גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין טרסות מוריקות ושבילים מעוקלים: נכנסים לבית שהוא בעצם טיול

הבית במושב בשרון, שתכננו הילה ודן ישראלביץ, מבוסס על קווים קלאסיים וגיאומטריים ועל סוללת עמודים עם נוכחות דומיננטית ● "השתמשנו בטופוגרפיה המורכבת כדי ליצור מעין מסע"

נכנסים הביתה / צילום: עודד סמדר
נכנסים הביתה / צילום: עודד סמדר

הבית. כ-320 מ"ר על פני מפלס אחד. נבנה על נחלה של כ-6 דונם באחד המושבים הוותיקים בשרון.

בעלים. איש הייטק ואמנית. ילדיהם כבר הקימו משפחות וגרים מחוץ לבית, ולכן הוא תוכנן כמרחב שמתאים לאירוח באופן תדיר - כולל אזור שינה מאובזר עבור הנכדים, שטחי משחקים וחדר משפחה שצופה לאזור הבריכה.

אתגרים בתכנון. "העובדה שהשטח שעליו נבנה הבית אינו מישורי יצרה מפלסים בגבהים שונים", מספרים האדריכלים הילה ודן ישראלביץ. "השתמשנו בטופוגרפיה המורכבת על מנת ליצור סיפור וחוויית טיול, שמאפשרת לעבור בין הטרסות המוריקות ולטייל בשבילים המעוקלים.
"אתגר נוסף היה לשוות לבית גדול ורחב ידיים במיוחד, תחושה עוטפת וביתית. הפרוגרמה הכתיבה מרחב פנימי ללא הרבה חדרים, ועל מנת ליצור תחושה אינטימית יותר תוכננו מחיצות מרחפות התוחמות בין הפונקציות השונות במרחב הציבורי".

מחיצות מעץ תיק מגדירות את החלל ועמודי פלדה תומכים בהן ומקנים להן מראה מרחף/ צילום: עודד סמדר

מקורות השראה. "מתבססים על הטופוגרפיה, והרצון ליצור מבנה שמחד יהיה פתוח לנוף, ומאידך יאפשר פרטיות מלאה, על אף הפתחים הגבוהים והקרבה היחסית לרחוב. הקורה הקדמית תוחמת את הבית כולו - מייצרת הסתרה, ועדיין נותרת פתוחה.

"השראה נוספת הייתה האמנות שיוצרת בעלת הבית. המבנה, ובפרט עיצוב הפנים, תוכננו כך שיהוו עבורן מעין רקע וייתנו להן מקום של כבוד - מבלי לשוות לחללי החוץ והפנים מראה מוזיאלי יתר על המידה. פסליה וציוריה שולבו הן במרחב החיצוני והן הפנימי, ומהווים ציר חשוב ומרכזי באסתטיקה של הבית. המעטפת כולה תוכננה כך שתהלום את היצירות".

ריהוט בחומר וצבעוניות שונים, שמחד שומרים על הרמוניה ומאידך מגדירים את הפונקציות השונות בחלל / צילום: עודד סמדר

סגנון. "אדריכלות המבנה מודרנית - הקווים קלאסיים, גיאומטריים וישרים, ומסת העמודים גדולה ונוכחת. הקורות שמקיפות את שטחי החצרות והטרסות תוכננו כחלק בלתי נפרד, ומלוות את צירי ההליכה והשבילים העשויים אבן גרניט טבעית - כך שלאורך כל הכניסה אל הבית מתקיים מפגש בלתי אמצעי עם הטבע.

"בנוסף, שילבנו גשרים וצירי הליכה שמאפשרים ראות מלאה וקשר עין כמעט מכל פינה וזווית בחללים ובמרחבים. כך, לדוגמה, מי שעומד באזור הבריכה יכול לראות מי נכנס הביתה, למרות המרחק הפיזי בין הפונקציות השונות".

הכניסה לבית. "קיר הכניסה חופה אבני בזלת שלוקטו ממחצבות שונות, ושולבו בקומפוזיציה טבעית. חזית הכניסה מחופה עץ, ובמרכזה דלת אינטגרלית באותו מישור. מיד כשנכנסים לבית פוגשים פטיו פנימי בעל חזית מזכוכית. במרכזו עץ ירוק, ובהמשכו ציר ראייה פתוח לעבר הפרגולה והחצר האחורית. מוטיב אבני הבזלת ממשיך גם דרכו, ומחזק את הקשר בין חוץ ופנים".

החלל הציבורי. "התקרה הגבוהה (כ-4.5 מטרים בשיאה וכ-3.5 מטרים בחלקים שבהם תוכננו הנמכות), כמו גם פתחי הוויטרינה הגדולים, יוצרים תחושה אוורירית. כך גם רצפת האבן הטבעית שבה שולבו אריחים גדולים, המשווים למרחב מראה רציף ואורגני.

"שתי ויטרינות הענק החובקות את החלל מאפשרות לטבע לחדור במלואו למרחב. הניתוקים בין מעטפת המבנה להנמכות התקרה מספקים אלמנט אדריכלי, ומשחק בין מישורים. צירי התאורה תוכננו באופן נסתר, כמעט לגמרי, והם מגבים את תפיסת העיצוב המינימליסטית".

מטבח מינימליסטי שמשמש רקע לסביבת החוץ והבריכה / צילום: עודד סמדר


הפרדה. "שתי מחיצות מרחפות מעץ טיק חוצצות חלקית בין ארבע הפונקציות המרכזיות בחלל הציבורי - סלון ופינת משפחה, ובסמוך מטבח ופינת אוכל. במידה רבה הן אלו שאפשרו להפוך את המרחב הגדול למגונן ואינטימי. המחיצות נתמכות על ידי עמודי פלדה מצופים נירוסטה שמעגנים אותן, ומשווים להם מראה אוורירי ומרחף".

המטבח. "במרכז המטבח הפרללי ניצב אי גדול ונוח לעבודה, מחופה קוריאן. חזיתות המטבח צבועות בתנור בגוון לבן, ולצד המקרר האינטגרלי שולב מקרר יינות. מערכות המיזוג חבויות מבעד לקיר החזית הגבוהה, שמאפשרת לחלל להיוותר נקי וחף מאלמנטים מבניים מיותרים".

הסלון. "במרכזו צמד שולחנות צרים ומלבניים מחופים. השטיח האפגני המקורי מוסיף דגש של צבע ואלמנט אותנטי מול הרהיטים החדשים".

חדר רחצה בקירות כהים דרמטיים ושידה עטופה קוריאן / צילום: עודד סמדר


חדר השינה הראשי. "בחדר זה תוכנן קיר כוח המורכב מעבודת נגרות עשויה עץ אלון - קוביות בממדים ומישורים שונים, ליצירת מראה דינמי. הציר משמש כספרייה, וחבויים בו מערכות טכניות ומזגנים. במרכז חדר הרחצה ממוקמת אמבטיה עגולה מקוריאן, ששוברת את הגיאומטריה הישרה, ולצדה ברז נובע מהרצפה. באזור נפרד, המחופה אבן בזלת, משולבים שני תאים נפרדים - האסלה, והמקלחון בעל דלתות הזכוכית הגבוהות במיוחד - מה שמעצים את האסתטיקה הוורטיקלית וגובה התקרה".

הבריכה. "בריכת האינפיניטי, הממוקמת באזור האירוח, תוכננה במתכוון שלא במישור הבוסתן המצוי בסמוך לה, על מנת לשמר את המראה הטבעי".

סבכה מתכתית שיוצרת משחקי אור וצל על הבריכה / צילום: עודד סמדר

עוד כתבות

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%