הסטארט-אפים שלנו לגשת לפרטנרים ביפן. הרי היפנים מגלים עניין בכל הנושא של אומת הסטארט-אפ, וטכנולוגיות עתירות ידע, אבל עדיין קשה לסטארט-אפים בתל אביב להגיע ליפן. כשגורם פיננסי כמו אוריקס, שהיא חברה מוערכת ביפן, נכנסת כשותף לחברת האם, הדבר נותן לנו גם בסיס לעזור הרבה יותר לחברות הפורטפוליו בכל האקוסיסטם בארץ להגיע ליפן".

מבחינת שיתופי פעולה אסטרטגיים, שיתוף הפעולה עם אוריקס מצטרף להסכם שיתופי פעולה בינלאומי משמעותי עליו הכריזה OurCrowd באוקטובר בשנה שעברה, אז הודיעה על שותפות אסטרטגית עם על בית ההשקעות Stifel Financial שגם השקיע השקעת מיעוט ב-OurCrowd. במסגרת ההסכם, הוכרז כי שני הגופים יפיצו הזדמנויות השקעה שיאפשרו לאלפי משקיעים כשירים של Stifel להשקיע בפורטפוליו הסטארט-אפים של OurCrowd ובקרנות שלה על בסיס יום יומי. נוסף על כך, הודיעו כי Stifel עשויה לספק לחברות הפורטפוליו של OurCrowd שירותי ייעוץ ושירותי בנקאות השקעות על פי הצורך.

משקיעים אסטרטגיים נוספים ב-OurCrowd הם United Oversees Bank מסינגפור, Bangkok Bank מתאילנד, ו-Hana Bank מקוריאה.

OurCrowd גייסה עד היום התחייבויות להשקעות של כ-1.5 מיליארד דולר בלמעלה מ-220 חברות פורטפוליו ו-22 קרנות, ורשמה 40 אקזיטים בהם ההנפקות בנאסד"ק של Beyond Meat ולמונייד, הרכישה של Jump Bike על ידי אובר, הרכישה של Briefcam על ידי Canon, הרכישה של Argus על ידי קונטיננטל, הרכישה של Crosswise על ידי אורקל, הרכישה של Replay על ידי אינטל, הרכישה של Corephotonics על ידי סמסונג, והרכישה של CyberX על ידי מיקרוסופט. כיום רשומים בה 60 אלף משקיעים כשירים מ-183 מדינות וביניהם: מאות קרנות הון סיכון, מאות חברות רב לאומיות ואלפי משקיעים פרטיים.