גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגרלת הבתים: איך בוחרת ההתאחדות את אצטדיוני הנבחרות?

למה עדיין מתקיימים טורנירי נבחרות ישראל, שוליים יחסית ולא מושכי קהל - באצטדיון ר"ג הענק והמיושן (מטעמי חיסכון של 10,000 שקל למשחק) ■ האם קיים הסכם היסטורי כלשהו עם עיריית פ"ת על המושבה, שמחייב עריכת משחקי בית של הנבחרות שם (לא) ■ ומדוע המגרש החדש והנוצץ בב"ש עדיין לא נכנס ללופ המשחקים הבינלאומיים (כי אין מספיק בתי מלון בב"ש)

אצטדיון רמת גן / צלם: תמר מצפי
אצטדיון רמת גן / צלם: תמר מצפי

היום (ה') יבוא לסיומו טורניר החורף הבינלאומי לנבחרות נוער שנערך לסירוגין סביב חג החנוכה למעלה מ-40 שנה. באופן פרדוקסלי, מתקיים הטורניר הזה בבית הנבחרות בשפיים, מקום בו בדרך כלל מתקיימים טורנירים כאלה, ובאצטדיון רמת גן העתיק, שכבר חשבנו שיצא מהתקן - וש-40 אלף כיסאותיו מבליטים את שיממונו בטורנירים מאין אלה.

הטורניר הזה שוחק בלא מעט מגרשים לאורך ההיסטוריה. בשנותיו הראשונות משך קהל, בדיוק כפי שעשה טורניר האינטרטוטו, אבל מרגע שבו התקבלה ישראל לאופ"א והחל העידן הרב-ערוצי, הוא לא מעניין נפש חיה זולת בני משפחות השחקנים ואולי כמה חברים. אוהד מן השורה לא יטריח את עצמו למשחק כזה, מהרבה סיבות - ולכן הבחירה ברמת גן הענק, מחייבת בדיקה לגבי מדיניות העדפת האצטדיונים של ההתאחדות לכדורגל.

70 משחקי נבחרות

אצטדיון רמת גן, חייבים לומר, כמו בית הנבחרות, נמצא למעשה בשליטת ההתאחדות לכדורגל. משרדי ההתאחדות נמצאים בו, ומעשית, אין צורך בתשלום דמי שימוש עבורו, בהשוואה לאצטדיונים אחרים ברחבי ישראל שרובם נמצאים או בבעלות מוניציפאלית או תחת שליטה של חברה כלכלית אותה הקימה הרשות המוניציפאלית הרלוונטית. מהבחינה הזו, כל משחק מבין ששת משחקי טורניר החורף "חסך" להתאחדות 10,000 שקל דמי שימוש. גם כמות המאבטחים קטנה יותר, והקטנת ההוצאות עומדת כרגע בראש מעייניה של ההתאחדות, הנאבקת על הקטנת הגירעון שלה.

בשלוש השנים האחרונות - לא כולל יורו 2013 לנבחרות צעירות - קוימו כ-70 משחקי נבחרות בכל הגילאים בישראל, חלקם משחקים במסגרת רשמית - מוקדמות אליפות אירופה או מוקדמות מונדיאל - וחלקם משחקי הכנה. במקביל, החל מנובמבר 2011, החלו להכנס לסבב אצטדיונים חדשים: המושבה, נתניה, סמי עופר. אצטדיונים ותיקים יותר כמו רמת גן ובלומפילד הולכים ומאבדים מיוקרתם ההיסטורית. ייאמר לזכותה של ההתאחדות כי החלוקה יחסית שווה. אצטדיון המושבה בפ"ת אירח 12 משחקים, האצטדיון בנתניה 11 משחקים ולטובת משחקי נבחרת הנשים או הנערות מוקצה בעיקר האצטדיון העירוני בלוד.

מה קורה עם האצטדיון החדש בבאר שבע, אצטדיון טוטו בעכו או האצטדיון בקרית שמונה? ואפילו עפולה? האם הפריפריות נדחקות לשוליים? בהתאחדות טוענים שלא. לראיה: בערב ההשקה של אצטדיון טרנר בבאר שבע לפני שלושה חודשים, נפגשו לשיחת מסדרון ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' ומנכ"ל ההתאחדות, רותם קמר. בהתאחדות הציעו לדנילוביץ' להצטרף לסבב. דנילוביץ' הביע התלהבות, אך עד כה לא נמצא הטורניר שינדוד דרומה. בהתאחדות ניסו דווקא להגן השבוע על ההחלטה לקיים את טורניר החורף באצטדיון רמתן גן, והופתעו מהשאלה לגבי באר שבע. שם טוענים שזה יקרה, אבל צריך לזכור כי אופ"א מעמידה מספר סייגים: מרחק משדה התעופה וכמות בתי מלון. כאשר נערך משחק בינארצי אחד נדרשים שלושה בתי מלון: לנבחרת המארחת, לנבחרת האורחת ולצוות השיפוט. במקרה של טורניר בן ארבע נבחרות, נדרשים כבר חמישה בתי מלון. בבאר שבע יש מלון אחד אחד בסטנדרט של 4 כוכבים - מלון לאונרדו - ואילו שאר המלונות נמצאים ברדיוס רחב יותר, באשקלון או במצפה רמון. די שנבחרת אורחת תסרב ללון כל כך רחוק מהמגרש בו תשחק, וכל הסיפור יקרוס. יש גם עניין של מגרשי אימון שמפחית את הסיכוי של מקומות אחרים בפריפריה. ועדיין, גם בהתאחדות וגם בעיריית באר שבע, טוענים כי מדובר בסך הכל באצטדיון חדש שבמהרה ייכנס לפעילות של כדורגל נבחרות, כאשר בכוונת העירייה להקים עוד חדרי אירוח בסביבת האצטדיון עצמו. בעירייה אמרו השבוע: "נשמח לארח. אם תבוא איזה בקשה מההתאחדות, אנחנו נשקול, והעיר בהחלט תרצה לארח. כמובן שבתיאום מראש". בהתאחדות אמרו: "הגעת נבחרת בסדר גודל של הצעירה/בוגרת לבאר שבע היא רק עניין של זמן".

הסדר עם קיבוץ שפיים

בהתאחדות גם מודים כי הכוונת טורנירים איזוטריים כמו מוקדמות אליפות אירופה לנערות או לנערים, לערי הפריפריה - טורנירים שלא מעניינים גם כשהם נערכים באיזור המרכז - עלולה ליצור תחושה של גישה מתנשאת מצד ההתאחדות לפריפריות, בבחינת "זרקנו לכם טורניר לא אטרקטיבי". בהתאחדות דחו מכל וכל את הטענה לפיה התרומה שקיבלו מערייית פתח תקווה לקיום יורו 2013 - מיליון שקל - כללה בתוכה התנייה לקיים משחקים נוספים במושבה. עוד אומרים בהתאחדות כי קיום מספר רב של משחקים בבית הנבחרות הוא חלק מהסדר עם קיבוץ שפיים שמחזיק בבית מלון הנמצא במרחק של צעדים ספורים מבית הנבחרות. בהתאחדות גם דוחים את הטענה כי בלומפילד יצא מהסבב בגלל דמי שכירות גבוהים של חברת היכלי הספורט, המפעילה עבור עיריית תל אביב את המגרש - וטוענים כי אין דבר כזה (וגם כי הם לא מחוייבים בתנאי מכרז בחלוקה למגרשים).

אגב, גם בכדורסל מתעוררת שאלה דומה. בשבוע שעבר החליטו בפיב"א לקיים את אחד מבתי יורובאסקט 2017 בהיכל הספורט ביד אליהו. באיגוד טוענים כי הגישו למועמדות את יד אליהו ולא את הארנה בירושלים בהנחה כי סיכוייו היו טובים יותר, לאור העובדה כי אירח שני טורנירי פיינל-פור, אליפות אירופה לנשים, גמר גביע אירופה לאלופות (המשחק בין איניס וארזה ליוגופלסטיקה ב-1972 שלכבודו קירו את המגרש הפתוח והגדילו אותו ל-10,000 מקומות), וכמובן מאות משחקי יורוליג. למה לא ירושלים? באיגוד לא יגידו זאת לציטוט, אבל אין ספק כי מבחינה פוליטית סיכוייה של ירושלים היו קטנים יותר, עוד לפני שנכנסים לשיקולים בטחוניים - מה גם שאיזור הארנה סובל מבעיות גישה חמורות, חניה, ועוד.

מגרשים שאירחו

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"