גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: ואז הגיעה ההצעה - איך מחליטים על משהו בלי לוותר על כלום?

ההחלטה כבר הפכה למצב נפשי. ככה זה כשלא מוכנים לוותר על כלום ● דעה

ורד רמון-ריבלין / צילום: רמי זרנגר
ורד רמון-ריבלין / צילום: רמי זרנגר

1. אז ככה מתחיל הסרט החדש על ג'ודי גרלנד. כשהיא בת 16 היא צריכה לקבל החלטה: האם ללכת על חיים של כוכבת ענקית, או לבחור בדרך נוחה יותר, ולהיות כמו כולן. תחת בליץ השכנועים של המנהל ההוליוודי היא נכנעת, הופכת לכוכבת ענקית, אבל דנה את עצמה לחיים שבהם התזונה המרכזית שלה הם כדורים פסיכיאטריים וכדורי מרץ, שצריכים להחזיק את המכונה מתפקדת.

בדרך הכי לא מתחנפת, כמעט מדכדכת, הסרט עם רנה זלווגר מדלג על הזוהר, ומתרכז בקריסה. בתהומות שאליהן הוליכה אותה ההחלטה. ככה זה, כשהאלים רוצים להעניש אותך הם נענים לתפילותיך. יש את הרגעים האלה בחיים שהחלטה אחת משנה אותם. להיפרד מבן הזוג, לבחור מקצוע, להיכנס להריון, לשמור אותו כשזה לא מתוכנן.

2. ביומיום ההחלטות נשלפות בקצב מסחרר. צריך לעשות, אין זמן להשתהות. הרבה מאוד החלטות קטנות, מאות. אבל לא אשכח איך התכדררה אליי פעם החלטה, שבה משהו במנגנון פשוט נתקע, ואי אפשר היה להתניע. אחרי שנים אינטנסיביות ככתבת חדשות קיבלתי הצעת עבודה מעיתון אחר. ישבנו, סגרנו, שמחנו. אבל אז זה דלף לאיזה מדור בראנז'אי עוד לפני שהודעתי, החוזה אפילו עוד לא היה חתום.

הטלפון מהבוס הגיע עד מהרה. הוא התעקש לקבוע פגישה עוד באותו הלילה, כמעט בחצות. אחרי שנים של דיסטנס קורקטי, פתאום בפרץ רגשי עז מבע ובלתי מוכר, התפנה להסביר שהוא הולך להילחם עליי.

לא עפתי על זה.

כן, אני יודעת שאתם רוצים שאעצור עכשיו כדי שתוכלו לכוון את הכינורות ולהתארגן על טישיו. אבל, אמיתי, כשכבר קיבלת החלטה ללכת, כל מה שאתה רוצה זה שיגידו לך: 'סע לשלום, המפתחות בפנים. נו הארד פילינגז'. כל הסצנה הייתה לי בעיקר מיותרת ומאוחרת. ואז, במחווה דרמטית, הוא הניח את ידו על ידי ואמר לי: "אני לא אתן לך לעזוב בקלות. לא אגיד לך להישאר כי זה יגרום נזק לעיתון, אלא כי זה מחזיר אותך אחורה, לא מקדם אותך. התפקיד שלך אצלנו הרבה יותר מקצועי". ואת כל אלה הוא ליווה בטון חם שכוון לפרוט על הנימים הרכים. "אל תחשבי על כלום עכשיו, תיסעי לנסיעה שלך, ואני אחשוב איזו הצעה לבנות לך, נדבר כשתחזרי".

הגענו לזמנים יפים. אם זה רק היה בזמן אחר, עוד הייתי מתפתה לחשוב שעשיתי את זה. כשחזרתי אחרי כמה ימים, הוא כבר היה מאובזר בהצעה שלו. התנאים בעיתון האחר נראו לפתע קלושים ודהויים. פה הוא כבר הצליח לערער אותי. הנה התחיל כאב הראש. מהרגע שהגיעה ההצעה הנגדית הלך השקט. התקשיתי לישון, נקרעתי בהתלבטויות. מה עושים? יצאתי למרתון של שיחות התייעצות. אבל הוא נשאר מונח שם, הדיסוננס. מיטב המוחות נדרשו לסוגיה, אבל שום דבר לא עזר. והבטן מתהפכת, כי פתאום לא מצליחה לקבל החלטה. כל בחירה היא ויתור על משהו שאני רוצה. קול אחד מהדהד בראשי: 'איך אפשר לעזוב עכשיו במצב החדש?', וקול אחר, מאוכזב מעצמי, נוזף בו: 'לוותר על המעבר שרצית בגלל העלאה בשכר?'. וככה זה נתקע, לא מצליחה להחליט בין שני מקומות עבודה. אחד שרוצה אותך, והשני שרוצה עוד יותר, מפעיל הרבה כוח רגשי ומוכן לשלם. והימים עוברים, ואין פיצוח באופק.

3. ואז זה גלש לפיזיות. התחלתי להרגיש בחילה מכל העסק. מאסתי באפשרות ללכת, מאסתי באפשרות להישאר. ידעתי שהמצב כבר מידרדר, כשעל השאלה 'איפה את עובדת?' גיליתי שאין לי תשובה מיידית.

חברה קרובה, שכבר התחילה לדאוג לי, החליטה לשנע אותי לפסיכולוג תעסוקתי. הוא היה חד משמעי, לא מצמץ כשפסק: את עוברת לעיתון הגדול. 'תזכרי שאחרי שהם יודעים שרצית לעזוב, שום דבר כבר לא יהיה אותו דבר במקום הנוכחי, קחי את זה בחשבון'. שמחתי בשבילו שהכול ברור לו ככה, אבל סימן השאלה נשאר אצלי בין הצלעות. ואיתו הגיע שלב חדש במועקה.

זוכרת שהתלבטתי אם להמשיך לתואר שני במינהל עסקים, אם להמשיך לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית, בכל המקרים קיבלתי החלטות שלא הצטערתי עליהן. מעולם לא התלבטתי כל כך כמו בעניין הזה. והמשכתי לקום לעוד יום עבודה כשסימן השאלה עדיין נעוץ בין הצלעות כמו דגל שצועק את הלוזריות שלי. בתקופה כזו של אי ודאות, של מלחמה בפתח, שבה אנשים מתפוצצים ברחובות, באיזו שטות אני מתייסרת.
לא יודעת מה עבר לי בראש כשנסעתי בייאושי לחברים הביתה. הם כבר היו עמוק במיטה עם הפיג'מות. השתחלתי בין שניהם והתיישבתי באמצע. מחליטים עכשיו! אבל גם הם לא הצליחו. התנדנדו יחד איתי, וכולנו הסתבכנו אל תוך קורי עכביש תודעתיים.

4. ההחלטה כבר הפכה למצב נפשי. ככה זה כשלא מוכנים לוותר על כלום. החברה ההיא, שליבה כבר ממש יצא אליי, החליטה לגאול אותי מייסוריי ולקחה אותי למומחה אחר. הגעתי עד שלב האסטרולוג/נומרולוג/אחד שרואה, או מה שזה לא היה, פרפורים אחרונים. ואז, דווקא מהמקום הכי לא רציונלי, פתאום זה בקע. התפלק החוצה, כמו תינוק שלהוט כבר לצאת מהבטן. החלטתי. קיבלתי החלטה להישאר. ואז היא התחילה להתפשט בכל הגוף, ההקלה, תחושת רווחה של חילוץ. כאילו, אין ברור מזה. ברור שאני צריכה להישאר. חודשיים מורטי עצבים הייתי צריכה לעבור לפני שזה נודע לי ממני.

5. אין לי דרך לדעת מה היה קורה אם הייתי עוברת. יכול להיות שזה היה גדול מהחיים. דבר אחד ברור: הפסיכולוג התעסוקתי צדק. זמן קצר אחרי, והדברים כבר לא נשארו אותו דבר במקום שבו נשארתי.

ואני הבנתי שאין קיצורי דרך. בהחלטות קשות באמת, החוכמה היא להיות מוכן לוותר על האופציה השנייה. וצריך זמן הבשלה. כדי שנהיה מוכנים לשאת בתוצאות. ואין שלמות. אין מתעתעת מהציפייה לבחירה אחת מושלמת. לרוב נעדיף את זו שתענה על הצורך בשייכות, במוכר, ביציב. בסוף, ההחלטה לא באה מניתוח של מטריצה מרובת משתנים. היא באה מבפנים.

ואיך מביאים את הנעיצה? כשמזהים אם יש ערך שחייב לקרות, שלא נוכל לחיות בלעדיו, שנתחרט קשות אם הוא לא יתקיים. אפשר לנסות לדמיין את החיים בלי, ואז לדעת.

והכי גרוע? לא לקבל החלטה. זה עולה לנו. וכל הרעיון הוא שאנחנו פה כדי למזער עלויות. לפעמים נישאר בסוף עם סימן השאלה, מה היה קורה אילו. זה בסדר, כבר התפכחנו מלהאמין בעולם של סימני קריאה.

עוד כתבות

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו ● שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים