חיפה | פיצ'ר

אינטל, גוגל, מיקרוסופט ועכשיו גם אפל בעסקת ענק: כך הפכה חיפה לעמק הסיליקון הישראלי

פארק התעסוקה הוותיק מת"ם שבחיפה מאכלס כמה מענקיות ההייטק העולמיות כמו אמזון, גוגל ומיקרוסופט • אתמול דווח כי אפל מרחיבה בו את פעילותה ותשכיר מגב־ים מבנה בשטח 28 אלף מ"ר, עליו תשלם 210 מיליון שקל ב–7 השנים הקרובות • החברה צפויה להעסיק במקום כ–1,500 עובדים

פארק מת"ם בחיפה. תחרות אמיתית לאזורי תעסוקה במרכז הארץ / צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה
פארק מת"ם בחיפה. תחרות אמיתית לאזורי תעסוקה במרכז הארץ / צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה

רגע אחרי שהודיעה אפל העולמית על פרידה מחברת אינטל, באפל מבססים את פעילותם בחיפה - בצמוד לאינטל, שאף היא מגדילה את נוכחותה במקום. אתמול (ג') נודע כי אפל תשכיר מגב־ים מבנה בשטח 28 אלף מ"ר בפארק מת"ם בחיפה, עליו תשלם 210 מיליון שקל ב-7 השנים הקרובות. בכך הופך פארק התעסוקה הוותיק של חיפה, למגרש משחקים משמעותי עבור ענקיות ההייטק.

המהלך של אפל "התחבא" בהודעה שפרסמה חברת הנדל"ן המניב גב-ים, שבשליטת דסק"ש, לפיה היא תשכיר מבנה של 28 אלף מ"ר לחברת הייטק. תוך זמן קצר התברר שמדובר באפל.

"ביום 16 בנובמבר 2020 חתמה החברה הבת, מת"ם - מרכז תעשיות מדע חיפה בע"מ ("מת"ם") על הסכם שכירות עם חברת הייטק בינלאומית מובילה ("השוכרת"), לשכירות שטח של 28 אלף מ"ר עילי וכ-620 מקומות חניה תת-קרקעיים, בפארק מת"ם, חיפה ("הסכם השכירות")", נכתב בהודעה של גב-ים, שם הוסיפו כי, "על-פי הסכם השכירות, השוכרת תשכור את כלל שטחי השלב הראשון בפרויקט החדש המוקם בימים אלו בפארק מת"ם - מגדלי מתם מזרח - לתקופה בת 7 שנים (עם אופציות להארכה), בתמורה לסך כולל של כ-30 מיליון שקל לשנה. תקופת השכירות תחל לאחר השלמת הקמתו של השלב הראשון בפרויקט, הצפויה להתרחש במהלך הרבעון השלישי של שנת 2022"' נכתב. מבדיקת גלובס נמצא שאת המבנה מתכנן משרד ישר אדריכלים.

בגב-ים לא אישרו שמדובר באפל, וגם בחברת הענק לא נידבו פרטים. לפי הערכות בכוונת אפל להרחיב את פעילות הפיתוח שלה בישראל, אגב המהלך מול אינטל.

תחרות הולכת וגדלה על מהנדסים

הכינוי "סיליקון ואדי", המקביל של "עמק הסיליקון" ככינוי למעוז ההיטק האמריקאי בקליפורניה - מעולם לא היה רלוונטי יותר לפארק החיפאי. סיליקון הוא אחד הכינויים לתעשיית השבבים, המכונה גם סמיקונדקטור, או בעברית "מוליכים למחצה". בתעשייה זו מפתחים רכיבי חומרה שונים, כמו מעבדים וזיכרונות, כאשר רבות מענקיות הטכנולוגיה בתחום מחזיקות בישראל מרכזי פיתוח. אינטל היא הגדולה והיוצאת דופן שבהן, משום שהיא מחזיקה בישראל גם מפעל ייצור. אלא שרוב עובדי אינטל בישראל, כמעט כפול ממספר העובדים בייצור - בכלל עובדים בפיתוח, מרביתם במרכז הפיתוח של החברה בחיפה, שם ממש מעצבים ומתכננים את המעבדים של אינטל למחשבים אישיים ולמרכזי נתונים בכל רחבי העולם.

הפארק-החיפאי-שבו-גוגל
 הפארק-החיפאי-שבו-גוגל

ולא רק אינטל. חברות נוספות שפועלות בפארק הן סטארטאפ הסמיקונדטור הישראלי "אנפורנה", שנרכשה על ידי אמזון, ושמפתח שבבי בינה מלאכותית, לצד גוגל, יבמ, ויאהו שמתמקדות בעיקר מחקר תוכנה.

כך סביר מאוד שאפל תבקש להרחיב בפארק את הפעילות שלה בישראל, המבוססת על כמה חברות: הסטארטאפ הישראלי "אנוביט" שאפל רכשה ב-2012, שמפתחת זיכרונות פלאש, (ושרכיב שלה אף שולב באיפון), "פריים-סנס", בתחום החיישנים למצלמות דיגיטליות וחברה נוספת בתחום המצלמות הדיגיטליות בשם LinX. אפשרות נוספת היא שבלי קשר לאותם סטארטאפים שרכשה, אפל תרחיב את פעילות הסמיקונדקטור, עליו היא שמה דגש עתה ברמה העולמית, דווקא בישראל. על פי שיעור השטח אותו תשכור אפל, ייתכן שאפל תעסיק בפארק כ-1,500-2,000 עובדים.

פארק ותיק עם עתיד ורוד

כיצד הפך הפארק למוקד משיכה לחברות אלה? פארק מת"ם (מרכז תעשיות מדע) הוא מהוותיקים והמוכרים בארץ. הוא נוסד ב-1968 על ידי עיריית חיפה וחברת אלרון, שהעומד בראשה עוזיה גליל, הוא שהגה את החזון שלו: הקמת מתחם סגור לתעשיית היי טק (אז כינו את זה "תעשייה עתירת ידע"), שינצל את הקרבה לטכניון.

ואכן הפארק ידע בתחילת דרכו חברות שאז נחשבו למובילות בתחום בישראל, ובראשן אלביט ואלרון. בעשורים האחרונים השתלבו בו גם כאמור סניפי מחקר ופיתוח של החברות המובילות בעולם, שהן כיום מהוות את צרכניות השטחים הדומיננטיות במקום. בשנים האחרונות תעשיית ההייטק נדדה אמנם לכיוון המרכז, ואולם עדיין מת"ם נחשב לאחד מאזור המו"פ הבולטים בארץ.

הסוד הגדול של הפארק היה ונותר המיקום הקרוב שלו לטכניון. ואולם עם השנים הפארק צבר לעצמו מוניטין ויתרונות בגלל החברות שאכלסו אותו. ככל הנראה העסקה עם אפל נובעת בגלל היתרונות האחרונים. מיקומו בין כבישים 2 ל-4, מול אצטדיון סמי עופר, ובסמוך לתחנת הרכבת מאפשר נגישות נוחה גם לעובדים שאינם מתגוררים בחיפה, ויש גם שירותי שאטלים מהתחנה לפארק.

הפארק, שנמצא כיום בבעלות משותפת של גב-ים ושל החברה הכלכלית חיפה, משתרע על 224 דונם, כולל 25 מבנים בשטח כולל של כ-272 אלף מ"ר, מהם 173 אלף מ"ר שטחים עיקריים וחניונים ושטחי שירות בשטח של 99 אלף מ"ר. כיום עובדים בו כ-11 אלף איש.

מעבר לאינטל, אמזון ואפל, יש בפארק נוכחות גם לגוגל, מיקרוסופט, צים, יאהו, ואלביט מערכות, ואף קוואלקום נמצאת יושבת לצידו. אפל מחזיקה כיום במת"ם אלפי מ"ר בודדים, שיועברו עם השלמת העסקה למגדל המזרחי.

בשנה שעברה השלימה חברת מת"ם את הקמת פרויקט מת"ם-ים בשטח של כ-12 אלף מ"ר, שהושכרו לחברת אמזון. בימים אלה מת"ם מקימה את מגדלי מת"ם מזרח , בשטח של 27.7 אלף מ"ר, שהם ככל הנראה השטחים שיושכרו לאפל, ולחברות אחרות בפרויקט.

שוויו ההוגן של הפארק, כפי שהובא בדוחות גב ים מגיע ל-1.83 מיליארד שקל, והוא מניב לבעליו הכנסות של כ-142 מיליון שקל בשנה. דמי השכירות הממוצעים למ"ר בחוזים שנחתמו בשנה שעברה מגיעים ל-62 שקל למ"ר ועוד כ-15 שקל למ"ר דמי ניהול.

"מדובר בהישג יפה למת"ם, לגב-ים ולחיפה. בעשור האחרון התווספו לחיפה שטחי הייטק לעיר של 10-15 אלף מ"ר בשנה, שזה כלום במונחים תל אביביים, וכ-10% מכלל הבנייה להייטק ולמו"פ בישראל. כיום, במקביל לבניית המגדל המזרחי, מקימה מבני תעשייה עוד שני מבנים בפארק מדעי החיים מצידו השני של כביש 4, כך שמדובר בתנופה של ממש שכבר זמן רב לא הייתה בחיפה. ההחלטה של אפל להתמקם במת"ם היא ניצחון נוסף בתחרות שהפארק מנהל כנגד הפארקים במרכז הארץ", אומר תמיר בן שחר מנכ"ל חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר.

ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם התייחסה אף היא למהלך של אפל ואמרה כי, "ענקית הטכנולוגיה מתייצבת לצד ענקיות ההייטק העולמיות ומביעה אמון בחיפה. הרחבת פעילותה של אפל בעיר משתלבת במאמצי העירייה ששמה לפתח את תחומי התעשיות עתירות הידע כעוגן כלכלי חשוב וכמקור תעסוקה ופרנסה איכותיים לאלפי תושבי חיפה".